L.E.Gebhardi – Glória szálljon

ce3b91ff-a62a-481a-b2cf-965e1934cb93.jpg

Osztály: 4.osztály
Tantárgy: ének-zene
Dátum: 2025. szeptember
Téma: A Boldogságóra Erősség Program ajánlott témája: A Hála A hála erőssége azt jelenti, hogy nem tekinted magától értetődőnek a veled történő jó dolgokat, kifejezed a háládat, köszönetet mondasz még az apró örömökért is. Optimális erősséghasználat esetén hálát érzel az élet dolgaiért, amely irányulhat egy adott személyre vagy egy olyan erőre, amely nagyobb nálad. Legalább olyan jól ki tudod fejezni a háládat önmagad felé, mint mások felé. A hála együtt jár az élet értékelésével, igenlésével. Hálásak lehetünk annak, aki jól bánik velünk, a szerencsés „véletleneknek”, de ugyanígy hálásak lehetünk a balszerencséknek és az élet leckéinek is.
Fejlesztési területek:
• Érzelmi fejlesztés: Tudatosul a hála érzése és kifejezése, fejlődik az empátia és az együttérzés mások iránt, valamint az érzelmi elfogadás és az elengedés képessége.
• Szociális készségek: Fejlődik a közösségi együttműködés, a figyelem és odafigyelés a társakra, valamint a kommunikációs készség a közös éneklés, játék és beszélgetés során.
• Zenei és ritmikai készségek: Megtanulják az egyszerű dallamokat, fejlődik a ritmusérzék, valamint a ritmushangszerek segítségével a ritmikai készségek is erősödnek.
• Mozgásfejlesztés: Javul a finom- és nagymozgások koordinációja, fejlődik a térérzékelés és a csoportos mozgásban való részvétel.
• Kognitív képességek: Fejlődik a szövegértés és értelmezés, a kreatív gondolkodás és képzelőerő, valamint az önkifejezés írásban és rajzban.
• Esztétikai nevelés: Fejlődik a szépérzék, a zenei és irodalmi művek befogadása, valamint a kreatív rajzolás és vizuális kép képessége.
• Értékközvetítés, erkölcsi nevelés: Tudatosul a hála, önzetlenség és a természet körforgásának elfogadása, megértik az életciklusokat és az újrakezdés jelentőségét.
Időtartam Tevékenység, Tartalom
5 perc Ráhangolás
Közös éneklés: L.E.Gebhardi – Glória szálljon
Beszélgetés a dal hangulatáról és a hála érzéséről
Hangulati béke megteremtése a hála, és elfogadás érzelmi befogadásához
Kotta (Glória szálljon)
Tankönyv: Rápli Györgyi, Ének-zene, Évfolyam: 4, Kiadó: Oktatási Hivatal

15 perc Mese a háláról, felolvasás: A pitypang bóbitája (Fésűs Éva: Az ezüst hegedű)
Ez a történet egy hiú pitypangról szól, aki elveszíti hófehér bóbitáját, és először kétségbeesik. A tücsök segíteni próbál, de kiderül: a bóbiták már magként szálltak szét, hogy új virágok nőjenek belőlük. A pitypang végül ráébred, hogy ez nem veszteség, hanem ajándék — a jövő virágai az ő gyermekei lesznek. Ez a mese gyönyörűen tanítja a hála érzését, az önzetlenséget, és a természet körforgásának elfogadását.
1.számú melléklet
Megbeszélés: pitypang szomorúsága, hála érzése, kapcsolódás a dalhoz
A mese tartalmának megértése, az elengedés témájának feldolgozása
15 perc Ismétlés – dalcsokor
Tankönyv: Rápli Györgyi, Ének-zene, Évfolyam: 3, Kiadó: Oktatási Hivatal
1.Anyám, édesanyám (30.oldal) Az édesanya iránti szeretet és tisztelet kifejezése.
2.Volt nekem egy kicsikém (33.oldal).A visszaemlékezés gyakran hálával társul.
3.Ég a gyertya, ha meggyújtják (36.oldal).A gyertya szimbolizálhatja a szeretet, emlékezés és hála fényét.

Mozgásos játék, szabad tánc a Halász Judit: Bóbita című dalra kendővel
YouTube https://www.youtube.com/watch?v=lcOsL0Fux6U
Weöres Sándor: A Tündér 2.számú melléklet

7 perc Kreatív feldolgozás internetes letöltés: 2025. 09. 06.


3.számú melléklet
Írás: „Hálás vagyok azért, hogy…” és „Kinek mondanék köszönetet?”
Körkérdés
3 perc Lezárás Bagdi Bella Szép nap című dala


Összegzés: hála mint új kezdet, a mese, dal és mozgás egysége
Érzelmi értelmezés megerősítése, hála mindennapi megélése

