„Hiszek annak fontosságában, hogy az ember célokat állítson maga elé. Ez adja meg az irányt, hogy merre menjünk és hogyan jussunk el oda. Ha nincsenek célok előttünk, sosem tudjuk meg, hogy elértük volna-e őket.” Michael Jackson

sport.jpg

Szeptember: A 10.f osztályos tanulókkal, hálaüzenetekkel és kézzel készített meglepetésekkel fejezték ki köszönetüket az intézmény technikai dolgozóinak, pedagógusainak, azoknak a felnőtteknek a munkájával kapcsolatban, akik nélkül nem is kezdődhetett volna el a tanév. Beszéltünk arról, hogy mintegy 30 felnőtt összehangolt munkája kell iskolánkban ahhoz, hogy egy adott osztály nehézségek nélkül elkezdhesse a tanévet, hiszen a tankönyv rendeléstől kezdve, a tiszta környezeten át, az adminisztratív munka elvégzésén keresztül, a szaktanári munka megvalósulásáig, a technikai feltételek meglétével mindenki összehangolt munkájára szükség van. A hála hónap így valójában azt is jelentette a batsányis diákoknak, hogy tudatosan odafigyeltünk arra, hogy mennyien dolgoznak körülöttünk azért, hogy nekünk „csak” tanulni kelljen és a hétköznapi dolgainkat végezni becsülettel, lelkesedéssel, a legjobb tudásunk szerint.
Október: Egy online kérdőívet töltöttünk ki a személyiségtípusokkal kapcsolatban a szakmai anyagban lévő ajánlás alapján , illetve egy optimista tököt is faragtunk saját elképzelés alapján, amelyet iskolánk aulájában helyeztünk el, motiválva a tanulókat, kollégákat, érdeklődőket arra, hogy nézzük a dolgok jó oldalát és igyekezzünk úgy gondolkodni a mindennapi helyzetekben, hogy átkeretezzük az adott problémát.
November: A tinédzser korosztály számára fontos témákat beszéltünk át, amelyek alapvetően meghatározzák azt, hogy hogyan tudunk a felnőtt életünkben tartós párkapcsolatot kialakítani, így olyan fontos fogalmakról is szó esett, mint például a bizalom, őszinteség, saját és mások igényeire való odafigyelés, a rugalmasság, és a problémamegoldás, amely pozitív személyiségjellemzők a hosszútávú kapcsolatokban alapvető módon kell, hogy jelen legyenek, éppen ezért igazán fontos, hogy megtanuljuk a hétköznapokban felmerülő problémákat őszintén megbeszélni, a konfliktusokat békés, asszertív módon kezelni, hiszen ez az egyik alappillére azoknak a példaértékű társas kapcsolatoknak, amelyekben jó a másikkal együtt élni, együtt lenni és közösen lehet tervezni, építeni a jövőt.
December: Jó példával jártak elől diákjaink, mert megmutatták, hogy a másokra való odafigyelés, a társas kapcsolataink erősítése minden életkorban fontos és a saját életünket is gazdagítja ez a fajta tudatos attitűd. Az osztályba jószívű, lelkes diákok járnak, így sokféle tevékenységben vettek részt aktívan a hónap során. December 6-án, Mikulás napján, a manók és a Télapó krampuszai a Kozmutza Flóra Óvoda és Általános Iskolában jártak a gyerekek nagy örömére. A sok jó szó, ajándék és szeretet tette még szebbé a napot! Az utolsó héten harangjátékkal és kézzel készített karácsonyi meglepetésekkel kedveskedtünk annak a 40 iskolai dolgozónak, többek között Cseri Gábor intézményvezetőnek, a vezetőségnek, az osztályt tanító pedagógusoknak, mind azon felnőtteknek, akik munkája, szakmai tudása nélkül sokkal nehezebb lenne a hétköznapi életünk, és akiknek hálával és köszönettel tartozunk, hogy egész évben odafigyeltek ránk. A megható pillanatok megerősítették bennünk azt, hogy különlegesen jó érzés adni, meglepetést szerezni másoknak, hiszen a várakozás pillanata, a kreativitás, a befektetett idő, szorgalom, gyakorlás, a kedvesség nem igazán kerül pénzbe, inkább csak nyitottságot, figyelmet kíván meg a részünkről, ugyanakkor megfizethetetlen pozitív élménnyel gazdagít lelkileg mindenkit. Az iskolai DÖK-höz (is) csatlakozva színezőket, origami lapokat, színes ceruzákat, illetve meglepetés ajándékokat készítettünk és gyűjtöttünk össze olyan családoknak és felnőtteknek, akiknek ezzel örömet tudtunk szerezni ismeretlenül is városunkban.
Január: Az osztállyal már sokkal tudatosabb módon tudtunk a célok témakörével dolgozni, mert ők már a továbbtanulás, az előrehozott érettségivel kapcsolatos céljaikat tartják szem előtt. Január második felében értékeltük az elvégzett féléves eredményeinket, megfogalmaztuk és megbeszéltük egyénileg is, hogy mi az, amire büszkék lehetünk, és mi az, amiben még változtatni kell az év végéig, hogy elégedettebbek lehessünk. Boldogságórás szaktanárként természetesen nekem is volt külön intézményi célom januárra, mégpedig az, hogy segítsem a batsányis diákok mentális jóllétét, ezért olyan szakmai anyagokat válogattam a boldogságórás paravánunkra, amelyeket bárki elolvashat, ötletet meríthet ezekből, egyúttal gyakorolhatja azokat a nagyon egyszerű, de gyorsan működő technikákat, amelyek segíthetnek egy-egy vizsga, stresszesebb helyzet előtt megnyugodni, fókuszáltnak lenni.
