Jobb adni, mint kapni

Előzetesen elkészítettük az osztály adventi naptárát, melybe mindenki hozott valami kis csekélységet. Naponta húztuk ki valakinek a nevét /mivel 25-en voltunk, mi 25 zsebes naptárt készítettünk, és 25 tanítási nappal karácsony előtt kezdtük el/

A téma feldolgozása 4-5 órát igényelt

Motiváló történet: Erőleves a léleknek 2. A cipő /20.o./

Beszélgető kör: Jó cselekedeteim – Mikor, kivel, mit tettél? Hogyan érezted magad?
Elvártad-e a viszonzást?
Csoportmunkában gyűjtöttünk jó cselekedeteket, majd feltörtük a titkos kódot.

Jó cselekedetek mese felolvasása /spontán megnyilatkozások a történettel kapcsolatban/
Improvizációs lehetőség: Valamelyik rész újrajátszása, esetleg megváltoztatása
Csoportmunkában keresték meg a mf.46./3. feladatában szereplő közmondások ill. idézetek befejezését.
Röviden megbeszéltük a kevésbé ismertek tartalmát.

Irodalom órán: Móra Ferenc A szánkó című történetét dolgoztuk fel a dráma eszközeivel
Lemásoltuk és megtanultuk a történet utolsó mondatát:
„És egyszerre megsajnáltuk a gazdag bíró fiait, akik érzik, hogy milyen jólesik
repülni a szánkón, de nem tudják, milyen jólesik jót tenni a szegényekkel.”

Technika órán: Jó cselekedet naptárt készítettünk mindenkinek, melyet a téli szünet előtti
tea délutánon felolvashattak a gyerekek. Mindenki hozzászólhatott, esetleg
ki is egészíthette a társa feljegyzéseit.

Testnevelés órán: Ölelős fogó /összeölelkezés a vár/
Olvadó fogó /amikor a fogók már mindenkit jéggé változtattak, elkiáltották
magukat, hogy Olvadjatok!/
Székfoglaló játék /nem kiesős/változata:
Zenei stop-ra akinek nem jut szék, az nem esik ki, de egy széket elveszünk. A következő zenei stop-nál ő nem székre, hanem valaki ölébe ülhetett bele. /Nagyon vidám játék/

Játékgyűjtés: Karácsony előtt használt, de még jó minőségű játékokat gyűjtöttünk, illetve a megunt plüssöket adtuk át az elsősöknek.

Kiscsoportos improvizációk arra, hogyan teheted jóvá azt, ha mégis valami rosszat tettél, vagy megbántottál valakit. Fókuszban az őszinte megbánás áll.
A szituációkat a gyerekek találták ki /pl. irigyek voltak, hazudtak, csúfoltak valakit stb./
Egy adott szituációt többféle megoldással is eljátszottunk, a gyerekek választották ki közülük a leghitelesebbet.

Az önzetlenség témához használtam még az Erőleves a léleknek sorozat alábbi szemelvényeit:
A cirkusz /Erőleves II. 19.o./ Jó cselekedet /Erőleves III. 53./
A bátorságról /Erőleves I. 31./ Fizetve /Erőleves III. 90./
A néni gazdag? Erőleves III. 164./ A tizenegyedik doboz /Erőleves IV. 73./

Szeretetjáték: Körben ülünk, a kezdőnél egy gombolyag fonal van.
„Évi, én azt szeretem benned, hogy…..” és befejezi a mondatot, majd átdobja a fonalat
annak, akiről beszélt. Aki kapta, körbe tekeri magát vele, majd ő is mond valakiről
egy szeretetteljes gondolatot. Így megy ez addig, amíg mindenkit be nem szövünk a
szeretet hálójával. /Visszafelé pedig feltekerjük a fonalat. Lehet csak simán, de úgy
hogy visszajelzést küldünk a társunknak, pl. Nagyon jól esett, hogy ezt mondtad./