ZRÍNYI MIKLÓS Àltalànos Iskola Nagykanizsa
- Csoport neve: Gombike
- Zrínyi Miklós - Bolyai János Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (82 megtekintés)
A szociálpszichológia azt állítja, hogy a hála egy szociálisan irányított érzelem. Ugyanis ez az érzelem összefonódik annak érzékelésével, hogy mit tettünk másokért, és mit tettek mások értünk. Közvetlenül a társas kötődések kialakítását és fenntartását célozza, és a jövőben megerősíti a proszociális válaszokat.
Hogyan hat a hála az agyra? „Nem a boldogság az, ami hálát ad nekünk. A hála az, ami boldoggá tesz minket.”
A hála lehet egy gesztus lehet egy csokor kedves szó, amelyet másoktól kapunk vagy amit mi adunk. De a hála ezen egyszerű cseréi hosszú utat tesznek meg az általános biológiai működésünkre – különösen az agyra és az idegrendszerre – gyakorolt hatásukban. Az önszeretet és az empátia fokozása mellett a hála jelentősen befolyásolja a testfunkciókat és az olyan pszichológiai állapotokat, mint a stressz, a szorongás és a depresszió.
1. A hála felszabadítja a toxikus érzelmeket: Egy mentálhigiénés tanácsadást igénylő egyéneken végzett vizsgálat kimutatta, hogy annak a csoportnak a résztvevői, akik a rendszeres tanácsadás mellett hálaleveleket írtak, jobban érezték magukat és hamarabb felépültek. A vizsgálat másik csoportja, akiket arra kértek, hogy a hálalevelek írása helyett naplózzák negatív élményeiket, szorongásos és depressziós érzésekről számolt be.
2. A hála csökkenti a fájdalmat: A dopaminszint szabályozásával a hála több vitalitással tölt el bennünket, ezáltal csökkentve a szubjektív fájdalomérzetet.
3. A hála javítja az alvás minőségét: A hálával és kedvességgel teli agy nagyobb valószínűséggel alszik jobban, és minden reggel frissen és energikusan ébred.
4. A hála segíti a stresszszabályozást: Az évek során jelentős tanulmányok igazolták azt a tényt, hogy a hála gyakorlásával jobban tudjuk kezelni a stresszt, mint mások. Pusztán az élet apró dolgainak elismerésével és megbecsülésével átprogramozhatjuk az agyunkat, hogy tudatosabban és szélesebb látókörrel kezelje a jelen körülményeket
5. A hála csökkenti a szorongást és a depressziót: A stresszhormonok csökkentése és a vegetatív idegrendszeri funkciók irányítása révén a hála jelentősen csökkenti a depresszió és a szorongás tüneteit. Azok az emberek, akik hálanaplót vezetnek vagy verbális kifejezéseket használnak erre, természetüknél fogva empatikusabbak és pozitívabb gondolkodásúak. A hála érzése és mások megbecsülése, amikor valami jót tesznek velünk, beindítja a „jó” hormonokat, és szabályozza az immunrendszer hatékony működését. A tudósok szerint a hálacsere az agy jutalomközpontjának aktiválásával megváltoztatja azt, ahogyan a világot és önmagunkat látjuk. Amikor köszönetet adunk és kapunk, az agyunk automatikusan átirányul arra, hogy arra figyeljen, amink van, ami belső motivációt és erős jelen-tudatot eredményez.
A 6.tanév immárom ,hogy foglalkozom az osztályaimban a Boldogságóra Programmal.Jelen osztályomban pedig első osztály óta tudom folyamatosan tartani,mára negyedik osztályosok lettek. A program minden évben ugyanazt a tíz témát öleli fel ugyanabban a sorrenben,egyre mélyebben . Így nagyon szerencsés ,ha ez egy osztálynál évről évre futó ,visszatérő program. Összekovácsolja a közösséget,különlegessé,mély érzésűvé és szeretettel telivé teszi az ott tanuló gyerekeket.
A hála hónapjában a legfontosabb gondolat,hogy hálás lehetek az osztályom lelkes gyermekeinek,akikkel évek alatt annyi pozitív, érzelmes, őszinte élményt éltünk át. Ezeket az órákat én nagyon hasznosnak tartom. Teljesen más mint egy tanóra, s nagyon sokat ad emberileg és lelkileg.
Sokféle tevékenységet végeztünk szeptember során a HÁLA témában:
1. Nagyon sokat beszélgettünk a hála fogalmáról, a hozzá kapcsolódó érzelmekről és az ehhez kötődő élményekről. Kinek vagyunk hálásak és miért?
Természetesen a legfontosabb gondolat a CSALÁD fontossága volt. Öröm volt hallgatni a sok mesélnivalót…
2.Gondolattérképet rajzoltunk: Kinek mi jut eszébe a HÁLA szóról!?
3. Rövid,vicces HÁLATÁVIRATOT írtunk köszönetképpen.
4.Felvetettük a heti rendszerességű HÁLANAPLÓ vezetését,mely lassan tudatosan formálja erre a témára a látásmódunkat.
5.A hónap közepén sajnos hatalmas veszteség ért minket,drága társunk elvesztésével.Minden átértékelődött. Egy üveggolyó,egy elcserélt fociskártya, a közös hétvégék, a baráti viccelődések, a sok csodálatos élmény. A hála újból mást jelentett: hogy megismertünk és szerethettünk egy fantasztikus embert… Csendes napok következtek,teli szomorúsággal. A szeretet és a kötődés még jobban eggyé kovácsolta ezt a melegszívű,szerető közösséget. Szinte érezni lehet a termünkben a szeretetet és a jó szándékot. Hálás vagyok a gyermekeknek,közösen segítjük át egymást a nehéz időszakban.
6.Szóban elmondtuk az el nem mondott, az elmaradt köszöneteket életünkből. Nagyon meleg érzés töltött el a gyermekek gondoltaitól.
7.Kiraktuk a Hála szót különböző tárgyakból.
8. Hálakövet festettünk ajándékba.
Az egész hónap során szünet nélkül együtt voltunk minden pillanatban. Meghallgattuk,segítettük egymást, sőt engem is. Sokszor csak hallgattunk,emlékeztünk. Gyógyítjuk egymás lelkét.Közös,spontán programokat csinálunk szabadidőben. Azt hiszem az osztályom magaviselete példát mutathat sokak számára emberségből. S ezért én hálával tartozom.