ÖTLETTÁR 8. – Érzésmérők
- Írta: Boldogságóra,
- Megtekintve: 2145
GYAKORLAT OVISOKNAK
GYAKORLAT KISISKOLÁSOKNAK
GYAKORLAT KAMASZOKNAK
Érzések tudatosítása
Minden nap, szinte minden pillanatban érzéseket váltanak ki belőlünk a körülöttünk és bennünk zajló események. Az érzések nem jók vagy rosszak, egyszerűen ők alkotják a mi belső jelzőrendszerünket, amik a lelkünk világában zajló folyamatokról tájékoztatnak bennünket.
Fontos, hogy ismerjük fel és tudjuk néven nevezni őket, ám ez olykor nem egyszerű feladat, még a felnőttek számára sem. Viszont ha időben elkezdjük az érzéseink tudatosítását és a gyermekeinket is erre segítjük, akkor magabiztosabb, a saját belső világukban is otthonosabban mozgó emberekké fognak válni.
Első lépésként már az is segít, ha megnevezzük, sőt, ha minél árnyaltabban megnevezzük a bennünk felmerülő érzéseket: most csalódott vagyok, most elkeseredettséget érzek, vagy épp olyan jó önfeledtnek lenni, kíváncsiság van bennem. Ha a gyerekek még nem tudják jól kifejezni a bennük lévő érzést, segíthetünk nekik azzal, hogy megkínáljuk őket néhány lehetőséggel: “úgy látom, csalódott vagy”. Akkor ő rábólinthat vagy épp kijavíthat és korrigálhat minket: “nem csalódott, szomorú”.
Így lassan érzékenyedik a felismerő műszere és egyre gazdagabbá válik a kifejező eszköztára. Azáltal pedig, hogy magabiztosabban tudja magát kifejezni, nő az önbizalma és az önkifejezési készsége, gazdagodik az érzelmi intelligenciája.
Ehhez javaslunk most 3 gyakorlatot, kattints arra a kategóriára, amelyik érdekel:
Gyakorlat – Ovisoknak
Érzésmérő
Így készítsétek el a gyerekekkel az érzésmérőt:
- Egy nagy félkört osszatok 4 egyenlő szeletre, és írjatok bele 4 alapérzést: boldog, elégedett, szomorú, mérges.
- Jelöljétek fejecskékkel, hogy a kicsik is felismerjék.
- Kérjétek meg őket, hogy színezzék ki a szeleteket olyan színűre, amilyen színűnek ők azt az érzést gondolják. Milyen színű a boldogság? És a szomorúság? A félköríven túli részt is ki lehet dekorálni.
- A félkör egyenes részének közepébe erősítsetek jancsiszöggel egy nyilat, ami forgatható – ez fogja minden nap megmutatni, hogy éppen hogy érzi magát a gyermek.
- Minden reggel beállíthatjátok, hogy épp hogy érzi magát és lehet róla kicsit beszélgetni. Mitől érzi magát úgy? Hol érzi ezt a testében? Mi segíthet neki, hogy még jobban érezze magát?
Gyakorlat – Kisiskolásoknak
ÉrzésActivity
Kell hozzá: egy érzéslista egy dobókocka 36 darab kis cetli toll
Előkészület:
Készítsétek el a melléklet segítségével a kártyákat, így az írást is gyakorolhatják a gyerekek, miközben saját játékot készítenek vagy nyomtassátok ki és vágjátok ki őket az ÉrzésActivity játékhoz.
A játék menete:
- Húzzatok egyet, majd dobjatok a dobókockával.
- Ha párost dobsz – RAJZOLD LE!
- Ha páratlant – MAGYARÁZD EL!
- Ha hatost dobsz – JÁTSZD/MUTOGASD EL!
- Aki két perc alatt több érzést tud elmagyarázni a játékban, az 3 ölelést kapjon nyereményként!
Játszhattok a családdal is, csapatokban akár. Vagy kipróbálhatjátok online térben az osztálytársaitokkal!
Gyakorlat – Kamaszoknak
Érzések Talk-Show
Kell hozzá: 2 db dobókocka 1 db érzéslista talk-show kártyák
Előkészület:
Töltsétek le a mellékelt sorszámozott érzéslistát és a talk-show kártyákat!
Ha nincs otthon dobókocka, a mellékelt sablon segítségével ti magatok is készíthettek.
A játék menete:
- Dobókockával dobjatok, kettővel egyszerre.
- A két dobott szám szorzata mutatja meg, hogy melyik érzésről kell mesélni.
- Dobjatok még egyszer. Az egyik kockán lévő szám a kérdés számát, a másik kockán lévő szám a félmondat számát mutatja meg.
- Válaszoljatok a kérdésre és fejezzétek be a mondatot a megfelelő szám alapján.
Ezt a játékot online is tudjátok játszani, akár Skype konferencián, akár más fórumon, videochatben.
Ha tetszettek az ÖTLETTÁR játékos gyakorlatai, és szívesen megosztanád másokkal is, kattints a Megosztás gombra itt a cikk alatt! Ha szeretnéd megtekinteni a teljes #jobbveledavilágotthon ötlettárat, kattints ide >>