„Hálás vagyok az őszi gyümölcsökért!”

- Csoport neve: Méhecske nagycsoport
- Zsadányi Tündérkert Óvoda
- Kategória: Óvodások
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (98 megtekintés)
Zsadányi Tündérkert Óvoda
Méhecske csoport (középső)
5537 Zsadány, Béke u. 56.
Hálás vagyok az őszi gyümölcsökért (Gyümölcs és Boldogságóra témahét)
Bevezetés/Előzmények
A gyerekekkel már az előző nevelési évben elkezdtük a Boldogságórákat. Középső csoportban is folytatjuk. A szeptember hónap témája: A hála gyakorlása. A témánkat a gyümölcs hét köré tervezzük.
szept.18.- szept. 22.
________________________________________
HÉTFŐ
• CÉLOK
• VERSELÉS, MESÉLÉS: Anyanyelvꢀszépségének,ꢀárnyaltságánakꢀfelismertetése,ꢀaꢀkommunikációꢀélményénekꢀmegéléseꢀ;ꢀBelsőꢀképiꢀvilág,
• fantáziaꢀfejlesztéseꢀaꢀmesékꢀáltal.ꢀ
• ÉNEK,ꢀZENE,ꢀÉNEKESꢀJÁTÉK,ꢀGYERMEKTÁNCꢀ: Esztétikaiꢀésꢀérzelmiꢀélménynyújtás.ꢀ;ꢀZeneꢀirántiꢀérdeklődésꢀfelkeltése.ꢀ;ꢀFigyelemꢀfejlesztés
• azꢀújꢀdalꢀtanulásaꢀsorán.ꢀ;ꢀÉljékꢀátꢀazꢀéneklésꢀörömét,ꢀfejlődjönꢀtudatosꢀfigyelmük.ꢀ;ꢀAꢀzeneꢀáltalꢀvalósuljonꢀmegꢀazꢀegyüttjátszásꢀörömeꢀ
• KÜLSŐꢀVILÁGꢀTEVÉKENYꢀMEGISMERÉSEꢀ: Azꢀősziꢀgyümölcsökkel,ꢀtermésekkelꢀvalóꢀismerkedés,ꢀtulajdonságaikꢀfelelevenítése,ꢀaꢀszüreti
• hagyományokꢀmegismerése.ꢀ
• RAJZOLÁS,ꢀFESTÉS,ꢀMINTÁZÁS,ꢀKÉZIMUNKAꢀ: Azꢀeszközökꢀhasználatávalꢀaꢀvizuálisꢀmegismerő,ꢀbefogadóꢀképességekꢀfejlesztése.ꢀ;
• Gyurmázásꢀalaptechnikáinakꢀgyakorlásaꢀ:ꢀsodrás,ꢀgömbölyítés,ꢀgyúrásꢀstb.ꢀ
• MINDENNAPIꢀMOZGÁSꢀ: Alapvetőꢀmozgásmintákꢀésꢀmozgáskészségekꢀkialakítása,ꢀformálása.ꢀ
• ANYANYELVIꢀJÁTÉKꢀ: Beszédtempó,ꢀbeszédhangerő,ꢀegymássalꢀésꢀaꢀfelnőttekkelꢀvalóꢀkommunikációꢀalakítása.ꢀ;ꢀBeszédszervꢀügyesítőꢀjátékꢀés
• nemꢀverbálisꢀkommunikációꢀügyesítése.ꢀ
• MOZGÁSꢀ: Aꢀmozgásꢀáltalꢀaꢀtesti-ꢀszellemiꢀteljesítőképességꢀfokozása.ꢀ
• MATEMATIKAIꢀTAPASZTALATOK: Legyenekꢀképesekꢀösszehasonlításokatꢀmegfogalmazniꢀazꢀadottꢀtémában,ꢀaꢀhasonlóꢀésꢀaꢀkülönböző
• kifejezésekꢀhasználata.ꢀ
• ꢀ
• FELADATOK
• VERSELÉS,ꢀMESÉLÉSꢀ: Anyanyelvꢀgazdagságánakꢀfelfedeztetése,ꢀaꢀnyelvi-kommunikációsꢀfejlődésꢀelősegítéseꢀrévén.ꢀ
• ÉNEK,ꢀZENE,ꢀÉNEKESꢀJÁTÉK,ꢀGYERMEKTÁNCꢀ: Egymásraꢀvalóꢀodafigyelésꢀfejlesztéseꢀaꢀkörbejárás,ꢀegyüttꢀmozgásꢀsegítségével.ꢀ;ꢀ
