ÖTLETTÁR 28. – Kérakat és nyávogó ingovány – A kreativitásról
- Írta: Boldogságóra,
- Megtekintve: 1454
GYAKORLAT OVISOKNAK
GYAKORLAT KISISKOLÁSOKNAK
GYAKORLAT KAMASZOKNAK
A kreatívan gondolkodni tudás egy az életünket meghatározó alapkészség, amely az iskolapadban töltött idővel fokozottan csökken. Ursula K. Le Guin sci-fi író szerint a felnőtt egy túlélő gyerek. A gondolatához csatlakozva a kreativitás képessége pedig a túlélőkészlet alapfelszerelése. A szembenézés a problémák adta kihívásokkal nem egyszerűen karban tartja az agyat, hanem a felfedezés és az új megoldások élvezetet nyújtanak és a pozitív érzelmekből adódó önigazolás érzése a mentális jóllétet erősíti.
A krízis hasznos is lehet, ha olyan változást hoz, amely kreatív fejlődési zöld lámpát jelent a jelen-jövő számára.
Gyakorlat – Ovisoknak
Marslakók
Beszélgessetek a gyerekekkel a következőkről és játsszátok el a jelenetet:
- Egy küldöttség érkezett a Marsról a Földre.
- A marslakók semmilyen földi nyelvet nem értenek meg.
- Hogyan értetnéd meg velük a barátságos szándékaidat?
Gyakorlat – Kisiskolásoknak
Kirakatnevek visszafelé
Bevásárlás, sétálás közben vagy régi képeslapok, fotók felkeresésével, esetleg az interneten böngészve gyűjtsetek minél több feliratot.
Karinthy Frigyes Szavak című írásában arról szól, hogy ő az utcán a feliratokat mindig elolvasta visszafelé is. Így lett a “takarék”-ból “kérakat”, ami azonnal “kirakat”-tá vált a fejében. A szeretni így volt interesz, a kelet telek, az ingovány nyávogni is tudott.
Találjatok minél több érdekes és értelmes szót az által, hogy visszafelé is megvizsgáljátok, elolvassátok az utatokba kerülő feliratokat!
Gyakorlat – Kamaszoknak
Világprobléma
A gyakorlat megkezdése előtt beszéljetek a gyerekekkel a világproblémákról – a Földet, az emberiséget, a növény- és állatvilágot, a társadalmat érintő problémákról -, azok mibenlétéről. Gyűjtsetek össze ezekből minél többet!
Instrukció a gyerekeknek:
- Írjátok le külön-külön cetlikre az összegyűjtött világproblémákat és jól keverjétek össze!
- Válassz egy tárgyat a szobában lévők közül! Húzz egy cetlit, amin szerepel az egyik világprobléma, és találd ki, hogyan lehetne azt a problémát az általad kiválasztott tárgy segítségével megoldani, vagy a megoldást támogatni!
Példák:
Filctoll – általános felmelegedés
Egy lehetséges megoldás: rajzolunk a filctollal egy figyelemfelkeltő plakátot az általános felmelegedés veszélyeiről, következményeiről, és körbeküldjük a suli e-mail hálózatán, minden tanulótól és iskolai dolgozótól kérünk egy-egy ötletet arra nézve, hogy saját maga mit tudna tenni annak érdekében, hogy a veszélyt csökkentse. Az ötleteket összegyűjtjük és megosszuk egymással, akár kisfilm keretében a világhálóra is kikerülhet.
Radír – éhezés
Egy lehetséges megoldás: kampányt indítunk az iskolában “Radírozzuk ki az éhezés egy részét!” címmel. Mindenki csak egy radír árával járul hozzá, és az összegyűjtött pénzt az iskola elküldi egy gyerekétkeztetési alapítványnak.
Küldjetek fotót az elkészült alkotásokról e-mailben az info@boldogsagora.hu e-mail-címre és mi közzétesszük azt a Facebook oldalunkon!
Ha tetszettek az ÖTLETTÁR játékos gyakorlatai, és szívesen megosztanád másokkal is, kattints a Megosztás gombra itt a cikk alatt! Ha szeretnéd megtekinteni a teljes #jobbveledavilágotthon ötlettárat, kattints ide >>