Hála hónapja

- Csoport neve: Jálicsosok
- Jálics Ernő Általános Iskola, Általános Iskola és Kollégium
- Kategória: Tanulásban akadályozottak
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (45 megtekintés)
Boldogságóra összefoglaló – Hónap témája: Hála
A szeptemberi Boldogságóra keretében a kadarkúti Jálics Ernő Általános Iskola gyógypedagógiai napközis csoportjában (1–7. osztály) a hála témáját dolgoztuk fel, Bartos Erika: Megsértődött a Gellért-hegy című meséje alapján. A foglalkozáson nyolc, enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékossággal élő gyermek vett részt. A célunk az empátia, a hála, a kedvesség és a pozitív kapcsolatok fogalmának élményszerű, érzékeny bemutatása volt, elsősorban vizuális és tapintható eszközök segítségével.
A foglalkozás beszélgetőkörrel kezdődött, amely során a gyerekek egyszerű kérdésekre válaszolva oszthatták meg saját élményeiket a megsértődésről és a megvigasztalódásról. Ezt követte a mese videós feldolgozásának közös megtekintése, amely a gyerekek értelmi szintjéhez jól illeszkedett, képi világa és nyelvezete révén könnyen befogadható volt számukra.
A mese tartalmát képekkel illusztrált kérdések segítségével beszéltük meg, ezzel támogatva a megértést és a szociális, érzelmi tanulást. A gyerekek aktívan részt vettek a beszélgetésben, saját élményeiket is megosztva. Ezután tematikus színezés következett, amely során visszatértünk a mese pozitív üzeneteire, mint például a barátság vagy a megbocsátás fontossága.
A foglalkozás második felében hálaalapú tevékenységeket végeztünk. A gyerekek „hálaköveket” festettek, amelyekre egyszerű, pozitív motívumokat rajzoltak, miközben képekkel segítettük őket abban, hogy meg tudják fogalmazni, kinek vagy miért hálásak. A foglalkozás zárásaként közösen elkészítettük a csoport „Hálafalát”, amelyre minden gyermek felírta saját gondolatait, érzéseit színes falevelekre, csillagokra és más kézműves elemekre. A fal a hónap során tovább bővíthető, így a hála kifejezése nem csupán egyszeri, hanem tartós élménnyé válik.
A foglalkozás során tapasztaltuk, hogy a mese és az alkotó tevékenységek jól támogatták a gyerekek érzelmi kifejezőkészségét és önbizalmát. A csoport kohéziója is erősödött, a gyerekek pozitív visszajelzései pedig megerősítették bennünk, hogy a téma feldolgozása sikeres volt, és érdemes folytatni a Boldogságóra programot. Örömmel és lelkesedéssel készülünk az októberi témára: az optimizmusra.
Készült a Boldogságóra Program írott anyagának felhasználásával.
Müllerné Kovács Vanda – gyógypedagógus
Kadarkút, 2025. szeptember 30.

