Társas kapcsolatok

- Csoport neve: Csillagfürt Szivárvány csoport
- Csillagfürt Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelést-Oktatást Végző Iskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
- Kategória: Óvodások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (35 megtekintés)
Foglalkozástervezet – Boldogságóra: Társas kapcsolatok
Intézmény: Csillagfürt EGYMI
Pedagógus: Papp Gáborné
Téma: Társas kapcsolatok
Időtartam: kb. 60 perc
Életkor / csoport: Sajátos nevelési igényű tanulók
Fejlesztési terület: Szociális és érzelmi kompetenciák, finommotorika, kommunikáció
________________________________________
1. Célok
Általános cél:
A társas kapcsolatok, a barátság és a közösségi összetartozás érzésének erősítése.
Konkrét célok:
• A közösségi élmény megélése, az egymásra figyelés erősítése.
• Az érzelmek kifejezése mozgásban, zenében és alkotásban.
• Pozitív visszajelzések adása és elfogadása társas helyzetben.
________________________________________
2. Eszközök
• Hangszóró, zenelejátszó
• „Körben áll egy kislányka” dal letöltve
• Bagdi Bella: „Ha boldog vagy, mutasd meg” dal letöltve
• Kivetítő, internetkapcsolat
• Bogyó és Babóca – A barátság mese letöltve
• Előre gyúrt só-liszt gyurma, előre kivágott pizza feltét képek
3. A foglalkozás menete
Ráhangolódás (5 perc)
A foglalkozás a „Körben áll egy kislányka” című dal közös éneklésével és eljátszásával kezdődik.
Didaktikai cél: A csoport ráhangolása, közösségi élmény megélése, egymásra figyelés.
Módszer: zenei, mozgásos, dramatikus játék.
Differenciálás: mozgásformák egyszerűsítése, segítés a mozdulatok kivitelezésében.
________________________________________
Érzelmi ráhangolódás – Relaxáció (5 perc)
Bagdi Bella „Ha boldog vagy, mutasd meg” című dalát hallgatják meg a gyerekek. Szabad mozgással kifejezik a zene által kiváltott érzéseiket.
Didaktikai cél: Érzelmi ráhangolódás, önkifejezés fejlesztése.
Módszer: zenehallgatás, mozgásos önkifejezés.
Differenciálás: szabad mozgás engedése, ritmus segítése.
________________________________________
Mese és beszélgetés (10 perc)
A gyerekek megnézik a Bogyó és Babóca – A barátság című mesét. Ezt követően irányított beszélgetés formájában megbeszélik a látottakat: mit jelent barátnak lenni, hogyan segíthetjük egymást.
Didaktikai cél: A barátság fogalmának megértése, szociális készségek fejlesztése.
Módszer: mesenézés, irányított beszélgetés.
Differenciálás: válaszadás segítése kérdésekkel, egyszerűsített fogalmazás.
________________________________________
Kézműves tevékenység – Barátságpizza készítése (15 perc)
A gyerekek so-liszt gyurmából pizza lapot nyújtanak, majd pizza feltéttel díszitenek, amit egymásnak ajándékoznak.
Didaktikai cél: Finommotorika fejlesztése, türelem és precizitás gyakorlása, ajándékozás örömének megélése.
Módszer: kézműves tevékenység.
Differenciálás: előkészített só-liszt gyurma, és előre kivágott pizza feltétek biztosítása
________________________________________
Zárás – Ajándékozás (5 perc)
A gyerekek odaajándékozzák az elkészült pizzát egy társuknak. A pedagógus beszélgetést kezdeményez arról, milyen érzés adni és kapni.
Didaktikai cél: Pozitív érzelmek kifejezése, a társas kapcsolatok megerősítése.
Módszer: személyes interakció, megerősítés.
Differenciálás: szóbeli támogatás, példamutatás.
________________________________________
4. Értékelés
• A gyerekek együttműködésének, aktivitásának megfigyelése.
• Az érzelmi bevonódás, önkifejezés és a társas interakciók értékelése pozitív visszajelzéssel.
• A pedagógus szóbeli dicsérettel, mosollyal, gesztusokkal erősíti meg a kívánt viselkedést.
• A sikerélmény biztosítása minden gyermek számára, képességeihez igazított elvárásokkal.
________________________________________
Reflexió
A foglalkozást megelőző héten a konyhai tevékenységek megismerése volt a központi témánk, amely során a gyerekekkel közösen sütöttünk és főztünk: készítettünk kiflit, palacsintát, pirítóst, teát, valamint kekszgolyót is. A gyerekek mindvégig nagy lelkesedéssel, aktívan és örömmel vettek részt ezekben a tevékenységekben. A közös sütés-főzés során nemcsak a finomságok elkészítése jelentett számukra élményt, hanem az is, hogy a feladatokat egymással együttműködve, türelmesen végezték el. Ezek az előzmények jól megalapozták a jelen foglalkozás témáját, hiszen a hét során tapasztalt sikeres együttműködések és pozitív társas élmények segítették a társas kapcsolatok elmélyítését.
A mai Boldogságóra fókusza – a társas kapcsolatok, barátság, egymásra figyelés – természetes módon kapcsolódott a heti élményekhez. A gyerekek könnyen ráhangolódtak az órára: a közös énekes-mozgásos játék felszabadult hangulatot teremtett és erősítette a csoportkohéziót. A relaxációs rész során jól megfigyelhető volt, hogy bátrabban kezdték kifejezni érzéseiket mozgással, ami az érzelmi biztonság növekedésére utal.
A „Bogyó és Babóca – A barátság” című mese jól szolgálta a beszélgetést a barátságról, segítségnyújtásról és az egymásra való odafigyelésről. A gyerekek a saját szintjükön, irányított kérdések segítségével, de aktívan részt vettek a beszélgetésben. Többen képesek voltak példákat hozni saját élményeikből is.
A kézműves tevékenység – a barátságpizza készítése – nagyon motiválónak bizonyult. A gyerekek élvezték a gyurmázást, a díszítést, és örömmel készítettek ajándékot társaiknak. A finommotorikus tevékenységek sikeresen fejlesztették kézügyességüket, miközben a feladat érzelmi tartalma – „valakinek készítem” – tovább erősítette a társas érzékenységet.
A foglalkozás záró ajándékozási része különösen megható volt: a gyerekek láthatóan örömmel adták és fogadták el a pizzákat. Ez a mozzanat jól rávilágított arra, hogy az adás és kapás élménye mennyire fontos számukra, és milyen erősen támogatja az elfogadást, empátiát és a pozitív viselkedést.

