Xantusos megküzdések

- Csoport neve: Xantuska
- Xantus János Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (84 megtekintés)
Megküzdési stratégiák
Gyerekcsoportjainkban gyakori probléma, hogy sok tanuló nehezen viseli a kudarcokat, hogy egy-egy nehezebb feladatnál könnyen feladja. Néhányan pedig elszabaduló indulataikkal küzdenek, amelyek gyakran veszekedős, verekedős helyzeteket eredményeznek. A februári boldogságórák témája kitűnő lehetőséget bizosított számunkra, hogy körüljárjuk, “kitárgyaljuk” azokat a helyzeteket, amelyek sok gyermek számára okoznak nehézséget. A téma bevezetéséhez néhány ráhangoló játék után szituációs játékokat játszottunk. A párok egy-egy problémás sziuációt kaptak egy kis cédulára írva, azt kellett párjukkal megbeszéljék, megoldást találjanak, majd a többieknek bemutassák, eljátsszák. A szituációk a mindennapi életükből inspirálódtak, például focizás közben nem tudnak megegyezni, hogy ki kivel legyen ugyanabba a csapatba. Kiabálás, lökdösődés… Hogyan lehet megoldani a konfliktust? Vagy: egy kislány már kétszer rossz minősítést kapott a felmérőjére, aztán azóta nem írja le a feladatait, nem tanul, mert azt gondolja, hogy ő ezt úgysem tudja megtanulni. stb. A párok bemutatója után az osztály másfajta megoldási lehetőségeket is javasolhatott. A helyzetek megbeszélése során tudatosítottuk, hogy egy-egy helyzetre többféle módon is reagálhatunk, hogy mindig azt kell néznünk, hogy mi vezet megoldáshoz. A jó megoldásokhoz pedig sokszor le kell küzdenünk magunkban a dühöt, az indulatosságot, elkeseredettséget, a tehetetlenséget stb. Majd mindenkinek olyan helyzeteket kellett felidéznie magában, amikor nagyon dühös (haragos, szomorú, elkeseredett) volt, és ki-ki a párjával megbeszélte, hogy milyen “tünetei” voltak akkor (kivörösödés, csapkodás, izzadás, gyors szívdobogás…). Majd kivetített arcokról kellett megállapítaniuk, hogy melyik arc mögött milyen érzések húzódnak meg. A következő órát az előzőhöz kapcsolódva a ”Találd ki, hogy érzem magam?” játékkal kezdtük, majd a második körben vigasztaló mondatokat is meg kellett fogalmazniuk . Majd csoportokban azt a feladatot kapták, hogy egymás között megbeszéljék, hogy ki-ki hogy küzd meg a nehéz helyzetekkel, hogy neki mi szokott segíteni. A jó ötleteket egymásnak is elmondták a csoportok. Majd mindenki elkészítette saját indulathőmérőjét, és melléírta azokat a feszültségoldó módszereket, amelyeket már használt, vagy ezután szeretne használni. Egy példányt az osztályteremben is kitettünk, hogy adott helyzetben tudjunk egymásnak segíteni a megküzdési módok megtalálásában. Levezetőként a “Pozitív pletyka” című játékot játszottuk (csoportokban ülnek, a csoport minden tagja sorban kiül háttal a csoport elé, a többiek a hátánál róla “pletykálnak”, de csak jó dolgokat lehet mondani). A sok jó pletyka után a hónap dalát hallgattuk, énekeltük. Otthoni feladatként olyan mesét kellett találniuk, amelyben a főhőst különböző szereplők (segítők) segítik, hogy megküzdjön a nehéz helyzetekkel. Ezt a következő órán elmesélheték a többieknek is.