Mi lett volna, ha…

Screenshot_20190630-155045_Yahoo-Mail.jpg

A téma címe: Mi lett volna, ha…
Óravázlat, Boldogságóra, Fenntarthatóság 3/2.
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.

Feladat: Válasszon a csoportod egy olyan hőst, aki saját hibájából, rossz döntésének vagy jellemének következtében elbukik, sikertelen lesz vagy kárt szenved egy mesében, regényben, filmben… stb.! Írjátok újra a történetét úgy, hogy az adott helyzetben helyesen dönt, nem adja fel a küzdelmet, helyrehozza a hibáját, vagy legyőzi rosszabbik énjét, hogy a végén rá is igaz legyen: „és boldogan élt, amíg meg nem halt…”
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani a megszerzett boldogság fenntarthatóságának lehetőségét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: egy A4-es papír és ceruzakészlet
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, 45 perc.

1. ÓRAKEZDÉS, relaxáció (5 perc): Ezúttal passzív relaxáció. A csoport tagjai a szőnyegen fekszenek, olyan testhelyzetben, ami számukra kényelmes. Eközben zenét hallgatnak (Ennio Morricone: Marco Polo). Kevés narráció: \”Lefekszem a szőnyegre. Jól esik a pihenés. Ellazul az egész testem. Szép lassan lélegzem. \” Végül: \”Kipihentem magam. Ellazultam. Most nyújtózkodok egyet, és szép lassan felkelek. \” Helyszín: csoportszoba. (Csoportszoba.)

2. A TÉMA BEVEZETÉSE, tanári narráció (5 perc): Előző hónapban felidéztük a tanév 9 témáját. Tíz tanítási hónap van. Az előző kilenc hónapban volt kilenc témánk. Ezek a következők: hála, optimizmus, kapcsolatok, jócselekedetek, célok, megküzdés, apró örömök, megbocsátás, testmozgás. Ki tudja megmondani, hogy ebben a tizedik, utolsó tanítási hónapban mi a témánk? Az előző alkalommal is ezzel foglalkoztunk… Igen, a fenntarthatóság. Mit jelent a fenntarthatóság? A fenntarthatóság azt jelenti, hogy amit megszereztünk, azt meg is tudjuk tartani. Megtanultunk kilenc módszert a boldogság megszerzésére, ill. arra, hogy miképp legyünk boldogabbak, akkor meg kell tanulnunk emlékezni ezekre a módszerekre. Nem szabad elfelejtenünk a boldogságfokozó technikákat, mert a boldogságot fenn kell tartanunk. De, mégis, hogyan? Leginkább úgy, hogy hálásak és optimisták vagytok, ill. törődtök azokkal az emberekkel, akik szeretnek benneteket. Sportoljatok rendszeresen!

3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (A), Egy mesefilm megtekintése (12 perc): A Mekk Elek az ezermester c. bábfilmsorozatból megtekintjük a \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\”Kinek lesz melege a végén?\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\” c. epizódot. Ez ugyebár arról szól, hogy Mekk Elek cserépkályhát épít a medvecsaládnak. Ezt éppenséggel jól elkészíti, de a cseréptetőt lerombolja, és annak cserepeit használja fel. A medvecsalád fedél nélkül marad a fagyos és havas télben. Végül Mekk Eleket elűzik a környékről.

4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (B), A mese átírása (18 perc): Most pedig megbeszéljük, hogy Mekk Elek miért nem volt körültekintő, vagy miért nem volt becsületes. Mi lett volna, ha becsületesen végzi a munkáját? Mit kellett volna mondania, vagy tennie? Hogy írjuk át a történetét, hogy a végén úgy fejezzük be: \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\”És boldogan éltek, míg meg nem haltak.\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\” Mi lett volna, ha… Az új történetet leírjuk.

5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA, meditáció (5 perc): \”Kényelmesen elhelyezkedek, lecsukom a szemem, és kényelmesen lélegzek – be és ki. Arra gondolok, hogy sokan szeretnek engem, és én is sok embert szeretek. Látom az arcukat, hallom a hangjukat. Biztonságban érzem magam velük, boldog vagyok velük.\” (Ágyra, szőnyegre fekve, zenehallgatás közben.)

Baranyai Mihály

Képek