• Zeneiꢀ élmény nyújtása,ꢀzenehallgatásꢀsegítségévelꢀesztétikaiꢀérzékꢀfejlesztése.ꢀ
• KÜLSŐꢀVILÁGꢀTEVÉKENYꢀMEGISMERÉSEꢀ: Ősziꢀgyümölcsökꢀtulajdonságainakꢀmegismerése.ꢀTapintás,ꢀkóstolásꢀsoránꢀazꢀérzékszervi
• tapasztalatokꢀ bővítése.ꢀ
• RAJZOLÁS,ꢀFESTÉS,ꢀMINTÁZÁS,ꢀKÉZIMUNKAꢀ: Esztétikaiꢀélményekꢀnyújtásaꢀésꢀaꢀgyermekiꢀörömérzésꢀfelkeltéseꢀésꢀfenntartása.ꢀ
• MINDENNAPIꢀMOZGÁSꢀ: Együttjátszásꢀöröménekꢀfokozásaꢀaꢀfutójátékokꢀjátszásánakꢀsegítségével.ꢀ;ꢀJátékszabályokꢀfelelevenítésévelꢀés
• betartásávalꢀaꢀmozgásbiztonságꢀésꢀmozgásꢀkedvꢀfelkeltése.ꢀ
• ANYANYELVIꢀJÁTÉKꢀ: Szókincsbővítésꢀaꢀjátékokꢀáltal.ꢀ
• MOZGÁSꢀ: Aꢀfeladatvégzésꢀközbenꢀegymásꢀmozgásánakꢀkövetésévelꢀaꢀtestiꢀépségꢀmegóvásáraꢀnevelés.ꢀ
• MATEMATIKAIꢀTAPASZTALATOK: Kicsi-ꢀnagyꢀfogalmánakꢀrögzítéseꢀ;ꢀHosszabb-ꢀrövidebb,ꢀkönnyebb-ꢀnehezebbꢀésꢀvastagabb-ꢀvékonyabb
• megkülönböztetése.ꢀ
• Tevékenység
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYER…
• A Boldogságóra programból Bagdi Bella zenéjének hallgatása: Szép nap ölelj most át engem.
• ÉNÓ 85. Egy üveg (Játékismétlés)
• Törzsök 48 Érik a szőlő
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉ…
• Őszi gyümölcsök megismerése, tapasztalati úton történő megismerés.
• A Boldogságóra programból az első téma: a HÁLA gyakorlása
MINDENNAPI MOZGÁS
• Alma, alma….
• Érik a szőlő- egylépéses csárdás
• Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
KEDD
VERSELÉS, MESÉLÉS
• Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack (Magyar népmesék)
• Németh Andrea: Őszi termések
• Bezzeg Andrea: A Hálafa története
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉ…
• Kezek körbe rajzolása az ősz színeivel
• Gyümölcssablonok festése temperával
MINDENNAPI MOZGÁS
• Mozgás a friss levegőn a szabadban
ANYANYELVI JÁTÉK
• Nyelvgyakorlatok (Beszédszervek ügyesítésére szolgáló játék)
SZERDA
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYER…
• Törzsök 126 Ettem szőlőt
• Törzsök 61 Hull a szilva
• ITR: Piros alma csüng a fán
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉ…
• Almás lepény sütés
• Őszi gyümölcsök megismerése, tapasztalati úton történő megismerés.
