Élj hálásan!
Immáron már a negyedik éve vezetem óvodámban a Boldogságóra Programot. Az idei tanévet részben osztott kiscsoporttal kezdtem meg. /Öt gyermek középső csoportos./ Nagyon sokat gondolkodtam a „Hogyanon”. Pici, aprócska gyerekek között hogy fog működni a program?
Leegyszerűsítettem a feladatokat. Figyelembe vettem az életkori sajátosságokat, hiszen ebben az életkorban a nyugalom, a biztonság, a szeretetadás, az elfogadás, befogadás megteremtése a legfontosabb.
Relaxációs gyakorlatként a „Fújja szél a fákat” és az Ugráljunk kezdetű játékokat játszottuk el. A Köszönömök és a Hála- híd című gyakorlatokat választottam. Közösen a fakockákból, és a csoportszoba egyéb eszközeit is felhasználva építettük meg a hidat. A nagyobbacska pár középső csoportos kisgyerek szívesen fogadta a feladatokat, majd a bátrabb kicsik is bekapcsolódtak, utánozták a többieket. /Dicséretadás, bíztatás segítette őket./ A Hála-hídon haladva a középsősök szépen fejezték ki hálájukat, majd örömmel érkeztek meg a Szív szigetre.
Bogyó és Babóca történetével folytatódott a foglalkozás, az elveszett mogyorókról. /Bele csempésztük a hála fogalmát!/
Kellemesen telt a foglalkozás, mindannyian jól érezték magukat.” Érzelmi tankjaik” feltöltődtek.
A hála gyakorlása
2023.09.21. Velencei Meseliget Óvoda
Szeptember hónapjában a hála témával foglalkoztunk a kiscsoportos gyerekekkel. A foglakozást Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem… című dalának meghallgatásával kezdtük. Gyakorlatunkat a „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj” relaxációs gyakorlattal folytattuk. Egy színes gumikötél segítségével kört alakítottunk. Az almaszedésnél magasra nyújtóztunk, a szőlőszedésnél pedig lehajoltunk és úgy raktuk a vödörbe az érett gyümölcsöt. Mindeközben figyeltünk a légzésünkre, az elnyújtott, lassú mozgásra. A nagy munka után leültünk a szőnyegre és a „A mai napon, a mai napon a boldogságra rátalálok…” című boldogságmondókát többször elmondtam a gyerekeknek. A mondókát kézmozdulatokkal kísértük, amelynek végén mindig kezünket keresztezve átöleltük vállainkat, így imitáltuk, hogy a boldogságot elkapjuk. Ezután a Hálafa története című mesét hallgatták meg a gyerekek. Majd mindenki megkereste azt a játékot, amivel a legszívesebben játszik a csoportszobában. Hálát adtunk ezekért a játékokért és azokért az örömteli pillanatokért, amiket a játék közben átélünk. A tevékenységet egy csoportos alkotással a Hálaszív elkészítésével zártuk. A papírszívet a gyerekek tenyérlenyomatával díszítettük. Az elmélyült munkálkodás közben többször meghallgattuk Bagdi Bella Boldog vagyok… című dalát.
2023/2024 tanévben először a hála témát jártuk körül.
A gyerekek közül többen már jártak az elmúlt évben is, így a beszélgetés során könnyebb volt a fogalom, tartalom tisztázása.
Bella jól érzem magam zenéjére kezdtük a foglalkozást, ami kellően oldotta a kezdeti feszültséget!
Beszélgetés után, a hála fát, és a feladatokat készítettük el. Virágot, a hála jelképét vitték haza.
Ebben a szeptemberben ismét 3-4 éves gyerekekkel kezdtük meg a tanévet. Hamar kiderült, hogy nagyon nyitottak a világra, szeretnek beszélgetni.
Az udvari játék közben rálátunk az óvoda előtt futó útra, a közlekedő járművekre. A gyerekek kedvence a kukásautó, és a színesen felmatricázott ebédszállító kocsi.
A kukás autót hetente egyszer látják, ezért mindig örömmel futnak a kerítéshez, integetnek a vezetőnek, néhány szót váltanak a munkásokkal, akik talán nem is tudják, hogy kedvességükkel, mosolyukkal milyen nagymértékben segítik nevelőmunkánkat is. Az ilyen találkozások után mindig lehetőségünk van a gyerekekkel beszélgetni a felnőttek munkájáról (szülők munkája is), a munka hasznáról, és arról is, hogy közvetlenül milyen hatással van a mi életünkre. (Pl. tiszta környezetben élhetünk.) Innen már tényleg csak egy ugrás, az a téma, hogy mi magunk mit tehetünk a környezetünk tisztaságáért, hogy ez milyen fontos… (egészség, környezetvédelem) stb. Természetesen 3-4 éves gyermekek esetében a megfelelő mélységben tárgyaljuk az összes témát.
Egyik nap nagy papírra lerajzoltuk a kedvenc járműveket (kukásautó, ebédszállító autó, mentő, vonat, rendőr stb.), megbeszéltük, hogy a vezetőik hogyan segítenek nekünk. Vidám beszélgetésben sorra vettük a buszvezetőket, a vonatvezetőket, a pék bácsit, a doktor nénit. Megbeszéltük, hogy ha ennyi jót tesznek velünk, meg kellene köszönnünk mindezt a segítséget.
