Éves beszámoló

januar_celok_motivacios-idezetek_5b_1-7.jpg

A 2021/22-es tanév elején kezdtem ismerkedni a Boldogságóra programmal, osztályfőnökként nyomban ki is próbáltam ötödikes osztályomban. Mivel korábban hasonló programban részt vettem (Életrevaló), különös motivációt éreztem az iránt, hogy megismerjem a Boldogságórát és osztályomban nevelő céllal kipróbáljam, alkalmazzam.
Minden hónapban más-más témára fókuszáltunk, melyek részletes tanulmányozása után 1-1 feladatot teljesítettünk. A Boldogságóra program témáit osztályfőnöki órákon projektfeladatokként valósítottuk meg. Véleményem szerint nagy segítségemre szolgál a program a gyerekek személyiségfejlesztését és közösségi nevelését illetően, így a jövő tanévben is szeretném folytatni.

Szeptember – A teljesített feladat neve: Rajzban mondom el
A gyerekek lerajzolták az általuk választott technikával, hogy mikor és miért éreztetek hálát a nyár folyamán. A rajzokon változatos dolgok szerepeltek. Volt aki pl. egy, a nyár folyamán kapott kedves ajándékért, tárgyért (pl. mobiltelefon) érzett hálát, más szívesen emlékezett vissza a nyaralására, vagy egyéb nyári programokra, barátokkal töltött időre. Volt olyan tanuló is, aki a családjáért, a családjával együtt töltött időért volt hálás, volt akinek a nyár folyamán kistestvére született. Egy tanuló azért érzett hálát, mert megszületett, rajzban fejezte ki, hogy születésének napja nyárra esik. Többen rajzban érzékeltették szeretetüket házi kedvencük iránt.

Október – A teljesített feladat neve: A színek ereje
Osztályfőnöki órán kimentünk az iskola udvarára, mely éppen október végi őszi színekben tündökölt. A gyerekek az általuk választott technikával ábrázolták az udvar kiválasztott részletét kétszer. A feladat az volt, hogy játsszanak a színekkel úgy, hogy az egyik kép pozitivitást és optimizmust sugározzon, míg a másik képet nézve pesszimista gondolatok, érzések árasszák el a képet megtekintő embert. A kontrasztot kiválóan ábrázoló munkák születtek.

November – A teljesített feladat neve: Az én történetem
A novemberi hónapban a társas kapcsolatokat tanulmányoztuk. Feladatként egy fogalmazást írtak a tanulók a barátságról. Volt aki saját történetet írt, volt aki kitaláltat, és volt aki általánosságban fogalmazta meg a barátság lényegét. Ami közös valamennyi munkában, hogy a gyerekek fontos szerepet tulajdonítanak életükben a barátságnak. Valamennyien megfogalmazták, hogy társas kapcsolatokra, barátokra mindannyiunknak szüksége van. Igaz, mindenki számára mást-mást jelent a barátság – pl. van aki számára kölcsönös bizalmat, szeretetet, van aki számára közös programokat, az együtt töltött időt jelenti. Viszont mindenki egyetért abban, hogy a barátság érték, melyre vigyázni kell.

December – A telejsített feladat neve: Tégy jót
Karácsony közeledtével nagyon sok jótékony adománygyűjtő szervezet munkálkodik, kíván segíteni a nehéz helyzetben lévők, rászorulók helyzetén. Kerestünk közösen a környezetünkben egy ilyen kezdeményezést és közösen csatlakoztunk hozzá. Nem volt nehéz találnunk ilyet, mivel iskolánk csatlakozott a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi „cipősdoboz gyűjtő” akciójához. Ebben az adománygyűjtő akcióban vettünk részt, örömmel helyeztük el „cipősdobozainkat” az iskolánk aulájában felállított karácsonyfa alá.

Január – A teljesített feladat neve: Idézgető
Januárban a célok részletes tanulmányozása után a feladat az volt, hogy gyűjtsenek a gyerekek internetről számukra szimpatikus motivációs idézeteket az előttük álló időszakra. Ezeket elhozták a soron következő osztályfőnöki órára. A gyerekek felolvasták az általuk választott idézeteket. Kiválasztottunk belőlük néhányat, melyek azóta is osztályunk falát díszítik. Az idézetekből új tantermi dekorációt, úgynevezett motivációs falat készítettünk közösen, melyre szívesen tekint mindenki és az idézeteket olvasva bárki erőt gyűjthet a hétköznapokban.

Február – A teljesített feladat neve: Stresszoldó étkek
A február hónap során megküzdési stratégiákat tanulmányoztunk. Felmértük étkezési szokásainkat, elgondolkodtunk arról, melyek azok az ételek, amelyek hozzájárulnak mindennapi boldogságunkhoz, örömet okoznak, ugyanakkor egészségesek is. A feladat az volt, hogy a gyerekek kutakodjanak stresszoldó, egészséges élelmiszerek, ételek után. Ezekről képeket hoztak osztályfőnöki órára. A gyűjtés eredményét tabló formájában örökítettük meg.

Március – A teljesített feladat neve: Versillusztráció
A március hónap az apró örömök jegyében telt el. A gyerekek számára osztályfőnöki órán felolvastam Schmidt Imre Károly Apró örömök című versét, és arra kértem őket, hogy készítsenek rajz formájában versillusztrációt. Változatos munkák születtek, melyek arról tanúskodnak, ki-ki a vers mely részletét ragadta meg, ki-ki számára milyen dolgok jelentenek az apró örömöt.

Április – A teljesített feladat neve: Megbocsátó üzenet
Április hava a megbocsátás jegyében telt el. Sokat beszélgettünk osztályfőnöki órákon a megbocsátás szerepéről és fontosságáról. Szinte nem akadt tanuló, aki ne őrizne valamilyen sérelmet, de olyan sem, aki elmondása szerint ne bántott volna meg valaki mást az utóbbi időben. Egy tanmesét olvastunk el a megbocsátásról. A feladat pedig az volt, hogy gondoljunk egy olyan személyre (lehet szülő, tanár, testvér, osztálytárs, barát, barátnő, stb.), akit az elmúlt időszakban megbántottunk és írjunk számára egy bocsánatot kérő levelet, melyben részletesen kifejezhetjük gondolatainkat, érzelmeinket az egyszavas bocsánatkérés helyett.

Május – A teljesített feladat neve: Mérőműszer
Május hónapban az egészséges életmódról beszélgettünk. Próbáltunk többet kinn lenni a szabad levegőn, kirándulni is voltunk. Két rövid videófilm megtekintése után osztályfőnöki órán projektet készítettünk. A feladat az volt, hogy gyűjtsenek a gyerekek minél több képet és elnevezést olyan mérőeszközökről, amelyekkel az egészségünk aktuális állapotát ellenőrizhetjük. Például: mérleg, hőmérő, vérnyomásmérő, vércukormérő, oxigénszint mérő, EKG készülék, sztetoszkóp stb. Szóban csoportosítottuk őket aszerint, hogy melyik szervünk állapotát térképezik fel, illetve, hogy miről adnak visszajelzést.

készítette: Fromvald Nikoletta
Pécs, 2022. május 27.

Képek