A kavics gyűjtés után sok színes hála kavicsot festettek a gyerekek. nagyon élvezték a játékot a kaviccsal, amely játék során rengeteg dolgot soroltak el , hogy miért hálásak.
A hála gyakorlása
Óvodai csoportunkba értelmileg sérült és autizmus spektrumzavarral diagnosztizált gyerekek járnak, így többségében mozgásos feladatok által igyekeztünk a boldogság óra célját megvalósítani. A szokásos énekkel köszöntöttük egymást a foglalkozás elején, majd megtanultuk az új köszöntőt is. A mesét nagyon figyelmesen és érdeklődéssel hallgatták a gyerekek, mert előző nap saját élményként is átélhették a szülinap izgalmait a csoportban megtartott szülinapi ünnepség által.
A hálaséta is jó hangulatban telt, a tárgyak kiválasztásához sok segítség kellett a gyerekeknek, azt pedig, hogy miért vagyunk hálásak többnyire én mondtam el a többségében alig néhány szót, kifejezést használó gyerekeknek. A hála hídon való átkelést nagyon élvezték, és gyönyörű hálaköveket festettek a gyerekek mindenféle színben. A boldog vagyok c. dal nagyon tetszett a gyerekeknek hiszen nagyon szeretik a zenét, így örömmel mozogtunk a dalra.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: A hála gyakorlása
A foglalkozás célja: Az élet pozitív élményeinek megélése
A foglalkozás feladatai: Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése. Pozitív tulajdonságok megismerése, felismerése, megnevezése
1. Motiváció: Vidám reggeli köszöntő ( Szia, heló, jó napot éneklése, mutatása, puszi dobása)
2. Játék: Szia, örülök, hogy látlak!
3. Téma feldolgozása mesével: Maci bajban van bábjáték
4. Téma feldolgozása mozgással: Hálaséta az óvodában, köszönöm forma alkotása
4. Beszélgetés séta közben, és a formák megalkotása közben
5. Hála híd építése, átkelés a hála hídon.
6. Feladat: Hálakövek festése, száradás után szivecskék festése a kőre.
7. Lezárás: Bagdi Bella- Boldog vagyok dalának meghallgatása, mozgással kísérése.
Hetedikes osztályommal arról beszéltünk, hogy miért fontos az, hogy rendszeresen álljunk meg egy picit és gondoljuk át, miért is lehetünk hálásak.
Az új tanév első hónapját a hála gyakorlásával töltöttük. Első osztályosaim első tanítási napján egy beszélgetőkörben megosztottuk egymással, ki miért hálás kicsiny életében, valamint felfedezve az iskola épületét, hálasétát tettünk, rámutattunk azokra a dolgokra, amelyekért hálásak lehetünk. Köszönöm formákat építettünk a tantermünkben található tárgyainkból. A kis építményeinknek hálát adtunk mindazért, amiért a hasznunkra vannak, segítenek minket. Meghallgattuk a Boldog vagyok című dalt és a Szeretet dalt, melyhez egy – az irányokat gyakoroltató – mozdulatsort találtunk ki. Az Örülök, hogy látlak című játékkal szeretettel köszöntöttük egymást. Játszottunk Együttműködés játékot, amiben előzetes megbeszéléssel nagyon ügyesen megfejtették a takaró átfordításának trükkjét. A szív világnapján csinos szivecskéket készítettünk az általunk szeretett személynek. A népmese napja alkalmából megismertünk egy furcsa, ám érdekes és tanulságos mesét. A történet rádöbbentett minket, hogy hiába a gazdagság, a leghálásabbak a családunknak lehetünk, annak, hogy nem vagyunk egyedül, mert vannak, akiknek a világon a legfontosabbak vagyunk.
Kiscsoportosok vagyunk . A Maci bajban van történetet meséltem el nekik bábokkal.. Beszéltem a gyerekeknek a szeretetről, háláról, barátságokról,köszönetről
Játszottunk Napra forgó – napraforgó játékot ! Most gyakoroljuk a játékoss ,utánzó mozgásokat , emiatt nagyin tetszett nekik.
Ragasztottunk virágos kertet az általam kivágott virágformájból.
