Online feladatbank – Teendőlista

Teendőlista

Ebben a gyakorlatban fontos a lépések sorrendje! Javasoljuk, hogy ezt még reggel közvetítsd a diákok felé, megvárva, míg az egyes lépéseket befejezik. Így add ki az instrukciókat:

  • Írd le egymása alá azokat a teendőket, amiket mára terveztél!
  • Készíts egy másik listát azokról a dolgokról, amiktől rettegsz, vagy amiket halogatsz!
  • Az első listán szereplő dolgokat húzd át. Ne tedd meg őket!
  • A második listán levő dolgok mellé rajzolj, írj, ragassz valamit, amitől vonzóbbá, bíztatóbbá válnak számodra.
  • Most pedig tedd meg őket! (A második listán szereplő dolgokat.)
  • Pontosan 24 órával később oszd meg társaiddal egy közös felületen az élményt:
  • Mennyit valósítottál meg egy nap alatt a listán levő teendők közül?
  • Hogyan győzted le a félelmedet, netán az undorodat?
  • Mi volt az erőforrásod?
  • Adjatok pozitív visszajelzést, bátorítást egymásnak reagálásképpen!
Online feladatbank – Teendőlista
alkotó
csoportos
Korosztály: Középiskolások
Eszközök: papír, írószerszám, Google drive
Megosztás:
Még több játékos gyakorlat a Boldogságóra könyvekben
Ismerd meg a több mint 200 személyiségfejlesztő játékot és gyakorlatot tartalmazó Boldogságóra könyveket!
Pozitivity, a pozitív gondolkodást fejlesztő családi társasjáték
Hozzájárul a pozitív énkép kialakulásához, erősíti az önbizalmat és az erősségekre irányítja a figyelmet.

Ízelítő az elméletből – A célok kitűzése és elérése

A tartós boldogság elérésének egyik legfontosabb stratégiája egy értelmes életcél kitűzése és elérése.

A célok elérésével kapcsolatos néhány kutatás

Richard Wiseman, amerikai pszichológus tudományos vizsgálatot folytatott a motivációról. A programban több mint 5000-en vettek részt a világ minden tájáról, akik különféle célokat akartak elérni. Az egyik csoportot 0,5 évig követték, a másikat 1 évig. A program kezdetén a résztvevők többsége meg volt arról győződve, hogy jól fog teljesíteni. Mégis a program végén csupán 10 % érte el a célját.

Ennek a 10%-nak mindig volt tervük. Továbbá végső céljukat számos közbülső célra bontották, amelyek konkrétak és mérhetők voltak. Így lépésről lépésre alakítottak ki egy olyan folyamatot, amellyel megszabadultak azoktól a félelmektől és megingásoktól, amelyeket a nagyobb célok váltottak volna ki belőlük. Például: ha egy új állás megszerzésében jelölték meg a céljukat, az lett sikeres, aki megfogalmazta, hogyan írja újra az önéletrajzát még az első héten, majd az elkövetkező fél év során kéthetente megpályázott egy újabb állást.

A másik módszer, amit alkalmaztak a sikeres résztvevők, hogy a céljaikról beszéltek pl. a barátaiknak. A kudarctól való félelmet lehet, hogy enyhíti, ha céljainkat megtartjuk magunknak, ám ebből a vizsgálatból kiderült, hogy azt is megkönnyíti, hogy mégse változtassunk az életünkön.

Ezeken kívül gyakran felidézték azokat az előnyöket, amelyekkel céljuk elérése járhat. Például, ha fogyás volt a tét, a sikeres résztvevők azt említették meg, milyen jól fognak mutatni egy számmal kisebb ruhában. Míg a sikertelen résztvevők inkább arról beszéltek, ha nem sikerül lefogyniuk, továbbra is elégedetlenek lesznek a külsejükkel. Fontos módszer még, hogy mindig megjutalmazták magukat, amikor egy részcélt sikerült elérniük.

S végül, amit a sikeres résztvevők a leggyakrabban alkalmaztak, hogy leírták a céljaikat a lehető legkonkrétabban.

Megtaníthatjuk gyermekeinknek a hatékony célkitűzés és a célok melletti elköteleződés készségét. Erről szól a Boldogságóra programunk ötödik hónapja.

