Hogyan küzdjünk meg a mindennapi nehézségeinkkel?

Csoportmunkák.jpg

A Boldog Iskola pályázat keretén belül a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk a február hónap folyamán.
Ez a téma minden nap aktuális, hiszen minden ember életében vannak olyan helyzetek, amelyekben az adott nehézségeken túllendülve, megküzdve azokkal, törekszik arra mindenki, hogy a lehető legjobb megoldást megtalálva elérje a kitűzött célt, megvalósítson egy feladatot, vagy éppen megoldjon egy problémát.
A téma kapcsán beszélgettünk az osztállyal arról, hogy milyen nehézségeik adódnak a mindennapokban és hogyan lehet ezekhez pozitívan úgy hozzáállni, hogy „átkeretezzük” a helyzetet. Ez azt jelenti, hogy megvizsgáljuk az adott probléma lehetséges megoldásait, megnézzük, hogy milyen fejlődési lehetőségeket kínál a helyzet számunkra és igyekszünk olyan segítségeket is kérni, amelyek előre lendítik a helyzet megoldását. Természetesen ez nem megy egyik napról a másikra, mert ezt a fajta, új gondolkodásmódot gyakorolni kell, de már az is egy jó kiindulási pont, ha felismerjük a nehézség létezését és gondolkodunk annak a problémás helyzetnek a megváltoztatásán.
Az osztály a február hónap folyamán ehhez a témához kapcsolódóan dolgozott, így ennek a közös munkának az eredményeképpen összegyűjtöttük azokat a nehézségeket, amelyekkel dolgoznunk kell a mindennapokban. A következő gondolatok jutottak diákjaink eszébe:
a) Stresszes helyzetek (dolgozatok, jó eredmények elérése)
b) Társas kapcsolataink javítása
c) A pihenésre szánt idő növelése
d) Pihentető, nyugodt alvás megvalósítása
A megküzdési stratégiákkal kapcsolatban úgy gondoltam, hogy mindenféleképpen felhívom a diákjaim figyelmét a jól hasznosítható, a mindennapi életben könnyen alkalmazható stresszoldó technikákra, amelyek közül ki is próbáltunk néhányat egy-egy tanórán.
A témához kapcsolódóan az is feladata volt az osztálynak, hogy csapatokban készítsenek olyan montázsokat, csoportmunkákat, amelyeken a megoldási/megküzdési stratégiákat szemléltetik rajzok és gondolatok segítségével.
Osztályfőnökként elmondhatom, hogy igazán kreatív munkák születtek, és számos ötletes stresszoldó technikát gyűjtöttek össze a hatodik osztályosok.
A téma feldolgozásába Lantos Adrienn tanárnő is besegített, akivel stresszlabdát készítettek diákjaink lufiból és lisztből. Ezt bármikor használhatják diákjaink, ha úgy érzik, hogy szükségük van rá.
Természetesen a téma tovább gondolása a jövőre nézve is fontos lesz számunkra, mert ez az egyik leggyakrabban felmerülő probléma, és mindenféleképpen hasznos ahhoz, hogy hatékony módon tudjunk az életünkben felmerülő nehézségekkel szembenézni.

Képek