Optimus

tervek.jpg

A tanulókkal közösen megbeszéltük az előző alkalommal kitöltött oxfordi boldogságtesztet, melyet emlékbe el is tettek.
Ezt követően a Békamese került terítékre, ahol megbeszéltük a tanulságokat és élethelyzetekről beszélgettünk, amelyek velük estek meg.
Ezt követően idővonalat készített mindenki, melyen jelölni kellett, hogy mit szeretnének elérni az elkövetkezendő 4 évben. Legalább 4 célt kellett felírniuk.
A célok kitűzése után Ördög-Angyal játékot játszottunk. A szituációs feladathoz egy főszereplőre volt szükség, a csoportot pedig két táborra osztottam (ördögökre és angyalokra). A szituációban az ördögöknek csak negatív – hátráltató – az angyaloknak pedig csak pozitív – megoldást nyújtó, segítő – megjegyzéseket volt szabad tenniük. A szituációk mindegyike után megbeszéltük az érzéseket és a felmerülő kérdéseket.
Szituációk:

1. Iskolai dolgozat
Szituáció: Egy diák nem sikerült jól egy fontos dolgozata, és most elkeseredett, mert attól tart, hogy emiatt nem fog jó jegyet kapni az év végén.
Angyal: „Ne aggódj! Most tanultál belőle, és a következő dolgozatra jobban felkészülhetsz. Kérhetsz segítséget a tanárodtól vagy barátaidtól, hogy javítsd a jegyeidet.”
Ördög: „Nincs értelme próbálkozni, úgysem fog sikerülni. Teljesen felesleges több energiát belefektetni, inkább hagyd az egészet.”
2. Új osztálytárs érkezése
Szituáció: Egy új diák érkezik az osztályba, és a csoport egyik tagja nem tudja, hogyan közeledjen hozzá, fél attól, hogy kínos lesz a helyzet.
Angyal: „Légy kedves és barátságos! Kérdezd meg, hogy van, és mutasd meg neki az iskolát. Ha te segítesz neki beilleszkedni, hamarosan barátok lehettek.”
Ördög: „Miért törődnél vele? Úgyis idegen, lehet, hogy nem is passzol hozzátok. Hagyd, hogy megoldja magának.”
3. Kimaradt egy baráti programból
Szituáció: Egy gyerek megtudja, hogy a barátai nélküle mentek el egy közös programra, és most csalódott és megbántva érzi magát.
Angyal: „Beszélj velük! Lehet, hogy véletlenül maradtál ki, és legközelebb biztosan meghívnak. Szervezhetsz te is valami közös programot.”
Ördög: „Ez azt jelenti, hogy nem is igazi barátaid. Ne barátkozz velük többet, hiszen úgysem törődnek veled.”
4. Sportversenyen való részvétel
Szituáció: Egy gyerek sportversenyre készül, de nagyon ideges, mert attól fél, hogy nem fog jól teljesíteni, és elveszíti a versenyt.
Angyal: „A lényeg, hogy mindent beleadj, és élvezd a játékot. Ha keményen dolgozol, akkor büszke lehetsz magadra, akármi is történik.”
Ördög: „Miért izgulsz? Úgyis veszíteni fogsz, jobb lenne, ha inkább el sem mennél. Csak csalódni fogsz.”
5. Segítségkérés házi feladatban
Szituáció: Egy gyerek elakad egy házi feladatban, és nem tudja, hogy kérjen-e segítséget a tanárától vagy a szüleitől.
Angyal: „Nyugodtan kérj segítséget! Mindenki néha elakad, és fontos, hogy tanulj a hibáidból. Minél többet kérdezel, annál többet tanulsz.”
Ördög: „Ha segítséget kérsz, azzal csak azt mutatod meg, hogy nem vagy elég okos. Jobb, ha inkább megpróbálod magad megoldani, vagy egyszerűen hagyod.”
6. Osztályelőadás vagy beszéd tartása
Szituáció: Egy gyerek ideges, mert osztályelőadást kell tartania, és fél, hogy kinevetik vagy elrontja a prezentációját.
Angyal: „Gyakorolj sokat előtte, és ha magabiztosan állsz ki, biztosan sikerülni fog. Mindenki izgul ilyenkor, de ha bízol magadban, jó lesz.”
Ördög: „Biztosan mindenki nevetni fog rajtad. Ha elrontod, az kínos lesz, inkább találj ki egy kifogást, hogy ne kelljen beszédet tartanod.”

Képek