 

Teendőlista

Ebben a gyakorlatban fontos a lépések sorrendje! Javasoljuk, hogy ezt még reggel közvetítsd a diákok felé, megvárva, míg az egyes lépéseket befejezik. Így add ki az instrukciókat:

  • Írd le egymása alá azokat a teendőket, amiket mára terveztél!
  • Készíts egy másik listát azokról a dolgokról, amiktől rettegsz, vagy amiket halogatsz!
  • Az első listán szereplő dolgokat húzd át. Ne tedd meg őket!
  • A második listán levő dolgok mellé rajzolj, írj, ragassz valamit, amitől vonzóbbá, bíztatóbbá válnak számodra.
  • Most pedig tedd meg őket! (A második listán szereplő dolgokat.)
  • Pontosan 24 órával később oszd meg társaiddal egy közös felületen az élményt:
  • Mennyit valósítottál meg egy nap alatt a listán levő teendők közül?
  • Hogyan győzted le a félelmedet, netán az undorodat?
  • Mi volt az erőforrásod?
  • Adjatok pozitív visszajelzést, bátorítást egymásnak reagálásképpen!
Online feladatbank – Teendőlista
alkotó
csoportos
Korosztály: Középiskolások
Eszközök: papír, írószerszám, Google drive
Megosztás:
Még több játékos gyakorlat a Boldogságóra könyvekben
Ismerd meg a több mint 200 személyiségfejlesztő játékot és gyakorlatot tartalmazó Boldogságóra könyveket!
Pozitivity, a pozitív gondolkodást fejlesztő családi társasjáték
Hozzájárul a pozitív énkép kialakulásához, erősíti az önbizalmat és az erősségekre irányítja a figyelmet.

Ízelítő az elméletből – A célok kitűzése és elérése

A tartós boldogság elérésének egyik legfontosabb stratégiája egy értelmes életcél kitűzése és elérése.

A célok elérésével kapcsolatos néhány kutatás

Richard Wiseman, amerikai pszichológus tudományos vizsgálatot folytatott a motivációról. A programban több mint 5000-en vettek részt a világ minden tájáról, akik különféle célokat akartak elérni. Az egyik csoportot 0,5 évig követték, a másikat 1 évig. A program kezdetén a résztvevők többsége meg volt arról győződve, hogy jól fog teljesíteni. Mégis a program végén csupán 10 % érte el a célját.

Ennek a 10%-nak mindig volt tervük. Továbbá végső céljukat számos közbülső célra bontották, amelyek konkrétak és mérhetők voltak. Így lépésről lépésre alakítottak ki egy olyan folyamatot, amellyel megszabadultak azoktól a félelmektől és megingásoktól, amelyeket a nagyobb célok váltottak volna ki belőlük. Például: ha egy új állás megszerzésében jelölték meg a céljukat, az lett sikeres, aki megfogalmazta, hogyan írja újra az önéletrajzát még az első héten, majd az elkövetkező fél év során kéthetente megpályázott egy újabb állást.

A másik módszer, amit alkalmaztak a sikeres résztvevők, hogy a céljaikról beszéltek pl. a barátaiknak. A kudarctól való félelmet lehet, hogy enyhíti, ha céljainkat megtartjuk magunknak, ám ebből a vizsgálatból kiderült, hogy azt is megkönnyíti, hogy mégse változtassunk az életünkön.

Ezeken kívül gyakran felidézték azokat az előnyöket, amelyekkel céljuk elérése járhat. Például, ha fogyás volt a tét, a sikeres résztvevők azt említették meg, milyen jól fognak mutatni egy számmal kisebb ruhában. Míg a sikertelen résztvevők inkább arról beszéltek, ha nem sikerül lefogyniuk, továbbra is elégedetlenek lesznek a külsejükkel. Fontos módszer még, hogy mindig megjutalmazták magukat, amikor egy részcélt sikerült elérniük.

S végül, amit a sikeres résztvevők a leggyakrabban alkalmaztak, hogy leírták a céljaikat a lehető legkonkrétabban.

Megtaníthatjuk gyermekeinknek a hatékony célkitűzés és a célok melletti elköteleződés készségét. Erről szól a Boldogságóra programunk ötödik hónapja.