Együtt lenni mindig jó!

- Csoport neve: Harangocskák
- Tokaji Gyermekkert Óvoda és Bölcsőde
- Kategória: Óvodások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (76 megtekintés)
A mi csoportunk már három éve alkot egy közösséget. Óvodába kerülésük előtt a gyermekek többsége már bölcsődében is együtt volt, csupán 2 kisgyermek érkezett családból. Könnyű feladat volt kiscsoportban a beszoktatás, hiszen már jól ismerték egymást. A társas kapcsolatok nagyon nagy szerepet játszanak mindennapi életünkben, a gyermekek között egyre mélyebb kötődések alakultak ki. Várják egymást reggelente, érdeklődnek társaik iránt. A közösségi életünket úgy alakítottuk ki, hogy a csoportban lévő nyugalom, odafigyelés, szeretet az elsődleges. A társas kapcsolatok ápolása téma a héten még jobban elmélyítette ezeket az érzéseket. Reggel a kialakított szokásainkat követve Boldog Dórát a varázsládára ültettem. Érkezéskor már nem volt olyan kisgyermek, aki ne tudta volna, hogy ma Boldogságóra lesz. Örömmel fogadták, kérdezősködtek a nap eseményeiről. Kezdetét is vette hamarosan egy kis beszélgetős bábozás, ami a családi viszonyokról szólt. Többen bekapcsolódtak, szívesen osztották meg gondolataikat Boldog Dórával. Örömmel tapasztaltam, hogy figyelmesen hallgatták meg társaikat, metakommunikációs jelzésekkel segítettem őket a társalgásban. Kezdő relaxáció: ”Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” gyakorlatot választottam, ahol szabadon mozoghattak a szőnyegen, akár együtt is összekapaszkodva, ahogy a kismadarak is rajokban szállnak. Néhányan párba rendeződtek, a baráti kötődések megmutatkoztak, mert keresni kezdték egymást. Ezt követően meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalát, melyre vidám mozdulatokkal táncoltak. A társas kapcsolatok alakulását nagyon jól megmutatja a postás játék. A gyermekek közül mindenki három levelet küldött el, melyet egy postaládába kellett bedobniuk. Az öltözőben helyeztem el a ládikát, ahol megrajzolhatták óvodai jelek segítségével, kinek szeretnének levelet adni. Itt az öltözőben nagyon jól láthatták mindenkinek a jelét, helyét, ami megkönnyítette őket a barátok keresésében. A gyermekek közül akadt olyan, akinek nagyon könnyedén ment a „levélírás”, de volt, akinek gondolkozni kellett. A szociometriai mérés eredménye megelégedéssel töltött el, valós elemeket tükrözött, ahogy azt én is látom a játékuk során. Egy központi gyermek van a csoportunkban, aki több levelet is kapott. Legtöbben 3 vagy 2 levelet kaptak, kevesen kaptak csak 1-et. A kölcsönös választás gyakori volt. Ez a játék számomra is tanulságos megfigyelés volt, kinek van még szüksége támogatásra a baráti kapcsolatok ápolásában. Tavasszal újra tervezem ezt a játékot, hogy lássam hogyan fejlődtek a gyermekek társas kapcsolatai. A mesét figyelmesen hallgatták, bátran nyilvánították ki saját véleményüket, érzésüket. Boldog Dóra mindenkihez odament egy baráti simogatásra. Nagyon tetszett nekik a mese, amit maguktól is megpróbáltak bábokkal improvizálni. Barátságláncot készítettünk hosszú láncfüzérrel, amely összeköti csoportunk valamennyi tagját, melybe mindenki beletartozik. Az óra végén ismét a Boldogság dalát kérték, melyet már nagyon szépen énekelnek. A munkafüzet feladatát: hogyan lehetsz jó barát?- mindenki kedve szerint választhatta. A Boldogság várára közösen feltettük a barátság jelét. A Harangvirág csoportunkról elmondható, hogy egy jó közösség alakult ki a 3 év alatt, ahol a gyermekek szeretik egymást, figyelnek egymásra, a baráti kapcsolatok is egyre mélyebbek. Megelégedéssel tölt el, hogy nemcsak egymásra figyelnek, de a felnőttekre is. Minden nap kapok ölelést, gyűlik a rajzocska, amit szeretettel készítenek és adnak át. A szülőktől pozitív visszajelzéseket kapok, milyen jó, hogy ebben az óvodában van Boldogságóra, otthon már ők is éneklik a Boldogság dalát.