Éves beszámolóHőseim csoport 2023-2024

hala.png

Éves Beszámoló Hőseim csoport 2023/2024 tanév
A boldogságórákat harmadik éve tartom az osztályomban, jelenleg hetedikesek a Hőseim csoport. Úgy látom, hogy a témák feldolgozása pozitív hatással volt az osztályközösség alakulására és a gyerekek lelkivilágára, ezért a 2023/2024-as tanévben is folytattam osztályommal a boldogságórákat.
Szeptember: Hála
A beszélgetőkör kezdetén, mindenki elmondta, mi történt vele a nyár folyamán, mit köszönhet szüleinek, barátainak. Végiggondoltuk prof. dr. Sonja Lyubomirsky boldogságkutató sorait, miért érdemes hálásnak lenni, hogyan erősíti önbecsülésünket, oldja szorongásainkat és hogyan szünteti meg a haragot, irigységet. Ezután tabletek segítségével közös szófelhőt készítettek a tanulók, melyet ki is nyomtattam nekik és kitettük az osztály faliújságjára. Végül mindenki megrajzolta a saját önbizalom hegyét, bejelölte, hol áll most és összekötötte egy ösvénnyel a csúcsot.
Október: optimizmus
A serdülőkor nagy változásokkal jár és mindenki másképp éli meg. Míg van, aki állandóan nevetgél, néhányan hajlamosak sötétebben látni a dolgokat. Először motiváló idézeteket olvastunk, majd a csapatok elkészítették a saját optimista képkeretüket, a közös munka során pedig jókat lehetett beszélgetni arról ki milyen helyzeteket lát megoldhatatlannak és hogyan lehet más szemszögből tekinteni a dolgokat.
November: társas kapcsolatok
A társaskapcsolatok ápolása folyamatos feladatunk az év folyamán, az osztályba idén is érkezett új tanuló, de a megszokott társaság tagjai is okoztak egymásnak meglepetéseket. Az órát önbizalomfejlesztő relaxációval kezdtük. A körkérdéseink gyakorlatot szívesen végeztéka tanulók, a kalapba hamar összegyűltek a titkos kérdések, miközben a Jobb veled a világ dalt hallgattuk. Ezután a gyerekek kérésére a belső körbe a fiúk, a külsőbe a lányok álltak és elkezdődött a játék. A válaszokon sokszor meglepődtek a gyerekek, új dolgokat ismerhettek meg egymásról. Az órát közösségépítő játékkal zártuk, melyben ki kellett találni, mit rajzol a mögötte álló gyerek másik hátára.
December: boldogító jó cselekedetek
Az óra elején idézeteket választhattak a gyerekek, és elmondták, mit jelent számunkra segíteni másokon, milyen érzésekkel tölti el őket a segítségnyújtás. Ezután mindenki választott egy személyt, akinek Jobb Veled a világ, nem vagy egyedül képeslapot készített, miközben a Jó emberré csak a szívemmel válhatok dalt hallgattuk. Ezt követően karácsonyi díszeket készítettünk az osztályba.
Január: célok
A célok kitűzése nagyon fontos, közeledve a továbbtanuláshoz egyre tudatosabban kell a gyerekeknek céljaik felé haladni. A hátranézek, előrelépek feladat mondatait kinyomtattam és be kellett fejezniük a tanulóknak. Eközben a győzelem tündér dalát hallgattuk meg. Ezután néhányat felolvastam és ki kellett találniuk, kiírhatta a befejezéseket. Az ilyen fajta gyakorlatokat nagyon szeretik tanulóim. Azt is megbeszéltük, hogy a tavalyi év folyamán kitűzött célok közül mit sikerült megvalósítaniuk, mely célok módosultak és mi az, amiért érdemes tovább küzdeniük.
Február: megküzdési stratégiák
Az órát a „Pozitív élmények újraélése-zenés relaxáció”-val kezdtük, majd a gyűjtögetés feladatot végeztük el. Mindenki írt egy nehéznek mondható helyzetet egy kis cetlire, összegyűjtöttük a kalapba. Aki kihúzta, annak ki kellett találnia hozzá egy problémamegoldó módot. Ezután a Valentin naphoz kapcsolódva szívecskékre írták a gyerekek üzeneteiket, és az aulában kihelyezett Valentin-napi üzenőfalon helyezték el.
Március: apró örömök
Ráhangolódásként négyzetlégzést alkalmaztunk, majd a motiváló idézetek elolvasása után arról beszélgettünk, milyen apró örömök vesznek körül bennünket, amit talán észre se veszünk. Majd arról is, hogy kit mennyire keserítenek el saját kudarcai. Ezután a „még” labda gyakorlat következett. Mennyivel könnyebb elfogadni a sikertelenséget, ha nem tekintjük végleges állapotnak és milyen jól esik egy-két biztató szó. Az óra második felében a Föld órájához kapcsolódóan a túlfogyasztásról beszélgettünk és nagyon sok pozitív példát hoztak a gyerekek az újrahasznosításról, a ruhák elajándékozásáról, a megunt dolgok újbóli felhasználásáról. Az imádok élni dallal zártuk az órát.
Április: Megbocsátás
Az osztályközösségen belül mindig vannak összezördülések, és a nézeteltérések után fontos a megbocsátás. A tanulókat előzetesen megkértem, hogy gyűjtsenek nagyobb lapos kavicsokat, most ezeket vettük elő. Megbeszéltük, miért fontosak az osztályon belüli jó kapcsolatok, hogyan szépíti meg életünket a barátság, egymás biztatása. Ezután előkerültek a festékek és az ecsetek, volt, aki kis rajzzal, volt aki szavakkal fejezte ki az egymás iránti barátságát.
Május: A mozgás öröme
Az osztály tanulói között vannak örökmozgók és van, aki szeret otthon ücsörögni a számítógép előtt. Abban viszont mindenki egyet értett, hogy a mozgás fontos és egy kis kondiparkozás erre jó lehetőséget adott. A közösségi élmény hatásásra az osztályon belüli kapcsolatok is erősödtek.

Június: Fenntartható boldogság
Az órát a „Minden nappal egyre jobban” című dal meghallgatásával kezdtük közben a padtársak egymás szemébe néztek. Ezután megbeszéltük, hogyan érezték magukat a gyerekek. Ezt követően a barátságról keresgettünk közmondásokat, megbeszéltük, milyen egy jó barát. Mivel Apák napja közeledett, felajánlottam a választási lehetőséget. Aki akart, apák napi verset írt, és volt, aki a kiválasztott közmondást rajzolta le. Az óra kellemes hangulatban telt.

Buj, 2024.06.21

Pappné Szőllősi Gabriella
Buji II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és AMI

Képek