Megküzdési stratégiák

- Csoport neve: Szivárványnapocska
- Sóshartyáni Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
- Kategória: Óvodások
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (66 megtekintés)
Ráhangolódás (5 perc)
Tevékenység: Érzelemkártyák párosítása
Eszközök: Érzelemkártyák (színes és színezhető változat)
Leírás:
– A gyerekek körben ülnek.
– Egy-egy érzelemkártyát mutatunk: pl. szomorúság, düh, félelem.
– Beszélgetünk róla:
– Mikor érezted így magad?
– Mit lehet ilyenkor tenni, hogy jobban érezd magad?
2. Beszélgetőkör: Mi segít, ha baj van? (10 perc)
Kérdések:
– Mi segít, ha valaki megbánt?
– Mit tudsz tenni, ha félsz valamitől?
– Hogyan lehet megnyugodni?
Cél: A gyerekek megismerik, hogy nem vagyunk tehetetlenek: meg tudunk küzdeni a rossz érzésekkel, helyzetekkel.
3. Mozgásos játék: Megküzdési módok szoborcsoportban (5–7 perc)
Eszköz: Nyugodt háttérzene vagy csend
Leírás:
– A nevelő mond helyzeteket: „Elesel a játszótéren”, „Valaki csúfol”, „Anyu nem engedi, amit szeretnél”.
– A gyerekek szoborcsoportba merevednek, amely megmutatja, mit tennének:
– pl. sírok → valaki átölel
– dühös vagyok → veszek három mély levegőt
– félek → elmondom anyának
4. Bagdi Bella-dal tanulása – „Bátran lépek tovább” (10 perc)
Cél: Erőforrás-aktiválás, bátorság és kitartás érzésének erősítése
Tevékenység:
– Először hallgatjuk a dalt
– Ezután közösen énekeljük a refrént
– Mozgással kísérjük (lépegetés, mellkasra tett kéz a „bátran” szóra)
5. Kézműves: Bátorság-karkötő készítése (5–7 perc)
Eszközök: Színes gyöngyök, zsinórok, fűzőtűk
Leírás:
– Minden gyerek elkészíti a saját „bátorság-karkötőjét”
– Minden szín egy-egy „megküzdő stratégia”:
– piros: kérek segítséget
– zöld: mély levegőt veszek
– sárga: elszámolok ötig
– kék: elmondom, mi bánt
6. Zárókör – Reflexió (3–5 perc)
Kérdések:
– Melyik helyzet volt a legnehezebb?
– Mi segített abban, hogy jobban érezd magad?
– Mit viszel magaddal a karkötőből?
Lezárás:
A gyerekek megfogják egymás kezét, és együtt kimondják:
„Bármi történik is, segítséget kérek, és bátran lépek tovább!”
A foglalkozás zárásaként kiszinezik az apró örömök jelét, melyet felrakunk a BOLDOGSÁGVÁR 6.. lépcsöfokára.
🧠 Pedagógiai reflexió (nevelő tölti ki)
– Milyen megküzdési módokat említettek a gyerekek?
– Melyik játékot élvezték legjobban?
– Milyen érzelmek jelentek meg a foglalkozás során?
– Hogyan tudnám a témát más helyzetekben továbbvinni?
Összegzés
A foglalkozás során a gyermekek aktívan és kíváncsian vettek részt az érzelmekkel kapcsolatos beszélgetésekben. Meglepően őszintén osztották meg saját élményeiket, különösen a szomorúságról és félelemről szóló résznél. Kiemelendő, hogy több gyermek már most felismeri, mikor van szüksége segítségre, és képes is azt kérni, például felnőttől vagy társától.
A mozgásos szoborcsoport-játék különösen jól működött, látványosan segítette az érzelmek és reakciók megjelenítését. A kreatív rész, a „bátorság-karkötő” készítése során a gyermekek nagy örömmel dolgoztak, sokan személyes jelentést tulajdonítottak a színeknek. Ez elősegítette, hogy a megküzdési stratégiák mélyebben rögzüljenek.
A Bagdi Bella-dal közös éneklése emelte a foglalkozás hangulatát – a „Bátran lépek tovább” refrénje hamar slágerré vált a csoportban, és a gyerekek még napokkal később is dúdolták.



