Őszi gyümölcs, hú de jó, benne dió ropogó..

- Csoport neve: Pillangó csoport (középső)
- Zsadányi Tündérkert Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (302 megtekintés)
A HÁLA GYAKORLÁSA
Őszi gyümölcs, hú de jó, benne dió ropogó…
Bevezetés/Előzmények
Megérkezett a színpompás csodás ősz, tele zamatos gyümölcsökkel. Az őszi séta során megfigyeltük az őszi fákat, kerestük a költöző madarakat. Megneveztük a látott gyümölcsöket, szántóföldi növényeket. Rácsodálkoztunk a repkedő rovarokra, bogarakra. Beszélgettünk a környezetünk megóvásáról, mit tehetnek ők gyerekek. Ezen a héten a Boldogságóra program hálával kapcsolatos ismereteiket elevenítjük fel, bővítjük azokat. Az őszről, őszi gyümölcsökről tevékenykedtetés által még több ismeretet szerezhetnek a gyerekek.
Heti terv: 2024.09.06.-2024.09.22.
Pillangó Középső csoport
4-5-6 évesek
________________________________________
HÉTFŐ
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYER…
• ÉNÓ 181. Zöld paradicsom (Játékismétlés)
• ÉNÓ 94. Töröm, töröm (Játékismétlés)
• Dombon törik a diót- egyenletes lüktetés érzékeltetése
• Hej a sályi piacon (ÉNO88)
• Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem..
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉ…
• Hála gyakorlása gyerekszemmel.
• Hálakör készítése laminált őszi falevelekből, beszélgetőkör kezdeményezése.
MINDENNAPI MOZGÁS
• Fújja a szél a fákat….
• Jancsi bohóc a nevem
• Ez a szemem, ez a szám
• Dombon törik (új)
• Répa,retek, mogyoró
• Bópr. relaxációs gyakorlatai: 4. Fújj, fújj.., 5. Égig érő fa vagyok.., 23. Repül a karom..
MATEMATIKAI TAPASZTALATOK
• Halmazok képzése őszi termésekből.
• Halmazok képzése, összehasonlításuk tulajdonság szerint, kisebb-nagyobb, ugyanakkora-becslés-összemérés.
KEDD
VERSELÉS, MESÉLÉS
• Dombon törik a diót..
• Balla Piroska: Őszi ujjszámoló.
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYER…
• Ősz szele zümmög..
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉ…
• Őszi gyümölcsökkel kapcsolatos ismeretek felelevenítése, bővítése a dió és a mogyoró termésekkel.
• Sült alma készítése mézzel és fahéjjal.
MINDENNAPI MOZGÁS
• Dombon törik
• Répa, retek, mogyoró
• Csoóri Sándor: Dióbél bácsi
• Sorba felálltok kis ovisok…
ANYANYELVI JÁTÉK
• Tekeredik a kígyó szövegét a szi, szi, szi.. vel helyettesítjük, dallam azonos.
• Tekeredik a kígyó.. nagymozgással kísért éneklés.
• Beh sok súly.. vonatozó játék.
MATEMATIKAI TAPASZTALATOK
• Őszi termésekből sorrendiség kirakása, egyéni differenciálás.
SZERDA
VERSELÉS, MESÉLÉS
• Bezzeg Andrea: A Hálafa története (meghallgatásra szánt mese)
• Veres Csilla Őszi ragyogó
• Bezzeg Andrea: A Hálafa története
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYER…
• Répa, retek, mogyoró- egyenletes lüktetés érzékeltetése
• Dombon törik a diót- egyenletes lüktetés érzékeltetése
• Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem..
• A ritmusérzék fejlesztése – Az egyenletes lüktetés megéreztetése egyéb tárgy összekoppintásával (termések, kavics, kanál, fakocka..)
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉ…
• Hála gyakorlása gyerekszemmel.
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉ…
• Hálafa készítése a laminált őszi levelekkel.
