Ellazulok, ha akarok
- Csoport neve: ujronafoitagovoda
- Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
- Kategória: Óvodások
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (25 megtekintés)
A foglalkozás címe: „Ellazulok, ha akarok”
Ajánlott életkor: 4-7 éves
Osztály / Csoport: Pillangó csoport (középső – nagycsoportosok)
Tantárgy / Ismeretkör: Boldogságóra
Fő didaktikai feladatok: Előzetes tapasztalások, új ismeretközlés, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés
Tantárgyi / Foglalkozási átjárhatóság: verselés-mesélés; mozgás; ének, zene, énekes játék, gyermektánc; rajzolás, festés, mintázás;
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke; Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek; Bagdi Bella, Bezzeg Andrea: Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
Motiváció: Nyakba akaszthatós szívecske forma átadása és ölelése
Foglalkozást kezdő relaxáció: Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai
„Totyog a liba, nagy a galiba” – (Kézikönyv 38. old. 19. gyakorlat)
„Rongybabává válok, csak pihenni vágyom…” (Kézikönyv 38. old. 18. gyakorlat)
A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó…- közben kendővel simogatják magukat, ahogy fekszenek a szőnyegen
www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
A téma bevezetése: Pók néni elrejti a csoport kedvenc plüssjátékait
• közös éneklés
• közös versmondás
• házikó rajzolása pók néninek
• kincskeresés (például: üveggolyók)
Visszavezetésként közös várépítés a plüssöknek
A téma feldolgozása: „Kerekerdő kalandra hív téged” versikével és Boldog Dórával meséhez készülődünk.
Mese: Zelk Zoltán: Az állatok iskolája
Beszélgetés a mese után Dórával a történtekről
Beszélgetést segítő kérdések:
• Mit gondoltok, miket tanulhattak volna meg az erdei állatok az Állatok Iskolájában?
• Mi segítette volna őket abban, hogy boldogabb életet éljenek?
• Mit gondoltok arról, hogy feladták az álmaikat, a tanulást?
• Ti hogyan írtátok volna meg a mesét?
• Készítsétek el a saját történeteiket!
• Kipróbálhatjátok a társasjátékot is!
A foglalkozás lezárása: A megküzdés jele kihelyezése
A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Boldog vagyok c. dalára egy közös tánc www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
A téma továbbadása: Egy nehéz pillanat – nagyszülőkkel meséltetni a legnehezebb helyzeteikről
Kedvenc részük a boldogságórán a szívecske nyaklánc továbbadása egy társnak zenére, majd egymást megölelték. A másik az ellazulás összes formája, amit csináltunk az órán.
Nekem az egyik téma, ami tetszett, amikor egy korábbi élményre hívtam fel a figyelmet. Pók néni amikor elvitte a plüssöket. Felelevenítettük a történéseket, melyre nagyon részletesen emlékeztek, pedig már négy éve zajlott, amikor még kiscsoportosok voltak.
Rendkívül érdekes beszélgetéseink voltak a gyerekekkel. Mese után a kérdések megválaszolása. Most csak a nagy csoportosoknak meséltem a mesét. Mivel ők készülnek az iskolára, felsoroltak minden olyan tevékenységet, amit majd ott tanulhatnak. Mi az, ami segítségükre lehet majd, ha tudnak olvasni, írni. Ha a ők tudnak olvasni, akkor már nem kell az édesanyjuk ahhoz, hogy meséljenek, akkor addig meg tudja főzni az ebédet. Megjelentek a fantáziahazugságok: Az apukájával elmentek vadászni, (nem vadász az apuka)ő vitte a fűrészét és utat vágott maguknak vele, hogy sikeresebb legyen a vadászat, utána zsákban hazavitték, hogy tudjanak ebédet főzni a vaddisznóból, meg kellett küzdenie a szállítással. A kisfiú felsorolta, hol, milyen megküzdési stratégiát kellett felállítaniuk az apukájával, hogy a végén megsüthessék az állat húsát. Mivel jól végig tudták vezetni lépésről-lépésre, a többi kisgyermek is, akinek nem jutott eszébe más élmény, ők is tudtak hozzászólni ügyesen a témához.
A végén a tánc, az újabb relaxáció, amit külön kértek, jó hangulatba zárta a Boldogságórát.