Az egész iskolával közreműködtünk ez alkalommal. Osztályonként készítettek el hálabefőtteket. Mellette pedig elkészült a hálafa is.
A hála gyakorlása
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Motiváció: Szívecske párna körbeadása, megölelgetése, szagolgatása
Foglalkozást kezdő relaxáció: Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai
„Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj!” – közben énekeljük: Piros alma mosolyog…Érik a szőlő…
„Hervad a virágom, éled a virágom” –
A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem…- közben kendővel simogatom a gyermekeket, ahogy fekszenek a szőnyegen
A téma bevezetése: „Szia, örülök, hogy látlak!”
• bemutatkozás jellel
• milyen hangulatban vannak
• kedvenc dolgaik, mit szeretnek csinálni
• mik voltak a legjobb pillanatok, miért vagy most hálás
A téma feldolgozása: „Kerekerdő kalandra hív téged” versikével és Boldog Dórával meséhez készülődünk.
Mese: Bezzeg Andrea: A hálafa története
Beszélgetés a mese után Dórával a történtekről, olyan helyzetekről, amikor hálát éreznek valamiért.
A foglalkozás lezárása:
• Hála erősségmondóka bemutatása
• Hálakavics kiválasztása
• Három hála bevezetése egy héten kétszer
A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Boldog vagyok c. dalára egy közös tánc www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
A téma továbbadása: A hálakavics használata otthon is a szülő segítségével.
Fantasztikusan éreztük magunkat a Boldogságóra – Hála gyakorlása során. Akik most vettek részt elsőnek a tevékenységen, érdekesnek találták és nagyon jónak. A kérdésekre adott válaszok alapján tapasztaltam, hogy nem idegen számukra a hála fogalma, az öröm, a boldogság kifejezése a másik kisgyermeknek. Ez nálunk egy folyamat, amit a nagyobbak megtanultak, a kisebbek pedig, mint a szivacs magukba szívják. A nagyok viszont pontosabban, jobban ki tudták fejezni érzelmeiket, vágyaikat, szükségleteiket, hálájukat a másik ember felé. Viszonylag kevesen voltunk az éppen betegesebb időszak miatt, ezért éppen a nem túl aktív gyerekek voltak az órán, viszont így nem vágtak egymás mondanivalójába és türelmesen meghallgatták egymást.
A szívecske párna ölelgetése során örömmel vették észre, hogy levendula illata van. Ezután nyugodalmasan elpihentek a szőnyegen és hallgatták a Szép nap ölelj most át engem… c. Bagdi Bella számát, melyre selyemkendővel simogattam őket. „De jó érzés!”, – mondta az egyik kislány, nagy sóhajjal kísérve.
A „Szia örülök, hogy látlak” játék kissé bátortalanul kezdődött, aztán a „Milyen hangulatban vagyok?” résznél egész felpörögtek. Meg is jegyeztem, hogy „látszik, hogy boldogok és vidámak vagytok, egész felelevenedtetek!” Szívesen működtek együtt, segítették egymást.
Érdeklődéssel hallgatták Boldog Dóra szavait és a mesét. Beszélgetésükből határozottan kivehető volt, hogy értik a mese lényegét. Kreatívan meg tudták fogalmazni, hogy ő kinek, miért hálás, mi az, aminek nagyon örül, és mit érez. Ők már tavaly is bekapcsolódtak az órákba, és főleg azok gyakorlásába. Végig figyelembe vettem, hogy ki az, aki már részt vett a programon, ki az, aki önállóan meg tud fogalmazni dolgokat, kik azok, akik még egy kicsit kezdők benne, mert úgy tettem fel a kérdéseket.
Miután a Hála követ is kiválaszthatták és megismertettem velük a hála erősségmondókát, majd táncoltunk a „Boldog vagyok.” c. Bagdi Bella dalra, vidáman és felszabadultan indultak a kollégáim és kiscsoportosokhoz elújságolni, hogy mit kaptak ők, mire jó! Ennek nagyon örültem, mert láttam a kis boldogságot a szemükbe. Minden, amit elterveztem ott volt a szemükben! Viszik tovább!
Ebben a hónapban hálazsákok készültek. Igyekeztünk inkább verbális foglalkozásokat tartani, sok időt a szabadban tartózkodni. Elkezdtük a meditációkat is, az ajánlott irodalom alapján.
Tanítványaimmal a zenélés, éneklés fontosságáról, szépségéről beszéltünk, arról, hogy milyen hálásak vagyunk, hogy énekelhetünk és azzal foglalkozhatunk, amit szeretünk csinálni. Hogy van számunkra egy biztos bázis, ahova jó elbújni, ami mindig segít. Megkértem őket, hogy egy szóval jellemezzék mit jelent számukra a zene. Ezeket festett kavicsra írtuk, most a termünket díszítik.
– Öröklét
– Varázslat
– Lélek
– Csend
– Áramlás
– Szenvedély
– Titok
– Ölelés
– Rezgés
– Egyensúly
– Szabadság
– Összhang
– Harmónia
– Katarzis
Úgy gondolom ezek a szavak mind mind megmutatják miért vagyunk hálásak a zenének.
