Pozitív kommunikáció

- Csoport neve: Katica
- Göcsej Kapuja Bak Óvoda és ÁMK Bocföldei Tagóvodája
- Kategória: Óvodások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (11 megtekintés)
A tevékenységet azért valósítottam meg, hogy a gyermekekkel közösen átéljük, mennyire fontosak a kedves szavak és a pozitív kommunikáció a mindennapi életünkben. Célom volt, hogy a gyerekek:
tudatosabban használják az udvarias és szeretetteljes kifejezéseket,
fejlődjön a szókincsük és mondatalkotási készségük,
megtapasztalják, hogyan lehet szavakkal örömet szerezni egymásnak,
erősödjön a csoport közösségi kohéziója.
A foglalkozást a Kedvesség Világnapjához és a Magyar Nyelv Napjához kapcsoltam, így egyszerre szolgálta az érzelmi és az anyanyelvi nevelés céljait. A mellékletben található piktogramok alapján összeállítottam a szókártyákat. Olyan kedves, hétköznapokban is használható kifejezéseket választottam, mint:
„köszönöm”,
„kérem”,
„segíthetek?”,
„szeretlek”,
„ügyes vagy”,
„szívesen”,
„gyere játszani”,
„bocsánat”.
A foglalkozást délelőtt tartottam, a beszélgetőkör részeként, amikor a gyerekek figyelme a leginkább összpontosítható.
A gyerekekkel először közösen beszélgettem arról, mit jelent kedvesnek lenni, és hogy miért fontosak a szép, udvarias szavak. Ezután minden gyermek sorban húzott egy kártyát. Megnéztük a piktogramot, felolvastam a szót, és segítettem nekik mondatot alkotni, ha szükség volt rá.
Néhány példa a gyerekek mondataiból:
„Köszönöm, hogy segítettél nekem elpakolni.”
„Segíthetek neked felvenni a cipőt?”
„Szeretlek, mert jó barát vagy.”
„Ügyes vagy, hogy ilyen magas tornyot építettél!”
A gyermekek lelkesedése végig érezhető volt. Sokszor még a saját mondatuk után is mondtak valami kedveset a társuknak, teljesen spontán módon.
Úgy érzem, a tevékenység nagyon sikeres volt. A gyerekek élvezték a játékot, és valódi tartalommal töltötték meg a kihúzott kedves szavakat.
A jövőben szeretném a „Kedves szavak kosarát” rendszeresen visszahozni a csoport mindennapjaiba, akár heti rendszerességgel, mert úgy látom, hatékonyan segíti a pozitív csoportlégkör fenntartását és építését.


