ÖTLETTÁR 8. – Érzésmérők

GYAKORLAT OVISOKNAK
GYAKORLAT KISISKOLÁSOKNAK
GYAKORLAT KAMASZOKNAK

Érzések tudatosítása

Minden nap, szinte minden pillanatban érzéseket váltanak ki belőlünk a körülöttünk és bennünk zajló események. Az érzések nem jók vagy rosszak, egyszerűen ők alkotják a mi belső jelzőrendszerünket, amik a lelkünk világában zajló folyamatokról tájékoztatnak bennünket.

Fontos, hogy ismerjük fel és tudjuk néven nevezni őket, ám ez olykor nem egyszerű feladat, még a felnőttek számára sem. Viszont ha időben elkezdjük az érzéseink tudatosítását és a gyermekeinket is erre segítjük, akkor magabiztosabb, a saját belső világukban is otthonosabban mozgó emberekké fognak válni.

Első lépésként már az is segít, ha megnevezzük, sőt, ha minél árnyaltabban megnevezzük a bennünk felmerülő érzéseket: most csalódott vagyok, most elkeseredettséget érzek, vagy épp olyan jó önfeledtnek lenni, kíváncsiság van bennem. Ha a gyerekek még nem tudják jól kifejezni a bennük lévő érzést, segíthetünk nekik azzal, hogy megkínáljuk őket néhány lehetőséggel: “úgy látom, csalódott vagy”. Akkor ő rábólinthat vagy épp kijavíthat és korrigálhat minket: “nem csalódott, szomorú”.

Így lassan érzékenyedik a felismerő műszere és egyre gazdagabbá válik a kifejező eszköztára. Azáltal pedig, hogy magabiztosabban tudja magát kifejezni, nő az önbizalma és az önkifejezési készsége, gazdagodik az érzelmi intelligenciája.

Ehhez javaslunk most 3 gyakorlatot, kattints arra a kategóriára, amelyik érdekel:

Gyakorlat – Ovisoknak

Érzésmérő

Így készítsétek el a gyerekekkel az érzésmérőt:

  • Egy nagy félkört osszatok 4 egyenlő szeletre, és írjatok bele 4 alapérzést: boldog, elégedett, szomorú, mérges.
  • Jelöljétek fejecskékkel, hogy a kicsik is felismerjék.
  • Kérjétek meg őket, hogy színezzék ki a szeleteket olyan színűre, amilyen színűnek ők azt az érzést gondolják. Milyen színű a boldogság? És a szomorúság? A félköríven túli részt is ki lehet dekorálni.
  • A félkör egyenes részének közepébe erősítsetek jancsiszöggel egy nyilat, ami forgatható – ez fogja minden nap megmutatni, hogy éppen hogy érzi magát a gyermek.
  • Minden reggel beállíthatjátok, hogy épp hogy érzi magát és lehet róla kicsit beszélgetni. Mitől érzi magát úgy? Hol érzi ezt a testében? Mi segíthet neki, hogy még jobban érezze magát?

Gyakorlat – Kisiskolásoknak

ÉrzésActivity

Kell hozzá:
egy érzéslista
egy dobókocka
36 darab kis cetli
toll

Előkészület:

Készítsétek el a melléklet segítségével a kártyákat, így az írást is gyakorolhatják a gyerekek, miközben saját játékot készítenek vagy nyomtassátok ki és vágjátok ki őket az ÉrzésActivity játékhoz.

A játék menete:

  • Húzzatok egyet, majd dobjatok a dobókockával.
  • Ha párost dobsz – RAJZOLD LE!
  • Ha páratlant – MAGYARÁZD EL!
  • Ha hatost dobsz – JÁTSZD/MUTOGASD EL!
  • Aki két perc alatt több érzést tud elmagyarázni a játékban, az 3 ölelést kapjon nyereményként!

Játszhattok a családdal is, csapatokban akár. Vagy kipróbálhatjátok online térben az osztálytársaitokkal!

Gyakorlat – Kamaszoknak

Érzések Talk-Show

Kell hozzá:
2 db dobókocka
1 db érzéslista
talk-show kártyák

Előkészület:

Töltsétek le a mellékelt sorszámozott érzéslistát és a talk-show kártyákat!

Ha nincs otthon dobókocka, a mellékelt sablon segítségével ti magatok is készíthettek.

A játék menete:

  • Dobókockával dobjatok, kettővel egyszerre.
  • A két dobott szám szorzata mutatja meg, hogy melyik érzésről kell mesélni.
  • Dobjatok még egyszer. Az egyik kockán lévő szám a kérdés számát, a másik kockán lévő szám a félmondat számát mutatja meg.
  • Válaszoljatok a kérdésre és fejezzétek be a mondatot a megfelelő szám alapján.

Ezt a játékot online is tudjátok játszani, akár Skype konferencián, akár más fórumon, videochatben.

Ha tetszettek az ÖTLETTÁR játékos gyakorlatai, és szívesen megosztanád másokkal is, kattints a Megosztás gombra itt a cikk alatt! Ha szeretnéd megtekinteni a teljes #jobbveledavilágotthon ötlettárat, kattints ide >>