Pozitív kommunikáció

6.jpg

A tevékenységet azért valósítottam meg, hogy a gyermekekkel közösen átéljük, mennyire fontosak a kedves szavak és a pozitív kommunikáció a mindennapi életünkben. Célom volt, hogy a gyerekek:

tudatosabban használják az udvarias és szeretetteljes kifejezéseket,

fejlődjön a szókincsük és mondatalkotási készségük,

megtapasztalják, hogyan lehet szavakkal örömet szerezni egymásnak,

erősödjön a csoport közösségi kohéziója.

A foglalkozást a Kedvesség Világnapjához és a Magyar Nyelv Napjához kapcsoltam, így egyszerre szolgálta az érzelmi és az anyanyelvi nevelés céljait. A mellékletben található piktogramok alapján összeállítottam a szókártyákat. Olyan kedves, hétköznapokban is használható kifejezéseket választottam, mint:

„köszönöm”,

„kérem”,

„segíthetek?”,

„szeretlek”,

„ügyes vagy”,

„szívesen”,

„gyere játszani”,

„bocsánat”.

A foglalkozást délelőtt tartottam, a beszélgetőkör részeként, amikor a gyerekek figyelme a leginkább összpontosítható.
A gyerekekkel először közösen beszélgettem arról, mit jelent kedvesnek lenni, és hogy miért fontosak a szép, udvarias szavak. Ezután minden gyermek sorban húzott egy kártyát. Megnéztük a piktogramot, felolvastam a szót, és segítettem nekik mondatot alkotni, ha szükség volt rá.

Néhány példa a gyerekek mondataiból:

„Köszönöm, hogy segítettél nekem elpakolni.”

„Segíthetek neked felvenni a cipőt?”

„Szeretlek, mert jó barát vagy.”

„Ügyes vagy, hogy ilyen magas tornyot építettél!”

A gyermekek lelkesedése végig érezhető volt. Sokszor még a saját mondatuk után is mondtak valami kedveset a társuknak, teljesen spontán módon.
Úgy érzem, a tevékenység nagyon sikeres volt. A gyerekek élvezték a játékot, és valódi tartalommal töltötték meg a kihúzott kedves szavakat.
A jövőben szeretném a „Kedves szavak kosarát” rendszeresen visszahozni a csoport mindennapjaiba, akár heti rendszerességgel, mert úgy látom, hatékonyan segíti a pozitív csoportlégkör fenntartását és építését.

Képek