Nagykanizsa Zrínyi Iskola

- Csoport neve: Gombike
- Zrínyi Miklós - Bolyai János Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Megbocsátás
- (132 megtekintés)
Áprilisi téma: A megbocsátás gyakorlása
Az empirikus kutatások feltártak néhány meglepő és fontos tényt a megbocsátásról (McCullough et al, 2016):
Erkölcsi integritásunk veszélyeztetése nélkül is meg lehet bocsátanunk.
Fájdalmas emlékeinket arról, amikor megbántottak minket, könnyebben megváltoztathatjuk, mint gondolnánk.
Empatikus készségünk fejlesztésével javíthatunk megbocsátó képességünkön.
Növelhetjük annak az esélyét, hogy megbocsássanak nekünk azok, akiket mi bántottunk meg, ha megfelelő módon, őszintén bocsánatot kérünk tőlük.
Ha túl sokat foglalkozunk azzal, hogy mit gondolnak rólunk mások, képtelenek leszünk bocsánatot kérni, amikor megbántunk valakit.
Akár egy röpke óra alatt is fejleszthetjük megbocsátási képességünket.
A neheztelés és az ellenségeskedés kihathat testi egészségünkre.
Javíthatunk testi, lelki és szellemi egészségünkön, ha megbocsátó életet élünk.
Azért is nehéz megbocsátani, mert ez a személyiségünkre és kapcsolatainkra is kiterjedő változásokat igényel. Az emberi kapcsolatok magukban foglalják a moralitást, és erkölcsi érzékünket leginkább az emberi kapcsolatok mérik meg. Amikor az egyik fél vét a másik ellen, akkor megkérdőjeleződik egyenrangúságunk, kérdésessé válik méltóságunk és értékességünk. J. Kellenberger filozófus szerint noha a sértő fél erkölcsi státusza megkérdőjeleződhet, veleszületett emberi értéke vitathatatlan és nem csökken emiatt. „Megbocsátani annyit tesz, mint elfogadni a másik emberben lakozó értéket még akkor is, ha helytelen cselekedetét elítéljük” (McCullough et al, 2016, 29.). A megbocsátás elismeri, hogy a morális sértések helytelenek a kapcsolatainkban. Nem tagadja és nem huny szemet az erkölcsi vétek fölött. Nem is tagadja az elkövető felelősségét, azaz nem menti fel. Ehelyett a megbocsátó meghoz egy döntést, miszerint eltöröl egy komoly és valós tartozást. Ezzel képes megszakítani a fájdalom és a harag továbbadásának folyamatát. Ha az igazság és a kegyelem kezet tud fogni egymással, ott könnyebben megszületik a megbocsátás.
Nagyon fontos ez a téma ,ezért sokféle módon feldolgoztuk:
1.SZÓFELHŐt készítettünk a fogalom bevezetésekor. Meglepő módon nagyon sok gondolat ébredt a gyerekekben már a hónap legelején. Ők maguk is ezt nagyon fontos témának tartják. Rengeteget beszélgettünk a megbántásról, a sérelmekről, az őszinteségről, az empátiáról, a rossz érzésekről, a nehézségekről, a bocsánatkérés nehézségeiről és a megbocsátás hatalmas öröméről és a megkönnyebbülésről.
2. MEGBOCSÁTÁS AJÁNDÉKOT készítettünk: bocsánatkérő követ, rajzot, barátságkarkötőt készítettünk. A tevékenységek közben beszélhettek ezekről a cselekedetekről, s már az ajándékkészítés oldotta a bennük levő feszültséget, a terhet és a rossz érzéseket. Másnap boldogan mesélték a titkos ajándékok varázserejét. Van,aki „csupán” a szeretetét közvetítette.
3.ÉRZELMEKET KIFEJEZŐ ARCOKAT készítettünk spatulára, amit lapozni lehet. Nyomon követhetőek az érzéseink a megbántástól a megbocsátásig. Nagyon sokféle érzelmet ki tudtak fejezni a folyamatok megjelenítse során.
4.A HÁROM KISCSIBE című belga népmesét feldolgoztuk. 2 kiscsibe gonosz volt a 3.testvérével,de a bajban a harmadik testvér mégis megsegítette őket. Sokat beszélgettünk a megbocsátásról,a különböző érzelmekről,a jó cselekedetekről, a saját személyes élményeikről,… Jó volt látni ahogy megnyílnak,bátran mesélnek, s felszabadulnak maguk is közben.
5. BŐRÖNDöt készítettünk papírból. Belerajzolták a sérelmeiket,s el is mesélték. Összegyűrtük az egészet, s jelképesen kidobtuk a kukába. Próbáltunk megszabadulni a bántó gondolatoktól. Mérlegeltünk,hogy ezek valóban akkora terhek-e, érdemes -e miattuk bánkódni? Vajon pár hét múlva is olyan fontos lesz -e ez az életünkben???
6. MELEG ZUHANY játékot játszottunk. Egy gyermek beállt a kör közepére, s mindenki ezt mondta neki:
„-Én azért szeretlek XY?mert… .”
Nem akarták abbahagyni a játékot. Mindenki szeretett volna még meleg zuhanyt kapni. Csak úgy ragyogtak a sok szerető mondattól. Nagyon jó érzés volt látni,hogy a gyerekek gondolkodás nélkül tudták folytatni ezt a mondatot társaik felé. Ez az óra mindennél többet ért!Napok múlva is emlegették,micsoda fantasztikus érzés volt ez. S elhatározták,hogy legközelebb én kapom a zuhanyt. 🙂
7.Az EMPÁTIA, az elfogadás erősítése egész tanévben kulcsfontosságú. Érkezett hozzánk 2 új tanuló, nagyon gyorsan befogadták és elfogadták őket. Segítették a beilleszkedésüket, szeretettel közeledtek feléjük.
8. ANYÁK NAPJÁRA titkos ajándékot készítettünk az édesanyáknak, a mamáknak és a dédiknek. Csillogó szemmel dolgoztak ezekkel az ajándékokkal, csodaszépek lettek. Közben pedig mesélték,miért is hálásak nekik és csodaszép üzenetekkel tarkították az ajándékaikat.
Ez a hónap is nagyon tartalmas volt, sok és mély érzelmet éltünk át együtt, ismét közelebb kerültünk egymáshoz. Büszke vagyok erre a kis csapatra, s nagyon örülök,hogy ezeket a csodálatos élményeket velük élhetem át! Nagyon fontos dolog az empátia, az elfogadás és a megbocsátás.
A Föld napját egy teljes nap keretében megünnepeltük. Beszéltünk róla, rajzoltunk róla. S megtanultuk Bagdi Bella Gyújts gyertyát a földért c dalt.