Ezévi első boldogságóránk az iskolába való visszatérés, visszaszokás jegyében telt el. Megbeszéltük, hogy nem azon a dolgokon kell bánkódnunk, amink nincsen, hanem azért kell hálásnak lennünk, amink van. A kísérő mesénk a Csodakantár volt, ezen a mesén keresztül vezettük le a saját életünkben, hogy ki az a sok mindenki, aki segít minket, ugyan úgy, mint az ifjú, ahogy eljut a vágyott királylányhoz hányféle segítséget kap. Párhuzamot vontunk a mese és a valóság között.
A hála gyakorlása
A szeptemberi hónapunkat Boldogságórával kezdtük, amikor is a nyári szünet után újra együtt lehetett a csoportunk. A hála gyakorlását így már a kezdő resztoratív kör keretén belül alkalmaztuk. Pozitív érzéssel töltött el bennünket, hogy elmesélhettük egymásnak nyári élményeinket, két új csoporttársunkat is szívesen fogadtuk, a ficánkás varázslabda körbejárásával be is mutatkoztunk az új gyerekeknek. Eközben megfogalmazódott, hogy miért is lehetünk hálásak, például újra együtt vagyunk, süt a nap, így a szabadban sok időt tölthetünk, stb. Lerajzolták mennyit változtak a nyáron és a hálakörben mindenki bemutatta az új képét. Megismerkedtek a hálafa történetével, valamint a kezdő relaxációs gyakorlatokat is nagyon szívesen végezték a gyerekek.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A hála gyakorlása – „Hála-híd”
A szeptemberi hónap témája „A hála gyakorlása”. A „Bogyó és Babóca” csoport óvodásait meglátogatta nagyanyóka, aki mondott egy mesét a háláról és a szeretetről. Nagyanyóka néhány mondatban visszakérdezett a mese cselekményére és szereplőire, majd levontuk közösen a mese tanulságát, mely szerint „Ahol Hála van, ott Szeretet is!”
Ezt követően a gyeremekekkel elkészítettük a hála-házat papír pohár, muffin papír és öntapadós dekorgumi segítségével. Minden gyermek mondott egy-egy mondatot „a hála” szóval. Olyan kijelentések hangzottak el, mint:
– Hálás vagyok, hogy van otthonom!
– Hálás vagyok, hogy vannak szüleim!
– Hálás vagyok, hogy kistestvérem született!
– Hálás vagyok, hogy egészséges vagyok!
– Hálás vagyok, hogy óvodás lettem!
– …
Nagyanyóka meglepetésként óriás- és színes építőkockákot is hozott a gyermekeknek, melyekből megépíthették a saját hála-hídjukat, melyek a hála-házak és azok lakóit kötik össze. Képzeletben át is mentünk ezeken a hála-hídakon és minden gyermek egy-egy öleléssel és jókívánsággal köszönthette szomszédját, vagy legjobb barátját.
Befejezésként megbeszéltük, hogy hogy éreztük magunkat a ház készítése, a híd építése, valamint a öleléses jókívánságok alatt.
A maci csoportban új kicsik járnak. Körbe ültünk és macit adogatva egymásnak mindenki elmondta a jelét, mivel kicsit csak egy dolgot adogattunk. Kéznyomatot készítettünk közösen, együtt járunk a csoportba és örülünk egymásnak. Az ujjaink összeérnek.
A 6. osztályosokkal beszélgettünk a háláról, annak fontosságáról, az egészségünkben betöltött szerepéről. Megrajzolták a HÁLA szót, kiszínezték. Postitokra felírták a legfontosabb dolgokat, amiért hálásak így tanévkezdéskor – ezekből összeállítottunk egy képet.
Az idén sok kiscsoportos került hozzánk, a csoportnak 67 %-a. A hónap dalát minden reggel hallgattuk, meg az egyik dalra megtanultuk a táncot. (Ha boldog vagy mutasd…) Ezt nagyon szeretik a kicsik is, sokszor ők kérték, hogy táncoljuk el. A hálafa történetét meghallgatták, de a kicsik annyira nem értették, így a kis nyelvükre leegyszerűsítettem. Hálaszívet készítettünk, és a hálánk jeléül mindenki ott hagyta a kéz illetve lábnyomát a szívbe. A rókás párnákból és a játékokból kialakították a fát, amire azt mondtam, hogy ez az a fa, amiről meséltem. Nagy lelkesedéssel vettek részt a kicsik is a tevékenységekbe. A kicsik nem igazán értik még a hála fogalmát, de a nagyok már otthon is megkérdezték a szülőket, hogy ők miért hálásak.
Szeptemberi téma: Hála 1/9. D
Az osztályfőnöki óra keretében dolgoztuk fel a témakört. Első feladatként felírtam a táblára a hála szót és megbeszéltük, hogy ki miért hálás, miért lehet hálát adni. Ezután az internet és a mobilok segítségével a diákok utána néztek a témának, idézeteket, képeket kerestek amelyek a hálával kapcsolatosak. Közösen kiválasztottunk pár képet és készítettünk egy montázst. Utolsó feladatként kértem őket, hogy készítsék el a hála-graffitiket.
A csoport minden gyermeke készített magáról egy rajzot /arcképet/, melyekből egy közös tablót készítettünk.
Hálaszív –hálafa készítése
Kinyírt szíveket a reggeli beszélgető körben annak a társának adta, akinek valamiért hálás, nagy baráti szeretetét jelezve ezzel
A saját szívére mindenki lerajzolt egy számára fontos személyt, tárgyat, majd a megrajzolt sziveket egy előre megfestett fára ragasztottuk
A végén hálakört alakítottunk ki, megköszöntük egymásnak, hálát adtunk hogy részesei lehettünk ennek a csodálatos óvodában eltöltött napnak
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
A SZÍV világnapja alkalmából mindenki pirosba öltözve hálásan érkezett iskolába. Hiszen a szívünk nélkül nem élhetnénk. Hálásak vagyunk a szívünkért, és azért, hogy élhetünk.