Megbocsátok neked, már nem neheztelek rád!
- Csoport neve: Szondi György Technikum és Szakképző Iskola
- Nógrád Vármegyei Szakképzési Centrum Szondi György Technikum és Szakképző Iskola
- Kategória: Középiskolások
- Téma: Megbocsátás
- (306 megtekintés)
Az áprilisi boldogságóra témáját szándékosan nem mondtam el előre a diákoknak. Azt szerettem volna, hogy maguktól jöjjenek rá, mert úgy gondolom, ez is nagyon sokat elárul a tanulók szociális kompetenciájáról.
Az első kérdésem az volt: „Szerintetek van hibátlan ember?”. A válasz –szerencsére az volt- nem, nincs.
Ezután azt kérdeztem, hogy milyen hibákat tartanak más emberekben a legnagyobbnak?
A következő válaszokat kaptam: előítéletesség, hirtelen harag, empátia hiánya, egoizmus….
Azt gondolom, hogy a válaszaik tökéletesen lefedik a mai fiatalok legnagyobb problémáit, és a közöttük kialakuló konfliktusok leggyakoribb okait.
Majd azt kérdeztem, hogy az esetlegesen elkövetett hibáink milyen következményekkel járhatnak a kapcsolatainkban? Sokféle választ kaptam, többek között azt, hogy ilyenkor megbántjuk a másikat.
Ekkor azt kértem a fiúktól, hogy először mindenki írjon le röviden egy esetet, amikor megbántott valakit vagy őt bántották meg, majd azt is, hogy hogyan rendeződött az így kialakult helyzet.
Arra a kérdésemre, hogy: „Mit kell tenni, ha rájövünk, hogy megbántottunk valakit?”, szinte azonnal jött a válasz (bocsánatot kérni).
A következő kérésem az volt, hogy mindenki gyűjtsön 3 olyan esetet, amiért illik, illetve 3 olyat, amiért kell bocsánatot kérni.
Ezután azt kérdeztem, hogy hogyan tud tovább működni az a kapcsolat, barátság, amelyben az egyik fél megbántotta a másikat. Egyöntetűen azt felelték, hogy csak úgy, ha a megbántott fél megbocsájt. Ekkor elárultam, hogy ez a mai témánk.
Elmondtam, hogy azért indultam olyan messziről, mert azt gondolom, hogy megbocsájtani is csak az tud, aki maga is képes bocsánatot kérni. Mindenképpen szerettem volna, ha ezt a diákok is felismerik, és egyet is értetek ezzel a véleményemmel a fiúk.
Majd megbeszéltük, hogy mit jelent az a szó, hogy „megbocsájtás”, és kértem, hogy írják le, hogy miért érdemes megbocsájtani, milyen előnyei vannak a megbocsájtásnak. Valamint azt is leírhatták, hogy mi az, amiről azt gondolják, hogy nem lennének képesek megbocsájtani. A válaszokat ezután megbeszéltük.
Az óra végén a 158. oldal 2. feladatával -online beszélgetéssel- sikerült egy régi problémát rendezni két tanuló között. E gyakorlat végén elhangzott a várt mondat: „Megbocsájtok neked, már nem neheztelek rád.”.
Azt gondolom, ez nagyon pozitív hatással lesz a közösségre a továbbiakban.