Szeptemberben újra megkezdtük a boldogság programot a Katica csoportban. A boldogságfokozó hála gyakorlása volt a téma. Nagy szeretettel fogadtuk új kiscsoportos gyermekeinket és hálát adtunk, hogy újra együtt lehetünk. Bagdy Emőke: „napimádás” relaxációs gyakorlatával kezdtünk. Többször megismételtük a gyakorlatot, mert nagyon tetszett a gyermekeknek, mivel a fújásnak hallható volt a hangja. Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy szerintük mi a hála; miért/kiért lehetünk hálásak, és arról, hogy milyen jó érzés kapni és adni is a kedves szavakat. Ezt követően egy mókus kesztyűbáb segítségével elmeséltem nekik „A kis mókus hálás napja” c. mesét. A gyermekek nagy figyelemmel hallgatták a mesét és az azt követő kérdésekre nagyon ügyesen válaszoltak. Egy kisfiú, aki középső csoportos, a saját szavaival elmesélte a mesét, ami minden gyermeknek nagyon tetszett. Ezt követően két hálafát készítettünk, mivel egy papírhoz nem sok gyermek fért oda. A gyerekek nagyon élvezték a közös munkát, nagy örömmel festették tenyérnyomattal a színes leveleket. A közös hálafa készítése után kiszínezték a gyermekek a hálát jelző virágot, majd a gyermekek rárajzolták annak a társuknak a jelét, akinek oda adták. Köralakítást követően a gyerekek egy labdát adtak társuknak és akinél a labda volt, elmondta, hogy miért hálás. A tevékenységet Bagdi Bella: Boldog vagyok c. dalának meghallgatásával zártuk. A gyerekek önfeledten táncoltak, ugráltak, megmutatták mennyire boldogok. A foglalkozás középpontjában a hála érzésének megélése és kifejezése állt, amely az egész tevékenységet áthatotta. A beszélgetőkör, a dalok megalapozták a pozitív érzelmi légkört, a gyerekek felszabadultan, mosolygósan vettek részt, örömmel kapcsolódtak be a tevékenységekbe.
A hála gyakorlása
2025. szeptember végén csatlakozott iskolánk a Boldogságóra programhoz és ezzel egyidejűleg megtartottam életem első boldogságóráját. A szeptemberi téma, nagyon hálás volt számomra, hiszen a hála kifejezése az osztályomban nem volt idegen a gyerekek körében. Már az előző tanévben bevezettem, hogy a tanítási óra elején a jelentés után a gyerekek akkor foglalhatják el a helyüket, ha mondanak egy hálát. Ezt nagyon élvezik a gyerekek, ugyanis ilyenkor lehetőséget kapnak elmondani egy-egy jó élményüket. (pl. Hálás vagyok, hogy tegnap nyertünk a focibajnokságon) Így nagyon könnyen ráhangolódtak az órára. Az óra elején meghallgattuk az Erősségek kertje című videót, aztán beszélgettünk, hogy miért fontos, hogy hálásak legyünk mindennap. Majd arra kértem őket, hogy egy dolgot válasszanak ki és azt rajzolják le a kapott puzzle darabra. Nagyon sok hálát adó dolgot gyűjtöttek a gyerekek, nehéz volt kiválasztani azt az egyet, ami legfontosabb volt számukra. Végül nagyon sokan a karácsonyt választották, mert akkor annyi minden jó dolog történik velük, hogy ott élhetik meg igazán a hálát. Miután elkészültek a puzzle darabkák, összeillesztettük őket. Az óra végén meghallgattuk a Hála dalt és zárásként egy újabb hálakörrel búcsúztunk. Egybehangzóan mindenki azért érzett hálát, hogy ma részt vehettek ezen az órán.
Boldogságóra – Hála gyakorlása 1.c osztály, szeptember
A szeptemberi Boldogságóra témája a hála gyakorlása volt. A foglalkozás a pozitív pszichológia alapelveire épülő Boldogságóra program részeként valósult meg, amelynek célja a tanulók érzelmi intelligenciájának, önismeretének és pozitív gondolkodásának fejlesztése.
AZ óra során az elsős tanulókkal beszélgetés formájában dolgoztuk fel a hála témáját. Megfogalmazták, rávezettem őket arra,mit jelent számukra hálásnak lenni, és kinek, illetve miért éreznek köszönetet a mindennapokban. A gyerekek aktívan részt vettek a közös gondolkodásban, örömmel osztották meg személyes élményeiket.
A foglalkozás végén közösen összegyűjtöttük, hogyan lehet a hálát tettekben is kifejezni. Készítettünk egy „Hálakosarat”, amelybe a tanulók hálás üzeneteket rajzoltak egymásnak.
A tevékenység hozzájárult a pozitív érzelmek megerősítéséhez, az egymás iránti figyelem, kedvesség is együttérzés fejlesztéséhez, valamint az osztályközösség építéséhez.
„A hála nemcsak a legnagyobb erény, hanem minden más erény forrása.”
— Cicero
Második éve kapcsolódunk a Boldogságóra programhoz.
3 kisgyerek a tavalyi évben is részt vett a programban, a többiek még ismerkednek.
Meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem című dalát, elkészítettük Boldogságvárunkat.
Elmeséltem A hálafa története című mesét, majd megbeszéltük, hogy ki, milyen helyzetben volt már hálás, mit éreztek ekkor?
Készítettünk is egy hálafát, méghozzá „almahálafát”. Községünkben nagy hagyománya van az Almanapnak, melyre mi is sok-sok almás verssel, mondókával, népi játékkal készültünk, így gondoltunk arra, hogy egy almafát készítünk, almákkal, s közben megneveztek 5 dolgot, amiért hálával gondoltak.
A foglalkozás lezárásaként a hála jelét felragasztottuk Boldogságvárunk első lépcsőfokára. A várat a csoportszoba falára ragasztottuk, így bármikor láthatják, bármikor vissza tudunk térni egy-egy beszélgetésre.
A végén meghallgattuk Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalt.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
A hála gyakorlása
Hálával telten a szeretet útját járom.
Egy pohár tej – történet a háláról
A történet dramatizálása
A varázsszó: köszönöm, köszönöm, köszönöm.
Magyarázd meg, miért érzel hálát?
Hálanap
Rajzold meg a saját hálanapodat!
Énekelj a boldogságért!
A 4. osztályosok le rajzolták hogy ők miért hálásak a mindennapokban!
Az osztályunkkal Hálabefőttet készítettünk Relaxációs gyakorlatot követően megbeszéltük, hogy Miért jó hálásnak lenni. Hogyan lehet a hálát gyakorolni, s milyen jótékony hatással van a lelkünkre. A gyerekek végiggondolták, majd elmondták, hogy kinek miért hálásak éppen. Az osztálytársaiknak is tudtak hálásak lenni valamiért, amit most szavakkal és gesztusokkal is kifejeztek.
Egy hálabefőtt elkészítésével elmélyítettük a hála fogalmát.
Még arról is beszélgettünk, hogy az ember milyen élethelyzetekben lehet hálás.