„Megbocsájtás nélkül nincs jövő”

- Csoport neve: Víg team2
- Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Kategória: Felsősök
- Téma: Megbocsátás
- (133 megtekintés)
Április két boldogságórás foglalkozásán a megbocsátás témáját jártuk körül. Meglepetésemre a gyerekek életében nem játszik annyira fontos szerepet a megbocsátás, vagy legalábbis nem érzékelik tudatosan, hogy valakit megbántottak, vagy hamar elengedik, ha őket éri sérelem. Ezért aztán személyes példák helyett történeteket hallgattunk, kerestünk elő eddigi tanulmányainkból, és ezekről beszélgettünk. Nem ismerték a bibliai tékozló fiú történetét, amit elmeséltem nekik, majd beszéltünk az üzenetéről. Irodalomból most tanuljuk A Pál utcai fiúkat, így adódott a lehetőség, hogy felelevenítsük azt a jelenetet, amikor Boka megbocsát Gerébnek, felidézzük a nevezetes levelet is.
Nem maradtak el most sem a Bagdy Emőke gyűjteményéből való, óra eleji relaxációs feladatok. A „Meglengetem a karom, pedig alig akarom” gyakorlatot örömmel végezték, átélték a változatos tempóban rejlő különféle gravitációs „tehetetlenség” felszabadító érzését. A „Tüdőtakarítás” gyakorlatban az I, É, Á, O és U hangokat végigskálázva átélték, amint a tüdőjük kellemesen kitisztul.
A foglakozások során az osztálytermünk falára tablók készültek, melyek háttérszínéül ezúttal a megbocsátás színét, a kéket választottuk.
A boldogságórákon változatos feladatokat végeztek páros és csoportmunkában. Keresztrejtvényt fejtettek meg, amelyben az eddig tanult fontos fogalmakra (boldogság, célkitűzés, hála, kapcsolat, meditáció, megküzdés, optimizmus, pozitív, relaxáció, sebezhető, stressz) kellett rájönniük, majd a megfelelő betűk összeolvasásával a hónap témáját, a megbocsátás szót kapták megfejtésül. Csoportmunkában lapbook készült a megbocsátásról (Ötletbörze a megbocsátásról). Kinyitható virág négy szirmára rokon értelmű szavakat kerestek a megbocsát szóhoz (elnéz, megkegyelmez, nem haragszik, megenyhül, irgalmaz), hatszirmú virág szirmaira közmondásokat gyűjtöttek (pl.: Halál után késő a bocsánat; Nem felejti a kígyó farka vágását; Ha begyógyul is a seb, ottmarad a helye stb.).
Megnéztük Bagdi Bella Ho’oponopono dalához készült videót. A videóban megjelenített szöveghez mondatkiegészítő feladatot készítettem. Megismertük a Ho’oponoponót, ezt a hawaii módszert, amivel boldogságot, egészséget és békét teremthetünk szívünkben. Megbeszéltük a megbocsátás átéléséhez szükséges hozzáállás lényegét, annak „alapmondatait”: Sajnálom; Kérlek, bocsáss meg; Köszönöm; Szeretlek. Értelmeztünk olyan idézeteket, melyeket híres emberek fogalmaztak meg a megbocsátásról. Ezek a mondatok és idézetek is felkerültek a lapbookunkra a rokon értelmű szavak, szólások, A Pál utcai fiúk regénybeli jelenet és a keresztrejtvény mellé.
Elolvastuk a megbocsátásról szóló történetet. Megvitattuk, mi lehetett a fiú bűne, mit érezhetett a börtönben, milyen egyéb lehetőségei lettek volna még a szüleinek, és melyik lehetőség hogyan hatott volna a fiú az életére. Megvitattuk a történetet a megbocsátás három lépcsője szempontjából is.
Beszélgetéseink során tisztáztuk azt is, mit nem jelent a megbocsátás: felmentést, megbékélést, a sértés tolerálását, a sérelem letagadását, a tett elfelejtését. Igyekeztem azt hangsúlyozni, hogy mi a megbocsátás valódi tartalma: olyan pozitív, jó szándékú érzések, vagy viselkedés, amikor elengedjük a haragot, a csalódást, az agressziót.
Csoportmunkában papírszívekre érzéseket gyűjtöttek a gyerekek, mit éreznek a különféle helyzetekben. Megtapasztalták, milyen sokféle érzelem kavarog bennünk a megbocsátást, bocsánatot igénylő élethelyzetekben:
1. ha ők bántottak meg valakit, és nem történt megbocsátás (düh, lázadás, izgulás, töprengés, bánat, rettegés, zavartság)
2. ha ők bántottak meg valakit, és volt megbocsátás (béke, izgatottság, öröm, barátság, nagylelkűség, vidámság, felszabadultság, higgadtság, hála)
3. ha őket bántotta meg valaki, és nem történt megbocsátás (kedvetlenség, sírhatnék, düh, távolságtartás, rosszindulat, bánat, boldogtalanság, ingerültség, neheztelés, stressz, rosszkedvűség, ellenségesség)
4. ha őket bántotta meg valaki, és volt megbocsátás (béke, jókedv, jóindulat, kedvesség, vidámság, elégedettség, öröm, felszabadultság, lelkesedés, harmónia).
Ezekből tabló készült A megbocsátás érzelmi kavalkádja címmel.
Készítettem nekik egy ppt-t a megbocsátást mesterszinten művelő híres emberekről, Mahátma Gandhiról, Nelson Mandeláról, Desmond Tuturól, beszélgettünk a megbocsátásról szóló szállóigéikről. Értelmeztük további híres emberek mondásait a megbocsátásról, majd mindezekből tabló készült A megbocsátás bajnokai címmel.
A foglalkozások végére remélhetőleg sikerült mindenkinek megértenie, hogy a megbocsátás tulajdonképpen egy ajándék önmagunk számára, amellyel lehetőséget teremtünk magunknak ahhoz, hogy továbbléphessünk; hogy a minket ért sérelmekre (sértés, visszaélés, árulás, bántalmazás, cserbenhagyás stb.) többféle választ adhatunk (sértődés, bosszú, elkerülés), de leghatékonyabb lelki egészségünk szempontjából a megbocsátás.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke
Kaba, 2024. 04. 19.