Körberajzoltuk a gyerekek kézfejét és hála fát készîtettem nekik belőle. Nem falevelet,hanem egy kabala zöldséget adtunk körbe hálánk jeléül és egy ölelést.
Most ismerkednek a gyerekek az óvodával, a játékokkal, nagyon tetszettek nekik ezek a kis játékok.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel megismerkedtünk a hálával. Beszélgettünk róla ki miért hálás, miért lehetünk hálásak, mi is a hála. Különféle tárgyakból csináltunk különböző alakzatokat, és elmondták a gyerekek miért lehetünk hálása és mit köszönhetünk a tárgyaknak. A szív világnapja alkalmából hála falat is készítettünk.
A Szia, örülök, hogy látlak játékot is eljátszottuk.
Ebben a hónapban a hála gyakorlása volt a fő témánk. A hálás gondolkodás képes semlegesíteni a negatív érzéseket, mint pl.: az irigységet, a kapzsiságot, a rosszkedvet, a magányt. Ezt próbáltam tudatosítani a gyermekekben. Nagyon sok ehhez kapcsolódó játéktevékenységeket játszottunk. A foglalkozást mozgásos relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát. Elmeséltem nekik a Hálafa történetét, ami nagyon tetszett, majd megbeszéltük a mondanivalóját. Miért is van szükség a hálára az embereknek. Közösen játszottunk az „Add tovább a falevelet” c. játékot ami figyelmüket fejlesztette. Majd elkészítettük a mi hálafánkat. A gyerekek tenyérlenyomatai lettek a falevelek. Mindenki nagyon jól érezte magát.
Az idei nevelési évben csoporton középső életkorú lett. A tavalyi évben elkezdett, folyamatosan megtartott boldogsàgóra alkalmak beépülni làtszanak többük értékrendjébe.
A szeptember havi ràhangolódàst a pozitivy kàrtyàkkal színesítettem.
A kérdésemre, hogy miért azt a kàrtyàt vàlasztottàk többen azt felelték, hogy a csalàdjuk jutott róla eszükbe, mert ràjuk emlékezteti. Így a hàla hónapja nàlunk a csalàd irànyàba tolódott el, ami a gyermekek szàmàra nagyon is jól megfogható.
Alkotàsok is születtek, melyből màr csak kettőt tudok közzé tenni, mivel az anyukàk könnyes szemmel levették és hazavitték a faliújsàgról gyermekük rajzait, így eredeti tervem, a kollàzs készítés nem valósult meg. 😊 De ezen nem szomorodtam el, hiszen ezek az első emberàbràzolàsa a 4 éves gyermekeknek, és a részletgazdagsàgból, a színek vàlasztàsàból làtszik, hogy mekkora figyelmet fordítottak ceruzarajzaikra-szívből készítették. ❤️
Idén csatlakoztunk a Boldogságóra programhoz. A Boldogságórán résztvevő gyerekek az óvoda 3 vegyes életkorú csoportjából jöttek, mindannyian 5-6 évesek. Ismerik egymást, hiszen kis óvoda vagyunk, de közös foglalkozáson együtt még nem vettek részt. Így nemcsak a foglalkozás volt számukra újdonság, hanem a helyzet is.
A Boldogságóra elején elmondtam nekik, hogy miről szól a program, milyen témákról fogunk beszélgetni, mesét hallgatni, megmutattam nekik a „boldogság várát”, ahová el fogunk majd jutni év végén, minden hónapban 1-1 lépcsőfokot megmászva. Bemutattam nekik Boldog Dórát is, aki mesére hív majd bennünket.
A relaxáció alatt hallgattuk meg Bagdi Bella Szép nap dalát, majd beszélgettünk a hála kifejezésről. Segítségképpen megmutattam nekik a munkafüzetben található „Mi mindenért lehetsz hálás” oldalt, és a gyerekek fogalmazták meg, kinek és miért hálásak. Boldog Dóra mesére hívó mondókája után a Hálafa történetét meséltem el nekik. A tevékenység végén a gyerekek kiszínezték az óra elején megmutatott oldalt, vittek haza magukkal hálavirágot is, illetve elkészítettük a Hálakezet (tenyerüket körberajzolták, kiszínezték és kivágták ollóval). A Hálakezet kitettük az óvoda folyosóján található „Boldogságóra faliújságra”.