MINDENNAPI MOZGÁS
• Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
• Boldogságóra foglalkozásokat indító mozgásalapú relaxációs gyakorlatok óvodások számára.
ANYANYELVI JÁTÉK
• Gondolataik megfogalmazása az adott témában.
CSÜTÖRTÖK
VERSELÉS, MESÉLÉS
• Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack. Benedek Elek feldolgozása
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉ…
• Gyümölcsök készítése színes gyurmából. Gyúrás, sodrás, gömbölyítés, nyújtás gyakorlása.
MINDENNAPI MOZGÁS
• Jancsi bohóc a nevem
• Vonatozás
• A fejem, a vállam, a térdem a bokám
• Itt a szemem, itt a szám
• Ha jó a kedved üsd a tenyered..
ANYANYELVI JÁTÉK
• Mi lennél ha gyümölcs lennél? (sorrendiség játék 5-ig)
PÉNTEK
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYER…
• Hull a szilva a fáról..
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉ…
• Hála jelének színezése közösen zsírkrétával. Boldogságvárunk első lépcsőfokára való hála jel kiragasztása.
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉ…
• Őszi keretbe családrajz készítése grafit ceruzával, színezés vastag színesekkel.
ANYANYELVI JÁTÉK
• Gyorsposta
MOZGÁS
• Játék: Tűz, víz, repülő
• Főgyakorlat: Labdajátékok: gurítás, kézzel feldobás elkapás. Célba dobás.
• Bemelegítés : Mozdulj rá
• Rávezető gyakorlat : Labdacica körben
Szabad játék
Gyümölcs szüret, gyümölcs sütés a babakonyhában, főzés, gyümölcs szállítása, zöldség-gyümölcs memória, szortírozó doboz gyümölcs, zöldségekkel, saját szakácskönyvből való főzés, dió, mogyoró és műanyag kis tökkel kör kirakása, vizuális ritmus készítése, időjárástábla beállítása, ÉRZEL-MESE Játék az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez. Érzelmek kártyákkal való memória játék irányítással, szükség esetén segítségadás, Arcok 4 darabos kocka kirakó: fejlesztendő a hívóképen látható érzelmek kirakása, szín, érzelmek, arcmimika beazonosítása, megnevezése.
Módszer
Bemutatás
Értékelés
Magyarázat
Szemléltetés
Beszélgetés
Dicséret
Bátorítás
Cselekedtetés
Differenciálás
Játékos tevékenykedtetés
Megfigyelés
Motiváció
Önellenőrzés
Önértékelés
Ösztönzés
Utánzás
Társértékelés
Foglalkoztatási forma
Csoportos
Egyéni
Frontális
Mikrocsoportos
Együttes
Differenciálás
A foglalkozási tevékenységek során figyelünk a tevékenységek differenciálására, figyelembe véve a gyerekek egyéni sajátosságaikat és az érdeklődésüket. Matematikai tartalom: sorrendiség kirakása dióval és levéllel, a differenciálást kihasználva az egyéni képességeket figyelembe véve. Differenciálás a mondókával egybekötve. LOGICO PRIMO differenciálás lehetőségeinek kihasználása.
Képesség fejlesztés
Beszélgetés egyénileg, beszélgetőkörben a hála szó jelentéséről. A hálával való boldogság fokozása. A diót felismerni, két dió összekopogtatásából. Matematikai tartalom: sorrendiség kirakása dióval és levéllel. Szókincsbővítés a mindennapi tevékenységek és beszélgetések során: korán, borongós, köd, Az ujjak, kéz ismeretének megerősítése a mondóka által. Dió, mogyoró termésekkel matematikai sorrend kirakása. Arcok memória kirakó 4 darabos kockákkal. Arcok memória kártyákkal. Memória mátrix:36 darabos kirakó sorokat képezve, összefoglaló nevek megismerése, gyakorlása. ( vadállatok, háziállatok, gyümölcsök, közlekedési eszközök, időjárás jelenségek) ÉRZEL-MESE társasjáték arcok memória kártyákkal. (12db) Páros gyakorlatok: ölelés Memória játék gyümölcsökkel. Szortírozó doboz. Dió törés kalapáccsal: szem-kéz koordináció. Gyurmázás: gyúrás, gömbölyítés, színek beazonosítása gyümölccsel.
