A megbocsátás egy döntés, hogy elfogadjuk a másik személyt, annak ellenére amit tett, és a pozitív oldalát keressük meg a bennünk kialakult érzelemnek. :)

feltölteni-1-kép.jpg

4 napban foglalkoztunk a Megbocsátás gyakorlása témával online tevékenységi formában. Minden nap délelőtt 10-től délután 6-ig dolgozhattak a gyerekek a feladatokon.

1.nap
A gyerekeknek küldtem 2 videót. Az egyikben magáról a megbocsátásnak a fogalmáról beszéltem nekik. Mit jelent és mi az amit tehetünk hogy meg tudjunk bocsátani. A 2. videóban beszélgettünk arról hogy mivel nem szabad összekeverni a megbocsátás érzését. Illetve hogy milyen negatív hatásai lehetnek az életünkre és kiemeltem hogy mennyire fontos a pozitív gondolkodás lényege, itt is meglátni ezekben a helyzetekben a pozitívat, a jót.

Ezután felolvastam nekik a Ho oponopono mesét. Rajzoltam hozzá nekik, hogy könnyebben el tudják képzelni a mesét . Miután megnézték a mesét. Beszélgetünk arról, hogy mit jelent ez a szó, mi a jelentése, értelme. Beszélgettünk a 4 megjelent fogalomról, kifejezésről. Milyen érzéseket váltanak ki ezek az emberből. A gyerekeknek és a szülőknek is küldtem egy összefoglaló magyarázatot ehhez az új szóhoz, amit át tudtak tanulmányozni.

Elküldtem nekik Bagdi Bella: Ho oponopono dalát.

A 2 feladat pedig az volt, hogy rajzolják le a király hajóját, illetve hajtogassák meg a hajót papírból. Szabadon ötletelhettek, hogy hogyan rajzolják le és hogy milyen színűre színezik a hajókat.

2.nap

Következő napon az érzelmekkel foglalkoztunk. Milyen érzelmek jelennek meg, ha valakit megbántanak, illetve mit érez az ha valaki meg tud bocsátani. Beszélgettünk az óvodánk másik programjáról a NYUGI OVI-ról. A szülők is betekintést nyertek ezáltal ebbe a programunkba is. A program a bántalmazás, agresszió mentes nevelést öleli fel. A gyerekekkel beszélgettünk 5 téma körről
1. Csúfolás, 2.Rombolás, 3. Fenyítés, 4. Agresszió, bántás, 5. Kiközösítés. Ezeknek a lényegéről és hogy ha ezekkel találkozunk is könnyen megbánthatnak minket. Illetve hogy milyen fontos szerepe van a megbocsátásnak, ha ezek közül bármelyik is ér minket. A csoportban van egy szabály, ha ezek közül előfordul valamelyik, megbeszéljük mit történt, mindenkit meghallgatunk, utána közös megegyezésre jutunk, kézfogás, bocsánatkérés illetve ami nálunk nagyon fontos az az ölelés. Ez a jelképe annak, ha valaki megbocsát a másiknak. A csoportban egyáltalán nem jellemzőek ezek a negatív dolgok, ez köszönhető a programjainknak is.

A gyerekeknek küldtem különböző érzelmeket kifejező kártyákat. ( Arcokat, tojásfejeket, emberi arcokat, illetve a NYUGI OVI megelevenítője a csoportban Szepi egy kis űrlény, az ő arcával is fejeztem ki érzelmeket. )

A gyerekek feladata az volt, hogy 4 érzelmet rajzoljanak le Boldog-Szomorú-Mérges-Meglepődött. Ezt a 4 érzelmet érezzük úgy, hogy leggyakrabban jelennek meg a megbocsátás gyakorlása közben, ezért választottuk ezeket. Lehetett emberi arcokkal megeleveníteni az érzéseket illetve Szepi arcával is. Sokan mind a kettőt megrajzolták.

3. nap

Feldolgoztuk (felolvastam és képpel illusztráltam) Bezzeg Andrea : Tündéri bocsánat című meséjét. A mese után átbeszéltük mit éreztek a tündérek.

A verset is közösen megtanultuk.

Az 1.feladat az volt, hogy gondolják át van e valaki, akit ők megbántottak, utána le kellett rajzolni önmagukat és azt /azokat a gyerekeket, akiket megbántottak és elmondani, hogy mivel bántották meg és hogyan kértek bocsánatot. Ezt otthon a szülőkkel beszélték át.

2. feladat rajzolják le ők hogyan képzelik el a két kis tündért.

3. feladat nézzék meg és párosítsák össze a tündéreket az árnyékukkal, majd sorban írják fel és küldjék vissza a helyes megoldást.

Ezen a napon is nagyon sokan vettek részt a feladatok megvalósításában.

4. nap

Záró napunkon pedig eljátszottam nekik a bábjátékot a Süniről a könyvből. Átbeszéltük a mese végén, hogy hogyan viselkedett a Süni a barátaival és hogy milyen érzéseik voltak. A végén pedig a bocsánat kérés módszerét alkalmazva a barátai újra játszottak vele. Illetve hogy a haragtartás mennyire nem jó megoldás az életben.

Videóban ismertettem a feladatot és beszéltem nekik a kártyák jelentéséről. A feladatuk az volt, hogy a 4 új fogalomhoz, kifejezéshez, készítsenek 3-4 varázskártyát. A fogalmak, kifejezések a Sajnálom! Kérlek bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek! volt. A gyerekeknek ehhez adtam egy kis segítséget. Készítettem nekik én is 7db varázskártyát, amelyekre olyan fogalmakat, kifejezések írtam, rajzoltam fel, amelyek segítik a megbocsátás gyakorlását, a bocsánat kérés gyakorlását.

Zárásként pedig egy videóban felhelyeztem a 8. jelünket a boldogság várunkra.

Egész héten nagyon aktívak és együttműködőek voltak a gyerekek és a szülők is. A szülői visszajelzések most is pozitívak voltak. Nagyon ötletesnek találták a kitalált feladatokat.

Képek