Derűsen a Víg Teamben

- Csoport neve: Víg team2
- Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Kategória: Felsősök
- Téma: Az optimizmus gyakorlása
- (114 megtekintés)
Októberben két boldogságórát tartottunk a kabai iskola Víg Team csoportjában.
Október 10-én, a lelki egészség világnapján a témát bevezető óránk volt.
A foglalkozást Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatával kezdtük (Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok). A gyerekek teljes beleéléssel nyújtózkodtak, majd engedték át magukat a kellemes ernyedtség állapotának.
Majd beszélgettünk arról, mi az optimizmus, mi a pesszimizmus, mi a különbség a nagy, kis és parányi optimizmus között. Sikerül kellően ráirányítani a figyelmet arra is, hogy a lelki egészség világnapjának egyik fő célja az, hogy a pesszimista világszemlélet kerülésére ösztönözzön.
Ezután felolvastam nekik A lakatlan sziget történetét a boldogságórás kézikönyvből, és megvitattuk az optimista és pesszimista látásmód témakörét.
Pozitív tulajdonságok gyűjtése követte a beszélgetést. Mindenkinek adtam egy-egy hétpettyes katicabogár-sablont, erre a hét pettyre kellett hét jó tulajdonságot gyűjteni saját magukról, majd tetszőlegesre színezni a katicabogarakat. Bizony sokan igényelték a segítséget, nehezen fedeztek fel magukban értékelendő tulajdonságokat. A 18 elkészült, színes katicabogár a Vedd észre a jót önmagadban! feliratú rétre került, és a tantermük vidám és inspiráló színfoltja lett azóta.
A foglakozást Bagdi Bella dalának (Világomban minden rendben van) meghallgatásával és éneklésével zártuk.
Október 13-án pályaorientációs napot tartottunk az iskolánkban, ezt nagyszerű alkalomnak tartottam arra, hogy összekapcsoljam a boldogságórás foglalkozások tematikájával.
Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatát (Görgetés-páros gyakorlat) a gyerekek így értékelték: „Ez nagyon jól esett!”
Ezután csoportmunkában dolgoztak. Először anagrammás feladat segítségével megkeresték, hogy Nagy-Britanniában melyik húsz foglalkozásban a legboldogabbak az emberek. Mindenkit meglepett, hogy a kertészek állnak az élen, míg a bankárok a huszadik helyre szorultak. Beszélgettünk arról, mi lehet ennek az oka. Ezt ötletbörze követte: a csoportok szerint milyen a jó szakma, mi kellene ahhoz, hogy ők egy szakmában igazán boldognak érezhessék magukat. Az otthonról látott példák alapján az ötleteik igen sokban hasonlítottak egymáshoz: jó fizetés, kellemes munkakörülmények, lojális főnök, összetartó munkatársak. A csoportvéleményt minden csoportból egy-egy diák ismertette.
Majd mindenki elkészítette a maga optimista szemüvegét. Egy-egy foglalkozás nevét húzták ki kis kártyákon. Úgy kellett bemutatniuk az egyes foglalkozásokat az optimista szemüveget viselve és a foglalkozás nevét ki nem mondva, hogy csak a pozitív oldalait emelhették ki az adott szakmának. A gyerekek által kihúzott szakmák a következők voltak: ügyvéd, takarító, kötéltáncos, állatorvos, búvár, nagykövet, állatorvos, tűzoltó, cseléd, vízvezeték-szerelő, tanár, kamionsofőr, haditengerész, asztronauta, rendőr, sebész, építész, koronaőr.
Mozgásos feladattal zártuk a vidám hangulatban eltelt foglakozást. Bagdi Bella dalára jókedvűen, önfeledten mozogtak, táncoltak a gyerekek.
Nem felejtkeztünk meg a következő héten az ölelés világnapjáról sem (október 15.). Kis kártyákat adtam a gyereknek, amelyeken rajta volt, milyen jótékony hatásai vannak az ölelésnek, majd egy-egy öleléssel jutalmaztuk egymást az osztályfőnöki óra elején.
Jó látni, hogy a gyerekek egyre jobban megnyílnak, egyre empatikusabban viszonyulnak egymáshoz, és hogy szeretik a boldogságórás foglalkozásokat.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke
Kaba, 2023. 10. 25.