Óvodapedagógusi instrukció
Kedves Szülők! Ha van otthon nektek dió, vagy mogyoró szívesen fogadjuk a héten. Gyűjtsetek őszi „kincseket” közösen a gyerekekkel és hozzátok el nekünk.
Reflexio
Reggel a gyerekeket az asztalokon kör formában kirakott levelekkel és termésekkel vártam. Kíváncsiságukat szerettem volna felkelteni. Furulyán a mai napi énekes játékokat hallhatták, volt, aki fel is ismerte. A pakoló mondókával mindig szépen a helyére rakják a játékokat. A beszélgető körben már mindenki részt vett, megbeszéltük az ősz jellemzőit, napot, őszi gyümölcsöket, illetve a most hozott diót és mogyorót hozzá véve. Összekocogtatott hangja alapján kellett felismerni a diót. Kört alakítottunk ki a kirakott levelek körül az asztalnál, matematika tartalmú megállapításokat tettünk: nagyobb-kisebb levél. Másnap a Dombon törik a diót.. új mondókát mondogatva vonultunk, körbe ültünk a szőnyegen, majd a hozott diófaleveleket (2) körbe adtuk, késleltetve. Ezalatt a De jó a dió c. dalt énekeltem a gyerekeknek, addig amíg vissza nem értek a levelek hozzám. (a dal rögtönzés volt) Megtapasztalhatták a diólevelek formáját, dió tulajdonságait. Illatát. A dió csonthéjas, kemény, kerek, kalapáccsal lehet feltörni. Megállapításokat tettünk, illetve megszámláltuk közösen a dó leveleit. Diót törtem kalapáccsal, megnéztük a dió húsát. Elmondtam a Ki lakik a dióhéjban c. versikét, szintén rögtönzés. Mivel a múlt héten hozott almák elkezdtek barnulni, így azokat ma sütöttük meg a gyerekekkel, dajka néni segítségével. Alma ketté vágását felnőtt végezte. A mézet és a fahéjat a gyerekek csorgatták és szórták. Illatoztuk a gusztusos almákat, fahéjat. Eközben halkan hallgattuk a Szép nap ölelj át c. dalt. A felnőtt segítése, vele az alma sütőbe való berakása. A munka jellegű tevékenységek végzését szívesen vállalják, megpróbálják pontosan elvégezni azokat. Szükség van természetesen a felnőtt folyamatos irányítására, megerősítésére. Szabad játék : gyümölcs szüret, gyümölcs sütés a babakonyhában, főzés, gyümölcs szállítása. Halkan hallgattuk a Szép nap ölelj most át engem c. dalt, két gyermek el is érzékenyült rajta. Szabad játékba vezettem be őket, ahol a dajka néni már a hála leveleket előkészítette számunkra. Egy választott levél után a hála gondolatát elmondta a gyermek, majd ahová akarta felrakta a Hála fára. Elkészült a hála fa, szinte mindenki odajött, kivétel 3 gyermek akikkel később egyénileg tettük ugyanezt. Ők elmélyülten játszottak. Azt gondolom mindenki a maga képességeinek megfelelően megfogalmazta a gondolatait. A hálához kapcsolódva a szabad játékidőben megölelhették egymást, ki kit akart. Figyeltem a gyerekek reakcióit, kiből milyen érzéseket, érzelmeket vált ki. Nagyon tetszett nekik a heti téma, szívesen játszottak a hálafa körül, még egy sünit is raktak az avarba a fa alá. Figyeltem és kértem őket, hogy használják a köszönöm, és a szívesen kifejezéseket a gyerekek.