Zuglói Narancs Óvoda Ormi, vegyes csoport

- Csoport neve: Zuglói Narancs óvoda
- ZUGLÓI NARANCS ÓVODA
- Kategória: Óvodások
- Téma: Az optimizmus gyakorlása
- (249 megtekintés)
A Zuglói Narancs Óvoda Ormi vegyes csoportja októberben az optimizmus – pesszimizmus témakört dolgozta fel.
A téma felvetésére egy rövid bábelőadásra invitáltam a gyerekeket. A mese arról szólt, hogy a kisegér és a macska találkozott. Mindkettőnél egy üvegecske volt, melyben félig volt a gyűjtött „aranybabka”, mellyel vásárolni lehet a meseboltban. A kisegér örömmel, énekelgetve jött a színre, nagyon örült, hogy ilyen sok babkát sikerült gyűjtenie. A cica viszont nagyon szomorúan, sírva mesélte el, hogy csak ilyen keveset sikerült gyűjtenie.
Itt kicsit megállítottam a mesét, s kérdeztem a gyerekeket, hogy szerintük kinek van igaza, mi a megoldás? Milyen a kisegér, milyen a cica hangulata, érzése?
A gyerekek észrevették, hogy a két üvegben egyformán vannak a babkák. Megoldási javaslatként érkezett, hogy a kisegér adjon a cicának a sajátjából, hogy az ne legyen szomorú. Ezt a közösség elvetette, mert az nem igazságos.
A mesét folytatva a kisegér felajánlotta, hogy keressenek együtt „aranybabkát”, segítsenek egymásnak. Így mindkét üveg hamarosan teli lett, és most már vidáman énekelve mentek a meseboltba bevásárolni.
Az optimizmus szóra megkerestük a gyerekekkel a magyar megfelelő szót: DERŰLÁTÓ, így már könnyebb volt a pesszimizmus szóra megtalálni a magyar kifejezést: BORÚLÁTÓ.
Másnap a reggeli beszélgető körben egy mosolygós és egy szomorú arc alá kellett helyezniük a jelüket aszerint, hogyan érkeztek reggel az óvodába. A 23 gyerek közül csak 3 érkezett szomorúan. Aki el szerette volna mondani, miért érzi így, azt meghallgattuk. A 3 szomorú gyermek (kisebbek) a reggeli készülődésben került konfliktusba Anyukájával, valamit nem tehettek meg, vagy nem hozhatták el a játékukat. A többiekkel próbáltunk megoldást találni, hogy jó kedvre derüljenek. A jókedvűen érkezők csupa pozitív dolgot meséltek, megjelent a jövőre utaló, előrelátható jó dolog várása is, (pl. nagyi jön ma értem).
Kiegészítő játékként a tükörre ragasztott hangulatjel mellett lehetett mimikai játékot játszani. Játék közben konfliktusba került gyerek, illetve sikerélmény utáni arcot is megvizsgáltuk a tükörben.
Az alvás előtti mesehallgatáskor a Minden napra egy mese című kötetből A tizenkét hónap (újgörög mese átdolgozta Végh György, 352. oldal) című mesét olvastuk, mely a derűlátó – borúlátó témakörben további megerősítést, élményt adott.