ÖTLETTÁR 30. – Családi kihívás – Az esélyegyenlőségért

otlettar_30_bejegyzes
GYAKORLAT AZ EGÉSZ CSALÁDNAK

Családi kihívás az esélyegyenlőségért

Május 5-én az esélyegyenlőség napját ünnepeljük.

Talán kevesen tudják, hogy a 2000-es évek elején az OECD-ben (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet [angolul Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD], amelynek Magyarország 1996 óta tagja) paradigmaváltásnak lehettek tanúi a tagállamok és az esélyegyenlőség (equility) „illúziója” helyett bevezették a méltányosság (equity), vagy más néven egyenlő esélyek fogalmat.

Fontos tudni, hogy az esélyegyenlőség elsősorban az egyenlő hozzáférés azonos módon való biztosítását (más szóval az egyenlő bánásmódot) jelenti. Erre jó példa a diszkriminációval és szegregációval ellentétes szándékú integráció (együttnevelés), amely esélyegyenlőségi szempontból azt jelenti, hogy a különböző személyeknek és csoportoknak lehetősége van másokkal közös térben és másokkal azonos módon és arányban hozzáférni információkhoz, tevékenységekhez, szolgáltatásokhoz eszközökhöz stb.

Az egyenlő esélyek biztosítása azonban ezen túlmutat. Kimondja, hogy a valódi esélyegyenlőség létrejöttéhez szükséges olyan feltételek megteremtése, amelyek nemcsak látszatra, hanem eszközökkel támogatottan teremtik meg a hozzáférést. Vagyis tenni kell azért, hogy mindenkinek valóban lehetősége legyen a felkínált javakból részesülni.

E heti családi kihívásunkban a másságra szeretnénk irányítani a családtagok együttműködő és empatikus figyelmét.

Gyakorlat – Az egész családnak

Először töltsétek ki ezt a kvízt a gyermekjogokról!

Majd ismerkedjetek meg a mindannyiunknak kijáró, mindannyiunkra érvényes, összesen 30 jogunkkal! Ehhez segítségképpen egy-egy 1 perces rövid filmet láthattok itt angolul:

Magyarul ugyanezek a videók megtekinthetők itt:

A 24. Európai Unió által biztosított jog a játékhoz való jog.

Játszatok ti is, kövessétek az instrukciókat:

  • Válasszatok ki minél több játékos tevékenységet az alábbiak közül: társasjáték, nyelvtörő, labdajáték, bújócska, közös főzés, takarítás, utazás a nagyvilágban, tánc, kirakózás, legózás, tornagyakorlatok, egyebek, amiket Ti határozzatok meg!   
  • Majd írjátok fel cetlikre az alábbi sajátos nevelési igénnyel bíró típusokat: halássérülés, látássérülés, mozgássérülés, beszédhiba, diszkalkulia, diszlexia, figyelemzavar, zenei tehetség, számolási tehetség, szociális hátrány, nyelvi vagy kulturális kisebbséghez tartozás.
  • Húzzatok egy-egy cetlit és a rajta szereplő szónak megfelelő módon vigyétek véghez az általatok választott játékos tevékenységet. A többieknek az a dolga, hogy kitalálják, mit húzhattál, és a lehető legnagyobb odafigyeléssel segítsenek téged a tevékenységed kivitelezésében.
  • Például, ha a látássérülést húztad, kösd be a szemed és próbálj meg így kitakarítani; ha diszkalkuliát húztad, akkor próbálj meg egy recept alapján süteményt sütni; ha a szociális hátrányt húztad, akkor dönthetsz úgy, hogy nem telik játékokra (tehát anyagi hátrányod van) és próbálj meg társasjáték nélkül társasjátékozni.

Érdemes betartani a következő figyelmességeket: 

  • Mielőtt cselekednél, kérdezz! 
  • Ne tégy a másik helyett, hanem hagyd, hogy a másiknak legyen sikerélménye!
  • Adj pozitív megerősítő visszajelzéseket!
  • „Segíts nekem, hogy magam csináljam!” (Maria Montessori)
  • Azzal törődj, amit meg akarsz tanítani a másiknak, ne a rossz dolgokkal, amiktől szeretnéd megóvni.
  • Támogass!
  • Legyen türelmed!
  • Légy megértő!
  • A kudarcokat használd fel tanulásra és újbóli felállásra!
  • Figyelj oda a másik szükségleteire!
  • Mondd ki a szükségleteidet!
  • Hagyd, hogy válasszon!
  • Ne javítsd ki – hacsak nem életveszélyes, amit tesz. Példával tanítsd!
  • Biztasd a teljesítményét!
  • Beszélgess vele az érzéseiről!

Ha van a családban sajátos nevelési igényű gyermek vagy felnőtt, vonjátok be a feladatba kellő figyelemmel és szeretettel! 

A hét végén osszátok meg egymással és velünk, hogy milyen nehézségekbe és sikerekbe ütköztetek a feladatok során:

    • Milyen volt segítséget kérni és elfogadni?
    • Milyen volt a „másság” bőrébe bújni?
    • Mit tanultatok meg mindebből?
    • Van-e valami, amit csak most értettetek meg igazán?

Ha tetszettek az ÖTLETTÁR játékos gyakorlatai, és szívesen megosztanád másokkal is, kattints a Megosztás gombra itt a cikk alatt! Ha szeretnéd megtekinteni a teljes #jobbveledavilágotthon ötlettárat, kattints ide >>