Küzdjünk ellene? Tegyünk érte!

Küzdjünk ellene? Tegyünk érte!

Február a megküzdési stratégiák hónapja. Kiskamasz diákjaim pont abban az élethelyzetben vannak, amikor óriási változásokon mennek át fizikálisan és mentálisan is. Küzdenek mindennel, mindenkivel, sokszor önmagukkal is. Különösen fontosnak tartottam hát ennek a témának az alapos körüljárását.
Segítségemre volt a februári időjárás, amely nagyin sokszor a gyönyörű napos oldalát mutatta meg. Ezt használtam ki, s párhuzamot vontam vele a hangulatunk között. Összegyűjtöttük, hogy mennyi minden külső tényező lehet ránk jó hatással. Beszéltünk a gondterhes éjszakákról, s a nappalról, mely mindig optimistább képben mutatja az aktuális gondunkat.
Beszélgetéseink során kiderült, hogy nem létezik gondtalan ember. A probléma kezelésben viszont különbözünk. Van, aki problémának, van aki megoldandó helyzetnek fog fel egy-egy szituációt. A gyűjtögető játék ezt teljesen jól alátámasztotta. Összegyűjtöttük egy átlagos pénteki nap esetleges problémáit, húztunk a feljegyzett dolgok közül és megoldásokat kerestünk az adott helyzetekre. Volt, aki belesüllyedt egy-egy szituációba, és volt, aki könnyedén megoldotta az adott helyzetet. Itt tanultam én is a legtöbbet az osztályom tanulóiról, a konfliktuskezelésükről. Én is játszottam velük. Egy, az osztályunkhoz kötődő problémát írtam fel a kis cetlire. Kaptam tőlük megoldás ötleteket. Izgatottan várom, hogyan válik be.
Nem céltalanul vannak a termünkben a boldogságórákhoz is kapcsolódó idézetek, mondatok, ábrák, ezeket is megbeszéltük, értelmeztük. Fontos, hogy a düh, a harag, de a kétségbeesés sem válthat ki belőlünk soha agressziót. Meg kell ismernünk saját magunkat, fel kell ismerni az indulatainkat, az érzéseinket, s ezután következhet csak az adott problémára való megfelelő reagálás és megoldáskeresés.
Összegyűjtöttük, illetve elemeztük a mások által összegyűjtött hangulatjavító technikákat is. Meg kell tanulnunk uralnunk és kontrollálnunk a testünket. Erre is kaptunk ötleteket, de jó néhányat már eddig is sikeresen alkalmaztak a gyerekek.
A záró foglalkozáson egy közös plakátot készítettünk, melyen felsoroltuk azokat a dolgokat, melyek a mi osztályunkban segíthetnek a stresszes szituációk kezelésében.

Képek