Mindenkinek van egy álma

Időegység: 2-3 óra

Előkészítés: Társas játékokat vittem be szabadidős foglalkozásra, a gyerekek 4×6 fős
csoportokat alkottak. A játék egyszerű célba érős /Ki nevet a végén?/ játék volt.
I. Fél óráig játszhatták. A végén közösen beszélgettünk arról, hogy kinek, hogy ment,
és hogy a szerencsén kívül közrejátszott-e még valami más is a győzelemben.

Előkészítés: Anyanyelvi órán csoportmunkában kellett /szótár segítségével/ összegyűjteniük
azokat a szavakat, melyekben szerepel a „CÉL” szó.
II. pl. célkereszt, célpont, célegyenes, célfotó, céltábla, életcél, végcél, célkitűzés,
célratörő, célravezető, céltalan, célszerű, stb.

Röviden megbeszéltük, hogy mindegyik valamilyen kapcsolatban van valaminek az elérésével.

Motiváló játék: Irányító torony
A közösségi térben elhelyeztünk különféle akadályokat. Egy bekötött szemű
társukat kellett célba juttatni különböző utasítások adásával úgy, hogy ne
ütközzön egy akadállyal sem. /Jó játék a térbeli tájékozódás, az irányok
gyakorlására, s egyben jó kooperatív technika is/ Lehet egy irányító, de lehet több
is. Bekötött szemű gyermek is lehet egyszerre kettő, ilyenkor felváltva kapnak
utasítást, s versenyezhetnek az irányítók, kinek a „gépe” ér hamarabb célba.

Motiváció: AnthonyDeMello Madárdal c. története
A történet meghallgatása után rövid spontán megnyilatkozások.
Összegzés: Mindenki képes valamire, mindenki lehet valamiben nagyon jó, ha ezt
elhisszük magunkról és mások is hisznek benne. De születhet valaki
„sasfiókának”, ha a környezete csak „csirkének” tartja, akkor könnyen
azzá is válhat és sohasem fog megtanulni repülni.

Csoportmunka: Gyűjtsetek elérendő célokat – az osztály egészét illetően – határozzátok meg azt is,
hogy ezek elérése rövid, vagy hosszabb távú. Beszéljétek meg, hogy a közös célok
elérése érdekében ki, mit vállalna szívesen.
/A gyerekek osztálykirándulásra való pénzgyűjtést, tanulmányi munka javítását,
iskolai környezet szépítését, gyengébben tanuló társaik segítését, stb tűzték ki
célul./ A közös gondolatokat egy összefoglaló táblázatban rögzítettünk, elérendő
cél, megvalósítás időtartama, felelősök, esetleg külső segítség megjelölésével/

Beszélgető kör: Vannak-e olyan céljaid, amik nem érintik az osztályközösséget, amiket később,
felnőtt korodban szeretnél majd elérni? Ezeknek a megvalósítását elkezdheted-e
már most? Kinek a segítségére számítsz majd?
Értékelő megbeszélés: Mindig reális /képességeidnek, tehetségednek, lehetőségeidnek megfelelő/
célt tűzz magad elé, bontsd kisebb lépésekre, megvalósításához adj elegendő időt magadnak, s
ne szégyelld mások segítségét kérni, ill. elfogadni.

Egyszer volt, hol nem volt
A mese meghallgatása, rövid beszélgetés, spontán megnyilatkozások meghallgatása
Kitekints más mesékbe: Mondjatok olyan meseszereplőket, akiket akadályoztak céljaik elérésében!
Hogyan küzdötték le az akadályokat? Kik segítették őket? Csak önmaguk
képességeit használták /erő, tudás, humor, bátorság, csalafintaság, stb./
vagy valamilyen varázslatos tárgyra is szükségük volt?
Játék: Hétköznapi tárgyak a szőnyegen /kis lábas, esernyő, toll, sapka, zacskó, labda, stb./
Bármelyikhez odaléphetsz és valamilyen varázserővel ruházhatod fel, melyiket tartanád
meg szívesen?
/A gyerekek ötlete volt: Olyan edény, amiből soha sem fogy ki az étel.
Olyan esernyő, ami oda repít, ahová éppen szeretnék utazni.
Olyan toll, ami magától ír, csak diktálni kell neki.
Értékelő megbeszélés: Csodatévő tárgyak nélkül is elérheted a céljaidat.
/A küzdelemben sokat fogsz fejlődni, erősödni, a kitartó munkában
megtanulsz türelmesnek és alázatosnak lenni./

Játék: Mi legyen a tarisznyában?
/fantázia és memóriafejlesztő/
” Én teszek bele ennivalót azért, hogy a vándorlegény……”
” Az ennivaló mellé teszek egy zseblámpát, azért, hogy…..”
” Az ennivaló és a zseblámpa mellé szükséges még egy térkép is, hogy…..”
” Az ennivaló, a zseblámpa, a térkép mellett egy sokkolóra is szüksége lehet, amikor…..”
/A mondatbővítés a csoport létszámának megfelelően történhet. A végén visszakérdezhetünk, a csoport tagjaitól: Ki tette bele a zseblámpát? Miért tettünk bele térképet? Mikor lesz szüksége sokkolóra?/

Játék a kártyákkal: mf. 57.o. /csoportmunka/
/A kártyacsomagban van több erre alkalmas kártyalap is, így akár párban,
vagy egyénileg is megnyilatkozhatnak, de kereshetnek kapcsolatokat is. /

Testnevelés órán: Célba dobó, célba juttató játékok
Célkitűzés: Sérülésmentes, örömteli, önzetlen játék

Ének órán: Az eddig tanult dalok mellett – Pozitív mondóka

Technika órán: Álmok és utak elkészítése

Drámajáték órán: „Mi lennék ha….”
/Ennél a játéknál mindenki elmondhatta, hogy ha egy napra, vagy csak egy
órára átváltozhatna, mi szeretne lenni. A válaszokat ötletroham szerűen
adhatják./
Pl. Milyen használati tárgy szeretnél lenni? Milyen növény, v. virág….
Milyen étel /édesség, gyümölcs…/…. Milyen állat….
Milyen autó…. Milyen varázserővel rendelkező tárgy….
Melyik híres ember…. Melyik mesébe szeretnél belépni és kinek a szerepében?
/Gyakorlottabb csoport akár néma játékkal is eljátszhatja, a többiek pedig kitalálják./

Irodalomajánlás: Az Erőleves a léleknek sorozat külön fejezetet szentel ennek a témának
Hogyan küzdjük le az akadályokat? és a Nézőpont kérdése alcímek alatt.
/természetesen megfelelő módon válogatva/