Az oviban is szétnéztünk, kinek mit tudunk megköszönni: Laci bácsi a kertet tartja rendben és felássa a homokozót, hogy jól tudjunk játszani. Csilla néni az ebédet hozza be nekünk a csoportszobába, elmossa a tányérokat és tiszta poharakat varázsol nekünk. Böbe néni és Timi néni vigasztal minket, ha szomorúak vagyunk, segítenek nekünk a mosdóban.
Ajándékot készítettünk: a gyerekekkel piros szívecskéket festettünk, csillagokat is ragasztottunk rájuk (mert Csillag csoport vagyunk), és átadtuk.
A pici, éppen hároméves gyerekek csillogó szemmel köszönték meg Laci bácsinak, hogy felásta a homokozót, Csilla néninek azt mondták: „Köszönjük, hogy adsz nekünk reggelit.”
A felnőttek fátyolossá váló szeme elárulta meghatódottságukat.
Bár még csak 3-4 évesek a gyermekeink, a szokások szintjén az alapvető udvariassági formulák használatát (kérem-köszönöm, szeretném stb.) nagyon fontosnak tartjuk. A környezetükkel kialakított pozitív kapcsolat nyomán később valódi tartalommal, mély érzelemmel is megtelnek a formulák és a gyermekek képesek lesznek az érzelmek valódi megélésére.
1 év kihagyás után újra tarthatok Boldog Órát a csoportomban. Jelenleg kis-középső csoportosaim vannak. Nagyon örültem, és izgatottam vártam, hogyan fogják fogadni a gyerkőcök. Mivel még elég kicsik, próbáltam leegyszerűsíteni a feladatokat, korosztályuknak megfelelően. Táncoltunk zenére, az előző napi séta alkalmával gyűjtött faleveleket adogattuk körbe, először csak 1 aztán 3 különböző méretű és színű levelet. Aztán a mesehallgatás után próbáltuk megfogalmazni, hogy mit jelent a hála, de mivel kicsik, inkább az érzésen keresztül próbálkoztam, hogy mit érzünk, amikor hálásak vagyunk, amikor valami cselekedett jól esett, amikor boldog vagyok….Elkészítettük a csoport Hála szívét és természetesen feljutottunk az első lépcsőfokra….
A köszönet, a hála érzése és annak kifejezése az óvodás csoportunk minden napjában előfordul. Szorgalmazzuk, hogy a gyermekek vegyék észre, és viszonozzák a feléjük irányuló segítő készséget, udvariasságot, pozitív odafordulást. A kedves játékkal megosztozni, vagy átadni bizony nem egyszerű dolog. Belső akadályok leküzdésével jár ugyan, de ha sikerül, akkor az eredménye egy barátság, vagy egy élvezetes együtt játszás lehet. Az akadálypálya szimbolizálja ezeket az erőfeszítéseket. Közben hálásak vagyunk az ügyes lábunknak, karunknak, mely segít a végig haladásban.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Az órán a tanulók székeit körben rendeztük el. A foglalkozás kezdetén megkértem őket, hogy bejelentkezésként egy mozdulattal mutassák meg a többieknek, milyen hangulatban érkeztek.
Ezután arra kértem őket, hogy továbbra is a körben ülve osszanak meg egy-egy gondolatot arról, hogy kinek és miért hálásak az iskolakezdéssel kapcsolatban. Következő feladatként négytagú csoportokat kellett alkotni, amelyben mindenkinek részt kellett vennie a hála felirat közös elkészítésében. A közös alkotás után a csoportok beszámoltak arról, mit fejez ki számukra feliratuk külleme. Ezután elképzeltettem velük, hogy mindannyian egy idegen bolygón élnek a messzi galaxisban, ahol meg kell alkotni saját hálaadási szokásaikat. Ezeket a szituációkat játszották el a tanulók csoportokat alkotva. Az óra végén „szobrokat alkotva” kellett állóképben megjeleníteniük, mit jelent nekik a hála fogalma.
„Hálás vagyok a családomért!”
„Hálás vagyok, hogy itt lehetek köztetek!”
„Hálás vagyok, élhetek!”
Ilyen, és ehhez hasonló mondatok hagyták el a gyerekek száját,amikor a háláról beszélgettünk. Mindenki elmondta,hogy hogyan szokta a háláját kimutatni. Mindenki elkeszithette saját hálakuponját, amelyet haza is vihetett, és a számára megfelelő pillanatban felhasználhatja.
Vörösmarty M. Általános Iskola
Ezen a héten azzal a kérdéssel foglalkoztunk miért is lehetnek hálásak a gyerekek édesanyjuknak. A legmeghatóbb, az volt, amikor az egyik kisfiú a sok-sok általánosnak mondható köszönöm után azt mondta, én hálás vagyok, hogy megszülethettem!
I. BEV.: Relaxáció
II. FŐRÉSZ: 1. Ráhangolódás: „A legegyszerűbb megoldás” Képrejtvény megoldása párban.
2. Téma kifejtése: Beszélgetés a háláról, annak fontosságáról, jótékony hatásairól önmagunkra nézve.
3. Ötletbörze: Ma idáig miért is lehetek hálás?
4. Hálakoszorú készítése önállóan.
III. BEF.: Közös zenehallgatás: Bagdi Bella: Szép nap, ölelj át most ….
A hálakoszorúk elhelyezése a tanteremben.