• A Boldogságóra programból az első téma: a HÁLA gyakorlása
MINDENNAPI MOZGÁS
• Almaszüret
• Érik a szőlő- egylépéses csárdás
• Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
CSÜTÖRTÖK
VERSELÉS, MESÉLÉS
• Németh Andrea: Őszi termések
• Bezzeg Andrea: A Hálafa története
• Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack (Magyar népmesék)
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉ…
• Hála jelének kiszínezése
• Gyümölcssablonok festése temperával
MINDENNAPI MOZGÁS
• Szilvás gombóc
• Almaszüret
• Alma, alma….
PÉNTEK
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA
• Add tovább a falevelet játék! (1-2-3 falevél elindítása a körben)
• Gyümölcsök formázása színes gyurmából (gömbölyű, kerek, ovális alma, szilva, szőlő, körte, barack, dió, mogyoró
• A HÁLA jelének felragasztása a Boldogságvárunkra az 1. lépcsőfokra
MOZGÁS
• Játék: Almaszüret
• Játék: Gyümölcsszedés
• Játék: Jön a vihar!
Szabad játék
Jó idő esetén az óvoda udvarán mászókázás, csúszdázás, hintázás, homokozás. A csoportszobában főzőcskézés, asztali fejlesztő játékokkal játék.
Módszer
Bemutatás
Ellenőrzés
Magyarázat
Beszélgetés
Segítségnyújtás
Dicséret
Differenciálás
Játékos tevékenykedtetés
Foglalkoztatási forma
Csoportos
Mikrocsoportos
Páros
Differenciált fejlesztő játékok
Hozzáadás
• Tűz, víz!
• Alagút
• Óriások—törpék
Differenciálás
Az autizmus spektrum zavarral diagnosztizált gyermekkel egyénileg, segítségnyújtással lehet differenciálni. A gyermek beszéde csak szavak szintjén érthető, így a helyes artikuláció mutatása fontos! Három gyermek még nem tudja fogni a zsírkrétát, ceruzát, ezért a helyes fogást gyakoroltatjuk, a kezébe adjuk helyesen.
Eszközök
Színes ceruza, virágos színező, rajzlap, tempera, ecset, zsírkréta, színes karton, olló
Reflexio
A héten elkezdtük a Boldogságóra első hónapjának témáját: A HÁLA gyakorlása címmel. A tevékenységbe az őszi gyümölcsöket is belevettük. Beszélgettünk róla, kóstoltuk, ízleltük, megfigyeltük, tapintottuk, illatoztuk. Megnéztük a formáját, színét. A háláról beszélgettünk és több gyermek is a szüleinek hálás, mert elmentek kirándulni, mert finomakat főz az anyukája, mert kedves és mesél nekik stb. A Hálafa története tetszett a gyerekeknek. A hála mondókát megtanultuk és Bagdi Bella zenéjét („Szép nap, ölelj most át engem”) többször meghallgattuk. A hét közepén, már mindenki énekelte a dalt. Jól éreztük magunkat és a HÁLA kéz, valamint a HÁLA virág kiszínezése után felragasztottuk az első lépcsőfokra a HÁLA VIRÁGOT, ami a Hála jele is egyben. Minden tevékenységet relaxációs gyakorlattal kezdtünk és meditációs gyakorlattal zártuk az egészet. Most próbáltuk ki először és nagyon érdekes volt. Először nehezen értették meg a gyerekek, hogy rajzoljanak képzeletben egy szívet, amibe belefér apa, anya és még, akiket szeretnek. Volt gyermek, aki a kis kezével a levegőbe rajzolta a szívet. Volt gyermek, aki azt mondta otthon az anyukájának, hogy: „Anya én nem értem ezt az Anikó nénit, hogy gondolta, hogy Ti belefértek a szívembe!” Reggel az anyuka megkérdezte, hogy mit is csináltunk, elmagyaráztam, elmondtam. Majd másnap, amikor jött a gyermek az óvodába, akkor megkérdezte tőlem, hogy: „Anikó néni! Ma is beletesszük anyát és apát a szívünkbe, mert az olyan jó érzés!” Azt hiszem, hogy az ilyen és ehhez hasonló megnyilvánulások miatt is érdemes a Boldogságórákat tartani.!