Stratégiákkal felvértezve

20210226_163109.jpg

Rövidke hónap volt ez. Az első héten a a gyerekekkel játszottunk maffiásat, ami egy drámajáték. A lényeg, hoyg mindannyian egy város polgárai, de vannak közöttük maffiózók (3 polgár), akik éjszaka aktívak, s van 2 rendőr. Az ő személyük ismeretlen mindenki számára. Ám a bűnözők ha jól dolgoznak együtt, akkor éjszakánként (amikor minden városlakó csukva tartja a szemét) megölhetnek egy -egy polgárt. A rendőrök is nyomozásba kezdenek, s a játékvezető megerősítheti gyanújukat az éjszaka folyamán. Nappal elkezdődik az önvédelem a polgárok részéről, a maffiózók valódi kilétüket leplezve megpróbálják kiiktatni a rendőröket. Ugyanis, akit a legtöbb vád ér, miszerint maffiózó, az tarthat egy védőbeszédet, majd a város lakosai felmentik, vagy elítélik a vádlottat. S itt jön a megküzdési stratégiák megismerése az érveléstechnikán keresztül. Kezdetben még sok olyan meggyőzés hangzott el, hogy ” Aki nem rá szavaz, az dilis!”. Mondanom sem kell, hogy ezzel nem sikerült tömegeket, sőt senkit sem önmaga mellé állítania az illetőnek. A gyerekek saját „életük árán” tapasztalták és tanulták meg, az érvelés hatékonyságát. Hogy mindig kell egy indok, egy bizonyíték és egy cél, amit megjelölve a többiek megérthetik a szándékaim. Első körben a bűnözők átvették a hatalmat a város felett. De másodjára, amikor már sokat fejlődtek a gyerekek az érvelés ütköztetésében, már a jók arattak sikert, és megmentették a városukat, megtisztították a bűntől 🙂
A győzni akarás hatalmas az osztályba. A sárkány, királyfi, királylány játék során az eszközöket sem válogatták meg. Hallgatóztak, kémleltek, tőrbe csaltak. S persze aztán felháborodtak, hogy milyen csúnya eszközökhöz folyamodtak mások. (Jelzem, mind a két csapat egyforma stratégiákkal dolgozott. 🙂 ) Majd megbeszéltük, hogy élvezték-e így a játékot? A győztesek tényleg szívből örülnek az így szerzett sikernek? Örömüket lelték-e a játékban? Persze, hogy nem. Csináltunk egy visszavágót, ami már tényleg felszabadult játékká vált a végére.
Mutattam videókat nekik híres sportolókról, akik sportszerűen akarnak győzni. Vagy adott pillanatban úgy döntenek, hogy a másik, a sporttárs megsegítése fontosabb, mint a célba érés. Láttam a gyerekeken, hogy ezek a példák beégtek a tudatukba.
A hónap zárásaként pedig stratégiákkal vérteztünk fel egy páncélos lovagot, ami az iskolánk boldogságfalát díszíti. Szerepel többek között, a vállalom a felelősséget, segítséget kérek, megpróbálom megoldani, megbeszélem a húgommal… problémakezelési lehetőség.

Képek