Február: A 10.f osztályos tanulókkal egy, a szakmai ajánlásban megfogalmazott, interaktív feladatot próbáltunk ki az iskolánk udvarán. Az egyik februári osztályfőnöki órán, amikor az időjárás is kedvezett nekünk, lementünk az udvarra és felálltunk egy sorba. A feladat az volt, hogy először úgy menjenek át a diákok a kijelölt túloldali vonalhoz, mint akiknek sok a feladatuk, nagyon stresszesek és szinte meggörnyednek a sok kihívás alatt. Ahogyan többször kellett megtenni ezt az utat, egyre inkább fesztelennek, gondtalannak kellett lenniük a járásukban, így az 5. körnél már igazán lazán tudtak néhányan sétálni. Meg is beszéltük a feladat végén, hogy a járásunk, a testtartásunk sok mindent elárul az éppen aktuális érzéseinkről, az adott lelkiállapotunkról, éppen ezért már az is sokat jelenthet, ha tudatosítjuk magunkban, hogy a gondolatainkat összeszedve, kicsit kihúzva magunkat, minden helyzetben tehetünk azért, hogy egy lépéssel jobban meg tudjunk küzdeni a mindennapi kihívásokkal, a stresszes helyzetekkel.
Március: A nagyobb gimnazisták szintén igyekeztek meglepetésekkel kedveskedni társaiknak, így nőnap alkalmából a lány osztálytársaknak vettek virágot, illetve az iskolai dolgozókat (tanárok és technikai dolgozók) kis csokoládékkal ajándékozták meg a batsányis fiúk. A hónap során számos olyan örömteli pillanatnak is részesei lehettünk, amelyek az osztály tehetséges diákjainak kitartó munkáját dicsérik, így többen részt vettek matematika, programozó versenyeken, igazán szép eredményekkel, a röplabda bajnokságon is 1. helyezett lett a fiúcsapat, valamint az iskolai angol, spanyol és német nyelvi órákon kreatív versek is születtek a boldogság témaköréhez kapcsolódóan. Március 20.: A boldogság világnapjához csatlakozva a Kodály terem ajtaja is új, kreatív díszítést kapott, illetve a diáknapon együtt készítettünk palacsintát a főzőverseny alkalmából, mely zsűrizett tányérunkon szalvétából egyedi origami díszítés is helyett kapott.
Iskolánkban március 20-án, szerdán ünnepeltük meg először a boldogság világnapját, amely jeles napot 2012 óta tartjuk számon világszerte, és érdekességképpen elmondhatjuk, hogy Bhutánból ered. Boldogságórás Pedagógus Nagykövetként szerettem volna egy különlegesebb napra is felhívni a batsányis diákok és felnőttek figyelmét, ezért ezt a napot – kollégáim segítségével – úgy szerveztük meg, hogy bárki tudjon csatlakozni a nap eseményeihez és legyenek olyan interaktív tevékenységek a nap folyamán, amelyek fókuszában a testi-lelki-mentális jólléthez kapcsolódó tevékenységek állnak.
Április: A magasabb évfolyamokba járó diákokkal megbeszéltük a téma fontosságát, azt, hogy miért is olyan nehéz megbocsátani másoknak, illetve olyan fogalmak is előkerültek, mint például a kedvesség, elfogadás, kíváncsiság, türelem, ítélkezésmentesség, vagy éppen az elengedés.
Május: A 10.f osztály diákjai Esztergomban sportoltak az osztálykirándulásunk során, ahol a méltán népszerű buborékfocizással kezdődött a 2. nap. Mivel sportos osztályról van szó, ezért a délután folyamán kenuzással folytattuk a napunkat a Duna egyik mellékágán. A napot egy éjszakai, majdnem 3 órás, 8 km-es gyalogtúrával zártuk, az úgynevezett Vaskapu hegycsúcsra, amely Esztergom óvárosától keletre fekszik és 404 méter magas.
Június: Intézményi pályázati koordinátorként igyekeztem kihasználni az utolsó hetek énekóráit arra is, hogy a diákoknak segítsek gyakorolni a mentális jólléthez kapcsolódó relaxációs technikákat, így hangtálas foglalkozás keretében pihenhettek az utolsó órákon és az élőzene gyógyító, ellazító hatásával zártuk a tanévet. Az iskolai kereteken túllépve – ahogyan már korábban is megvalósult ez – egy külföldi, lengyel testvérvárosi csoport is részese volt júniusban egy általam tartott hangtál fürdőnek, így az angol nyelven tartott foglalkozással szerettem volna nemzetközi szinten is képviselni az Örökös Boldog Iskola pályázatot a gimnáziumban.

Képek