Szeptember hónapban megkezdtük a boldogság programot a Maci Csoportban. A fő szempont a beilleszkedés, befogadás volt.
Sokat tartózkodtunk a friss levegőn, ezáltal lehetőség nyílt a természet megfigyelésére, milyen változások történnek ősz beköszöntével. Relaxációs gyakorlattal kezdtük, melyet szívesen utánoztak és örömmel. Majd ezután meghallgattuk A szép nap ölelj most át engem című dalt. Ezután pedig elmeséltem nekik a Hálafa történetét. Ez lehetőséget teremtett arra, hogy a hála fogalmával megismerkedjenek. Átbeszéltük mese történéseit, volt aki nagyon figyelmesen hallgatta ezért tudott a meséről feltett kérdéseimre válaszolni. Beszéltünk a háláról példákon keresztül. Próbáltam nekik elmagyarázni a fogalom lényegét. Megismerkedtünk a hála jelével. Meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella Boldog vagyok. Ezután pedig mindenki elmondhatta, hogy érezte magát a nap folyamán. Mindvégig figyelmesek, aktívak, érdeklődőek voltak.
Szenzációs Boldogságórát tartottunk a 2.b osztályunkban. Mesét néztünk, rajzos feladatokat oldottunk meg. Nagyon jót beszélgettünk egymással, hogy miért is vagyunk hálásak és kiknek nap, mint nap. Az óra végén a gyerekek hála üzenetek írtak egymásnak és beletették a hála csuprunkba. Nagyon jó órát zártunk.
A 2024/2025-ös tanévben 3.a osztályos tanítványaimmal csatlakoztunk a Boldogságóra Programhoz. Első alkalommal a hálával foglalkoztunk. Kezdetben nem is gondoltuk, milyen sok mindenért mondhatunk köszönetet. A foglalkozás végére azt is észrevettük, hogy miközben megosztottuk egymással érzéseinket, gondolatainkat, mi magunk is mosolygósabbakká, boldogabbakká váltunk. A hálát keltő pillanatokat, a szép emlékeket papírra vetve is „eltettük”, hogy azt, ha szükségünk lenne rá, bármikor elővehessük.
A szeretet, az öröm a Tücsök csoport mindennapjaiban elűzi a negatív érzelmeket. Minden jó dologért köszönetet mondunk. Egymásra figyelünk, vigasztaljuk egymást. Az egymásra figyelést erősítjük tárgyak, eszközök körbe adogatásával. Először egy dolgot, majd többet is adogatunk, odafigyelve, hogy a dolgok ne érjék utol egymást. A legkedveltebb mesénk egyike A Hálafa története. A sok apró állat jelenléte közelebb hozza a gyermekekhez a téma megértését. A képzeletbeli erdőnkbe is gyógyítunk erdei fákat, erdei állatokat, növényeket. A fa mondókája, még a szomorúbb napokban is örömet csal valamennyi gyermek arcára. Naponta többször kérik elmondását, mozgással kísérést. Az idén alkotó tevékenység keretében készítettünk rajzos technikával hálabefőttet. Csodaszép, szebbnél-szebb, színes alkotások díszítették mini galériánkat.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Szeptemberi témánk a hála volt. Először beszélgettünk a gyerekekkel a háláról, annak jelentéséről. Mit jelent, mennyi mindenért lehetünk hálásak. Aztán elmondták, hogy ki, miért érez hálát. Nagyon aktívak voltak, rengeteg dolgot soroltak fel. Majd elkészítettük a 2.b őszi napraforgóját, melynek szirmaira írtuk fel, ki miért hálás.
Szeptemberi témánk a HÁLA volt.
Az órát relaxációval indítottuk. A Napimádás relaxációs gyakorlat után a gyerekek kényelmesen elhelyezkedtek a tornaszőnyegeken, és arra kértem őket, szemüket behunyva lazuljanak el. Miközben végigvezettem őket ezen az ellazuláson, a háttérben halkan szólt a Szép nap… c. dalt.
Ezután közösen értelmeztük a hála fogalmát, beszélgettünk a dalról és mindarról, ami ezt az érzést kiválthatja belőlünk. A gyerekek ez alkalommal – nagy örömömre- teljesen elvonatkoztattak a világ anyagias oldalától, és inkább élményeikért, családjukért, a barátaikért adtak hálát.
Ezt követően elmeséltem nekik a Mese a hálás kisegérről c. mesét. Ez a rövid kis -gyermekekhez közel álló- állatmese, nagyon jól illeszkedett témánkhoz. Majd elkészítettük a hálás süninket, melynek tüskéire faleveleket nyomdáztunk szivaccsal. Óra végén ezekre a levelekre írtuk fel, ki miért hálás.
Ezután vonatozásra hívtam őket, mondókára elindult a „hálavonat”. Első körben én voltam a mozdonyvezető, majd mindig az új utas választotta ki a következő felszállót, akinek elmondhatta miért is hálás.
A foglalkozást egy ölelős játékkal zártuk, a Világomban minden rendben van zenére. Amikor megállt a zene, meg kellett ölelniük valakit, akinek jelenlétéért, barátságáért hálásnak érzik magukat.