Ha kedves vagy, ha jószívű vagy, ha segítőkész vagy, akkor sokkal boldogabb emberré válhatsz!

4-20191213_161754.jpg

A boldogító jócselekedetek témát is 5 napon keresztül dolgoztuk fel, összesen 6 órában.
Az adventi koszorún meggyújtottuk a 2. gyertyát. Beszélgettünk a 4 gyertya jelentéséről.

1. nap 60 perc

A témának a feldolgozását úgy kezdtük, hogy a gyerekekkel egy kötetlen beszélgetés formájában átbeszéltük, hogy
-hogyan tudunk jót tenni?
-miért kell jót tenni?
-hogyan tudunk jobb emberré válni?
A gyerekek nagyon nyitottak voltak, hosszan elbeszélgettünk. Amit a címnek adtam azt R. kisfiú fogalmazta így meg, nagyon meg lepődtem én is, hogy ennyire át tudja érezni a témánk lényegét.

Ezután 5 szituáción keresztül taglaltuk tovább a lehetőségeket
-anya fáradtan ér haza munkából, mit tudok neki segíteni?
-óvónéninek fáj a feje miben tudok neki segíteni?
-óvodástársam szomorú, mit tudok tenni érte?
– otthon a testvérem sír, mitévő legyek?
-látsz egy fázó, szomorú, éhező állatot miben tudsz neki segíteni?
A gyerekek sok-sok ötlettel álltak elő a kérdésekre. (takarítás, mosogatás, rendrakás, sepregetés, közös játék, vigasztalás, megetetni, takarót vinni neki, haza vinni az állatot ha tudjuk,stb…)

Ezután meghallgattuk Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok dalát. A gyerekeknek nagyon tetszett 3x is újra hallgattuk.
Ezután megnéztük a Cinege cipője vers zenés videóját, majd beszélgettünk a madárvédelemről, a madarak helyzetéről télen. Végül pedig ivóleves dobozokból készítettünk két madáretetőt, feltöltöttük magokkal, majd kihelyeztük a kertbe a fákra. A gyerekek egész héten nézegették, hogy járnak a madarak enni.

Végül pedig kitöltötték a madaras feladatlapot. Nagyon változó eredményekkel, volt aki egyből megértette és kitudta találni a labirintus járatainak a megoldását, de volt akinek nagyon nehéz volt ez a feladat.

2. nap 60 perc

Újra hallgattuk a zenét, és táncos mozdulatokkal kísérve énekeltük közösen a gyerekekkel, ma is többször kellett meghallgatni. Próbáltam, minél több mozdulattal bővíteni a játékot.

Elmeséltem nekik Amália történetét. Bezzeg Andrea : Szívem kertje meséjét Boldog Dóra segítségével. Érdekes volt látni a gyerekek arcát, kiben milyen érzést keltett Amália személyisége, megnyilvánulásai. A mese végén átbeszéltük, mi történt, mit csináltak volna ők Amália helyett.

Ezután az előre elkészített óriási szívre, ami a Jószívűség pajzsunk, mindenki felragasztotta a kisebb szívét. Választhattak piros, lila vagy zöld szívekből. Elmagyaráztam nekik a játék lényegét, azonban a héten nem zárult le a játék, majd csak dec. 18.-án fog, amikor a karácsonyi ünnepséget tartjuk az óvodánkban. Ekkor fogjuk kihirdetni a Jószívűség katonáját. A héten a gyerekek nagy lelkesedéssel gyűjtögették a jó cselekedetek után járó emblémákat. Nagy az izgalom, hogy ki lesz a nyertese a játéknak. Megfigyeltem, hogy tudatosabban törekednek arra, hogy jó cselekedeteket hajtsanak végre, amióta a játékot kihirdettük.

Levezetésképpen 2 feladatlapot vittem nekik. A zoknis feladatlapot és a meséhez tartozó feladatlapot. Mindenki eldönthette, melyiket szeretné kipróbálni, volt aki mind a kettőt. 🙂

3. nap 90 perc

A nap indítása az volt, hogy visszagondoltunk arra, hogy a tegnapi nap folyamán vagy most reggel jól cselekedett e valaki, ha igen felhelyezhette a jeleket a szívpajzsra.

Ezután újra olvastuk a mesét, hogy tudatosodjon bennük. A mese után megpróbáltunk közösen írni mi is egy saját mesét. A jó tett helyében, jót várj kifejezés köré építve. A gyerekek téli témában gondolkodtak. A fő szereplő a hóember lett és a csillag.

Következő lépésünk a Jóságos manók játékot kipróbálni. Minden gyermek, aki jelen volt, húzott egy előre megrajzolt jelet. Ezeket csak ő láthatta, majd mindenkihez odamentem és együtt megbeszéltük, hogy ő lesz annak a gyereknek a Jóságos manója, akit kihúzott. A gyerekek nagyon izgatottak voltak a titkolózás miatt, de volt olyan is, aki a barátjával egyből megosztotta suttogva. Nagyon aranyosan kezelték a játékszabályait.

