Októberi boldogságfeladatok

Októberben az optimizmus témakörével foglalkoztunk a gyerekekkel.
Az első órán az optimista és a pesszimista megközelítések különbségeiről beszélgettünk, a megbeszéléshez a félig tele, illetve félig üres pohár képe, illetve a hátára fordult teknősbéka szolgáltatta a kiindulópontot. Emellett meghatároztuk az optimizmus fogalmát, és a gyerekek kitöltötték a Hunopti optimizmus tesztet. Az óra zárásaként mindenki elkészített egy rövid fogalmazást a „Lehető legjobb jövőbeni életem” címmel.
Ezekből a kis írásokból sugárzott a szép, értelmes, teljes élet iránti vágy. Nagyon jó volt látni, hogy a materiális javak fontossága eltörpült a tartalmas emberi kapcsolatok – barátság, házasság, család –, a művészetek – zene, rajz –, illetve az önmegvalósítás számos formája – úgy mint nyelvtanulás, utazás, munkahelyi sikerek – mellett.
A második találkozásunkkor több feladatot is megoldottunk a tankönyvi kínálatból. Az első ránézésre negatív események optimista megközelítését a következő módon gyakoroltuk. Megnéztük az Agymanók című mesefilm első néhány percét, és azonosítottuk a bánatos, a haragos és a derűs, vagyis az optimista megközelítés lényegét. Ezután a tankönyvből származó, illetve a gyerekek saját életéhez kapcsolódó szituációk kapcsán a tanulók megfogalmazták, mit mondanának az ő agymanóik a helyzetre reagálva. Ilyen problémahelyzetek voltak például a következők: „Összeveszel az osztálytársaddal.”, „Rossz jegyet kapsz történelemből.”, „Az osztályod nem nyert a gólyaavatós vetélkedőn.” vagy „A szüleid azt mondják, hogy nem tarthatsz kiskutyát, mert még túl fiatal vagy hozzá.” A feladat összegzéseként összegyűjtöttük az optimista megközelítéseket.
Ezután elolvastuk a Békamesét, és közösen levontuk a történet tanulságát.
Az óra végén megnéztük az Igenember tankönyvben javasolt részletét, majd Besnyi Szabolcs Határtalan multikártyája segítségével véletlenszerű csoportokat alakítottunk. A gyerekek házi feladata az volt, hogy forgassanak hasonló, pozitív kimenetelű rövid filmet.
A harmadik órát az egyik októberi projekt megoldására fordítottuk, majd egy másikat az osztály Facebook-csoportjában készítettünk el.