Melléklet
1.számú melléklet
Mese – A pitypang bóbitája, internetes forrás és letöltés: https://ujhajtas.net.ua/mese-a-pitypang-bobitaja/ 2025. 09. 06.
kép https://zoldszeresz.hu/wp-content/uploads/2018/11/Gyermeklancfu3.jpg
Tücsök úrfi a hegedűjét hangolta, és körülnézett a réten, hogy melyik virágnak muzsikáljon. Megakadt a szeme a pitypangon. Igazán bájos volt, amint sárga szoknyáját lobogtatta, libegtette, játszi szélben teregette, pipiskedve hajladozott, bogárkáknak bólogatott.
A hőscincér kipödörte hosszú bajuszát, ha arra sétált, de még a harcias szarvasbogár is megszédült a közelében. A pitypang remegett a boldogságtól:
– Ó, de szép lehetek! Mindenkinél szebb! … Mosolyog rám a nap, körültáncolnak a lepkék, és örül a harmatcsepp, amely a szoknyámra hull! Milyen jó élni!
A tücsök naphosszat erről hegedült, és a hiú pitypang öntelten hallgatta. Egyszer aztán még gyönyörűbb akart lenni. Elhatározta, hogy felteszi hófehér bóbitáját, hadd ámuljanak-bámuljanak ezek a botladozó bogarak, és hadd irigykedjék a többi virág, hogy neki ilyen is van!
Vigyázva ringatta pelyhes fejecskéjét, és jó magasra emelte, hogy mindenki lássa. Éppen akkor szaladt arra egy pajkos szellő. Belekapott a fehér bóbitába, megcibálta, és huss! – magával sodorta. Repültek a pici bolyhok szanaszét, szem nem követhette őket. A pitypang ott állt kopasz fejecskéjével a rét közepén, és sikoltozva hajladozott a szél után:
– Add vissza! Hozd vissza! Gonosz szellő, fújd vissza!
De hol járt már akkor az a szél!…
A pitypang gyökérlábaival mérgesen rugdalta a földet:
-A bóbitámat akarom! Hozzátok vissza a bóbitámat!
Könnye hullott, mint a záporeső, úgy szegyeiké magát dísztelenségében. A tücsök nagyon megsajnálta és így szólt:
– Ne búsulj kis virág, majd én megkeresem azt a bóbitát.
Azzal mindjárt útnak is eredt. A pitypang pironkodva mélyre hajlott, hogy elrejtse magát a kíváncsiak elől, és türelmetlenül számolgatta a fűszálak zizzenését, amíg a tücsök vissza nem jött. Igen ám, de üres kézzel!
– Ó te ügyefogyott! Hát mégsem találtad meg? – zokogott keservesen a pitypang.
– De bizony megleltem – felelte vígan a tücsök -, csakhogy azt már soha többé nem teheted a fejedre!
– Még hogy én kopasz maradjak? – kiabált a pitypang. – Mi történt a bóbitámmal?
– Minden pelyhén egy-egy magocska vitorlázott, és már valamennyien beleültek a tóparti, puha földbe. Jövő tavaszra kikelnek, és szakasztott olyanok lesznek, mint te.
– Mint én?
– Ugyanúgy teregetik szirom-szoknyácskájukat, örülnek a nyárnak, az éltető napsugárnak. Hát nem csodálatos?
– Hiszen akkor azok az én virág-gyermekeim!
– Ügy bizony. És talán közöttük is akad majd olyan, aki csak szép és büszke akar lenni, semmi több – amíg a bóbitáját el nem viszi a szél…
A réti virágok összenéztek.
A pitypang nem tudott válaszolni, mert valami meleg nedvecske hirtelen a torkára szaladt.
Azután a füvek halkan lábujjhegyre álltak, úgy hallgatták a tücsköt. Aki újra hegedülni kezdett.
És mindenki megértette, hogy miért éppen most hegedüli a legszebbik dalát, amikor az már minden szépségét elhullatta.
Fésüs Éva

2.számú melléklet
Weöres Sándor: A Tündér, internetes forrás és letöltés: https://www.nepmese.hu/index.php/mesetar/gyermekversek/91-weores-sandor-a-tunder
2025. 09. 06.
Bóbita, bóbita táncol,
Körben az angyalok ülnek,
Béka-hadak fuvoláznak,
Sáska-hadak hegedülnek.
Bóbita, bóbita játszik,
Szárnyat igéz a malacra,
Ráül, igér neki csókot,
Röpteti és kikacagja.
Bóbita, bóbita épít,
Hajnali köd-fal a vára,
Termeiben sok a vendég,
Törpe-király fia-lánya.
Bóbita,bóbita álmos,
Elpihen őszi levélen,
Két csiga őrzi az álmát,
Szunnyad az ág sűrűjében.
3.számú melléklet

Reflexió
A tanóra integrálta az érzelmi, szociális, kognitív és művészi fejlődést a hála alapértéke köré. A „Glória szálljon” című nyugtató zenei rész békés hangulatot teremtett, amely megnyitotta a gyerekeket a hála témája iránt, segítve őket az érzelmi befogadásban.
Fésűs Éva „A pitypang bóbitája” című meséje könnyen befogadható módon mutatta be az elfogadás, az elengedés és a veszteség újrakezdésként való felfogását. Ez a történet mély érzelmi fejlődést támogatott, és segített a gyerekeknek átélni a hálát, túlmutatva az egyszerű „köszönöm” kifejezésén.
A tantervből származó dalok a szeretet és a megbecsülés érzéseit idézték fel, míg a mozgásos és kreatív tevékenységek — mint a szabad tánc és a rajzolás — gazdagították az élményt. Az órát a felemelő „Szép nap” című dal zárta, amely remekül összefoglalja a hála mint új kezdeti üzenetét.
A hála témájának sokoldalú feldolgozása révén bízom benne, hogy a gyerekek mélyebb megbecsüléssel távoztak az életükben lévő dolgok iránt, és megerősödött bennük a hála sokféle módon kifejezésének képessége.

Képek