Készítettem nekik karácsonyi feladatlapokat különböző témában. Volt ahol számolni kellett, a másodiknál párosítani, harmadiknál pedig a hiányzó elemeket beilleszteni.

Majd ezután készített mindenki egy saját szeretet angyalt. Miután összeragasztották (kiválaszthatták a ruhája színét, a hajának a színét) elnevezték. Legtöbben anya és apa angyalt készítettek, de volt 2 kislány, aki egymásról nevezte el, és volt olyan, aki egy nagyobb barátjáról. Ezután felragasztottuk a karácsonyfánkra és kihelyeztük a faliújságra, hogy a szülők is megnézhessék.

4.nap 90 perc

Megbeszéltük ma is, hogy ki az, aki tegnap vagy ma reggel jól cselekedett e és a jeleket felragasztották a pajzsra.

A nap indításaként karácsonyi dalokat énekeltünk hangszerrel kísérve, majd karácsonyi verset tanultunk.

Ezután mindenki, aki szeretett volna színezhetett egy Boldogság Óvoda logót, a saját gyógyító szívét. Ezt mindenki haza vitte és eldöntötte, hogy kinek fogja adni, aki szomorú, beteg vagy akit nagyon szeret.

Követező lépés az volt, hogy a gyerekek átgondolták ki-mit kér karácsonyra és elkészítették a saját kívánság rajzukat. Mivel olyan álmaik, kívánságaik vannak, amiket nehéz lerajzolni, társam segítségével rajzoltuk meg nekik, ők pedig kiszínezték. Ezeket az angyalkákkal díszített karácsonyfánk mellé helyeztük a faliújságra.

A nap zárásaként pedig közösen készítettünk mézeskalácsot. A gyerekek végig nézték, hogyan kell összeállítani a tésztáját, hogyan kell kinyújtani, és kiszaggatni. Majd ők is kipróbálták és mindenki választhatott hópihe, mézeskalácsfigura, fenyőfa, és szívecske formából, hogy ki milyet formáz. A gyerekek nagyon örültek, nagyon izgatottak voltak. Ebédnél pedig a frissen kisült süteményt meg is ették. Örömmel mesélték a szülőknek, hogy ma mit készítettek. Közben meghallgattuk B.Bella dalait és más karácsonyi zenéket is.
A mézeskalácsból vittünk minden csoportba és megkínáltuk az óvónéniket és a gyerekeket is. A gyerekek megértették a lényeget sokkal „jobb adni, mint kapni”. Nagyon megdicsérték őket, hogy nagyon finomat sütöttek, amitől nagyon boldogok és büszkék lettek a gyerekek.

5. nap 60 perc

Ma szintén meghallgattuk egymást ki tett valami jót. Illetve megbeszéltük, hogy ki jött rá, hogy ki volt az ő jóságos manója. A gyerekek közül 5-6 is rájöttek, hogy ki volt a manója. Ki-kinek adta a gyógyító szívét, és miért őt választotta.

Ezután beszélgettünk arról, hogy a Föld nevű bolygón élünk. A világűrben keringő bolygókról. Nagy meglepetés volt számukra, mikor elmeséltem a Föld létezését, és hogy mi a Földön élünk.
Utána a földgömbön megkerestük Magyarországot. Beszélgettünk arról, hogy mi európaiak vagyunk, ezen belül pedig magyarok. A gyerekeknek ez kicsit nehezebben értelmezhető téma volt.
Azért hogy kicsit jobban megértsék a lényeget, mutattam nekik 2 rövid videót. A Glóbi bemutatkozik kisfilmet és a Föld hangja videót. 2x is meg kellett nézni, mert nagy érdeklődést keltett bennük.
Ezután a videókban látottakat beszéltük át: a környezetszennyezés lényegét, a szemetelést, a gyárak füst termelését, a sok autó kipufogó gáz kieresztését, a vizek szennyezését, az erdő tüzek veszélyét, és a fák védelmét, mert a fák termelik nekünk az oxigént. Majd megbeszéltük közösen, mi az amivel ők jobbá tehetik a világot, hogyan tudnak vigyázni a „FÖLD EGÉSZSÉGÉRE”. Majd aki szeretett volna rajzolhatott a feladatlapra a munkafüzetből. (rajzoltak szelektív kukákat, virágokat, tavat halakkal, erdőt állatokkal, fákat, egészséges ételeket.)

A hét zárásként átbeszéltük a lényeges pontokat, illetve felhelyeztük a hónap témájának a szimbólumát a boldogság várunkra.

Képek