Éves beszámoló

- Csoport neve: Mosolymano3.b
- Faddi Gárdonyi Géza Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (55 megtekintés)
Beszámoló a Boldogságóra foglalkozásokról havi bontásban, második osztályos tanulók (köztük hátrányos helyzetű gyermekek) részvételével
Iskolánk 2021 óta viselheti a „Boldog Iskola” címet, amely az óta is szerves része nevelőmunkánknak. A boldogságórák különösen nagy jelentőséggel bírtak ebben az osztályban. A hátrányos helyzetű gyerekek számára ezek az alkalmak olyan kapaszkodót jelentettek, amely segített nekik biztonságban érezni magukat, érzelmileg fejlődni, és kapcsolatokat építeni.
Osztály: 2. évfolyam Tanév: 2024/2025
Tanulócsoport sajátosságai: Több tanuló hátrányos helyzetű, érzelmileg labilis háttérrel, kevés szociális minta a családból.
A foglalkozások célja az érzelmi intelligencia fejlesztése, a pozitív szemlélet és a közösségépítés támogatása.
Szeptember – A hála gyakorlása
Az első hónapban a hála témakörével foglalkoztunk. A gyerekek nap, mint nap gyakorolták, hogy megfogalmazzák, miért lehetnek hálásak – akár egy apró gesztusért, egy kedves szóért vagy egy közös játékért. Eleinte nehezen ment a konkrét megfogalmazás, de rövid idő alatt kinyíltak, és egyre több személyes élményt osztottak meg. Készítettünk „hálafüzetet”, amelybe rendszeresen írtak vagy rajzoltak.
Október – Az optimizmus gyakorlása
Ebben a hónapban az optimista szemléletmód kialakításán dolgoztunk. Sok játékos feladat segítette őket abban, hogy nehéz helyzetekben is keressék a jót. Megtanulták a „Mi lenne, ha másképp néznénk rá?” gondolatát alkalmazni, ami különösen hasznosnak bizonyult konfliktushelyzetekben.
November – Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok hónapjában a figyelem, az elfogadás és a kommunikáció került a középpontba. A gyerekek pármunkában és csoportos feladatokon keresztül gyakorolták az egymásra figyelést, a bókok megfogalmazását és az együttműködést. A foglalkozások segítették a közösség erősödését, csökkentek a veszekedések, és javult az osztályközösség légköre.
December – Boldogító jócselekedetek
Ez a hónap különösen megható volt: a gyerekek megtapasztalták, hogy adni öröm. Kis „jócselekedet-küldetéseket” kaptak, például: „Segíts valakinek csendben!”, „Mondj valami kedveset egy osztálytársadnak!”. A feladatok játékosak voltak, mégis mély hatást gyakoroltak a gyerekekre.
Január – Célok kitűzése és elérése
Az új évhez kapcsolódóan beszélgettünk arról, miért fontos célokat kitűzni. Minden gyermek választott magának egy személyes célt, amit egy rajzon vagy kis történetben is megfogalmazott. A tanév során többször visszautaltunk ezekre, és többen sikeresen haladtak céljuk felé – legyen szóolvasásban való fejlődésről vagy egy konfliktuskezelési nehézség leküzdéséről.
Február – Megküzdési stratégiák
A gyerekekkel megismertettük, mit jelent megküzdeni egy nehézséggel, és milyen eszközeink lehetnek ehhez. Külön figyelmet fordítottunk az érzelmek felismerésére, megnevezésére és szabályozására. Játékos szerepjátékok során gyakorolták, hogyan reagálhatnak düh, csalódás vagy félelem esetén.
Március – Apró örömök élvezete
A hónap különlegessége a Boldogság Világnapja volt március 20-án. Közösen készítettük el a hálafalat, ahová a gyerekek, szülők és pedagógusok egyaránt elhelyezték kedves, hálás üzeneteiket. Ezek között voltak olyanok is, amelyek mély érzelmeket hordoznak („Köszönöm, hogy van barátom!”, „Hálás vagyok anyának, mert minden este mesét olvas.”). Emellett szélforgókat is készítettünk, amelyeket boldog gondolatokkal és rajzokkal díszítettünk, majd a falu forgalmas pontjaira helyeztünk ki „Vigyél haza!” táblával. A közösségi visszajelzések nagyon pozitívak voltak – a lakók örömmel vitték haza a kis alkotásokat, többen szóban vagy üzenetben jelezték a meghatódottságukat.
Tapasztalatok: Ez az alkalom igazi közösségi élménnyé vált – nemcsak az osztály, hanem az iskola és a falu közössége is közelebb került egymáshoz. A gyerekek büszkék voltak alkotásaikra, és átérezték, milyen jó érzés másoknak örömet szerezni.
Április – Megbocsátás
Ezeken a havi foglalkozásainkon a harag és a megbocsátás témáját jártuk körül. Az empátiás játékok, bocsánatkérő levelek és a „megbocsátás kavicsai” segítettek a gyerekeknek megérteni, hogy a megbocsátás felszabadító lehet, és belső békéhez vezethet.
Május – Testmozgás
A testmozgás, mint a boldogság forrása került középpontba. Különféle mozgásos játékokat, táncokat, szabadtéri kihívásokat végeztünk. Megtapasztalták, hogy a mozgás örömet szerez, feszültséget old, és közösségi élményt ad.
Június – Fenntartható boldogság
A tanév lezárásaként áttekintettük, milyen sokféleképpen lehet boldognak lenni, és hogyan őrizhetjük meg ezt az érzést a mindennapokban. A gyerekek kis „boldogság-tarisznyákat” készítettek, amelyekbe a tanév során tanult kedvenc emlékeket, rajzokat gyűjtötték össze.
A rendszeres foglalkozások során egyértelműen javult a gyerekek önismerete, empátiája és együttműködő készsége. Külön öröm, hogy a szülők és a település közössége is egyre nyitottabb a program iránt. A jövőben is szeretném folytatni ezt a munkát, mert meggyőződésem, hogy a boldogság tanítható – és a legjobb idő elkezdeni: gyerekkorban.




