Egész éves
- Csoport neve: Pingvinek
- Csongrádi Batsányi János Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium
- Kategória: Felsősök
- Téma: Fenntartható boldogság
- (271 megtekintés)
Szeptember – a hála gyakorlása
Ebben a hónapban készítettünk egy hálaüveget. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy minden alkalommal, amikor úgy érzik, hogy hálával tartoznak valakinek valamiért, leírják egy papírra, és bedobják az üvegbe. Év végén közösen átolvassuk, megbeszéljük az eseményeket, felelevenítve azt is, hogyan fejezték ki hálájukat.
Október – optimizmus hónapja
Az optimizmus kapcsán az önértékelésről beszélgettünk a tanulókkal. Hogyan élik meg kudarcaikat, sikertelenségeiket, látnak-e más lehetőségeket a probléma megoldására. Volt-e olyan élethelyzetük, amelyet átgondolva ma már más döntést hoznának.
Kiscsoportokban feldolgozott szituációk segítségével mutatták be, hogyan lehet egy adott stresszhelyzetet pesszimistán illetve optimistán kezelni. Ezt követően felírták egy papírra, melyek azok a területek, ahol úgy érzik, pozitívabb hozzáállással sikeresebbek lehetnének. Ezeket összegyűjtöttük egy üvegbe, és az eredményeket a következő „Optimizmus” hónapjában szeretnénk kiértékelni.
November – társas kapcsolatok
Az óra első felében arról esett szó, mit értünk társas kapcsolatok alatt, milyen kapcsolatrendszerrel rendelkeznek a gyerekek, milyen területeken számíthatnak családtagjaikra, barátaikra, osztálytársaikra.
Majd meghallgatták „A hűséges sólyom” történetét. Megfogalmazták, mit mond számukra a történet, elemezték az egyes szereplők viselkedését, illetve elmondták, hogyan viselkedtek volna az egyes szereplők helyében. Megbeszéltük, miért fontos a barátság, és milyen az igazi barát.
Ezt követően a gyerekek nagy lelkesedéssel eljátszották a történetet.
Az óra második felében a „Pozitivity” társasjáték mintájára a gyerekeknek egyik kosárból egy osztálytársuk nevét, míg egy másik kosárból valamilyen pozitív tevékenységet jelölő kártyát kellett húzni. A feladatuk az volt, idézzenek fel olyan eseményeket, amikor ez a tevékenység az adott tanulóra jellemző volt. Először az a tanuló kapott szót, aki húzott, majd az osztályból bárki elmondhatta a saját történetét vele kapcsolatban. Az a tanuló folytatta a játékot, akit előzőleg húztak.
A gyerekek nagyon ügyesek voltak ebben a feladatban. Igyekeztek minden tanulónál minél több történetet feleleveníteni, így az adott órán nem is került mindenki sorra, a következő osztályfőnöki órán fejeztük be a játékot.
December – jó cselekedetek gyakorlása
Az ünnepi készülődés során meséltek a gyerekek arról, hogyan veszik ki részüket az előkészületekből. Milyen értéke van a saját készítésű ajándékoknak.
Mikulás-ünnepséget tartottunk, ahol az ajándékozás célja az volt, minél személyesebb, és lehetőleg saját maguk által készített ajándékkal lepjék meg társaikat.
A karácsony közeledtével díszbe öltöztettük a tantermünket, és apró karácsonyi díszeket készítettünk az osztályt tanító kollégák számára.
Január – célok kitűzése és megvalósítása
Egy új év, a tanítási félév lezárása mindig alkalmat ad arra, hogy új célokat fogalmazzunk meg. A gyerekekkel beszélgettünk a jövőképükről, rövid- és hosszútávú terveikről. Mi a legfontosabb az életükben, mi az, ami boldoggá teszi őket. Mi az, ami arra motivál, hogy változtassanak valamin, és olyan újabb célokat tűzzenek ki maguk elé, amelyeket meg is tudnak valósítani. Meséltek arról, miért tekintenek valakit példaképüknek, melyek azok az értékek, amelyek számukra is követendők lehetnek. Az óra végén rövidtávú célokat fogalmaztak meg saját maguknak, amelyek megvalósulásáról a későbbiekben fogunk beszélgetni.
Február – megküzdési stratégiák
A gyerekek személyes példákon keresztül meséltek arról, milyen nehézségekkel kellett megküzdeniük az utóbbi időszakban. A gondjaik elsősorban az iskolai életükhöz kapcsolódtak, a társas kapcsolataikat, illetve tanulmányi teljesítményüket érintették. Ennek kapcsán beszélgettünk arról, milyen módszereket alkalmaznak a stressz kezelésében, és hogyan segíti őket a motiváció, a zene, a sport, a helyes légzés, vagy egy jó beszélgetés a barátokkal.
Az óra végén megküzdéshez kapcsolódó közmondások jelentést elemeztük közösen.
Március – apró örömök
A nőnap kapcsán a fiúk virággal és csokival kedveskedtek a lányoknak és a női kollégáknak. Osztályfőnöki órán két fiú zongorázott a lányok tiszteletére, akik nagyra értékelték a fiúk gesztusát. Viszonzásul süteménnyel köszöntük meg a megemlékezést.
Április – megbocsájtás gyakorlása
Ebben a hónapban több konfliktus is adódott a diákok között. Szülök segítségét is be kellett vonni, hogy rendezni tudjuk a félreértéseket. Így aktuális volt a téma, hogy egyrészt mit tehetünk annak érdekében, hogy uralkodni tudjunk indulatainkon. illetve hogyan tudunk túllépni a sérelmeken.
Szituációs játékok segítségével szimuláltunk élethelyzeteket, amely történetek befejezése a tanulókra várt.
Május – testmozgás
Szinte minden tanuló egyesületi szinten sportol, ezért a napi mozgás nem hiányzik az életükből. Ebben a hónapban Az iskolán belül is beiktattunk minden napra valami mozgást. többször voltunk uszodában, a fiúk a szünetekben fociztak az udvaron, míg a lányok pingpongoztak, tollaslabdáztak, röplabdáztak.
Június – fenntartható boldogság
A hónap első osztályfőnöki óráján elővettük a hálaüveget, és kiértékeltük a szeptember óta belekerült hálacédulákat.
Sok közösségépítő programot szerveztünk, voltunk Szegeden a Napfényfürdőben, a csongrádi uszodában, illetve az utolsó napok egyikén bent aludtunk az iskolában, ahol grillezéssel, játékokkal, beszélgetéssel, közös szurkolással a magyar labdarúgó-válogatottnak töltöttük az éjszakát. Remélem a nyári feltöltődés után ismét jó érzéssel érkeznek a gyerekek az iskolába.