Barátság

- Csoport neve: Kiskalozok
- Fazekas József Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Társas kapcsolatok
- (960 megtekintés)
Boldogságóra – november
Társas kapcsolatok ápolása
2. osztály
Novemberi boldogságóránkat a „Totyog a liba, nagy a galiba” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Mivel épp Márton napján tartottuk ezt az órát, elmeséltük Márton legendáját és elénekeltünk egy libás dalt (Száz liba egy sorba’). Megállapítottuk, hogy a dalt is és a mozgásos relaxációt is akkor tudjuk ügyesen végrehajtani, ha figyelünk egymásra. Ez igaz minden tevékenységünkre, és ezzel a megállapítással elő is vezettük a hónap témáját: a társas kapcsolatok ápolását. Beszélgetőkörrel folytattuk az órát, melyben a „Kiről van szó?” (a gyerekek mondtak néhány mondatot arról, hogy miért fontos nekik az egyik családtagjuk, rokonuk, barátjuk, a többiek pedig kitalálták, kiről lehet szó), és a „Milyen a jó barát?” (szavak gyűjtése a jó baráttal kapcsolatos elvárásokról) feladatokat oldottuk meg.
Az óra következő egysége a BARÁTSÁG szó körül zajlott. Megbeszéltük, hogy kinek mit jelent a barátság, ki a legjobb barátjuk, miért őt tartják a legjobb barátjuknak. Ezután mindenki lerajzolta a legjobb barátját egy adott minta alapján (kezeik két oldalra nyitva), majd ezeket a rajzokat összeragasztva megalkottuk az osztály barátságkörét, ahol mindenki fogja a mellette álló kezét. Ezáltal a tablón az egész osztály egy nagy barátsághálózat része lett, igazi közösség, ahol az összetartozás a legfontosabb érték. Megbeszéltük, hogy milyen sok pozitív dolog származhat abból, ha mindenki része ennek a hálózatnak, majd kitettük a falra a tablót, hogy mindig emlékeztessen minket erre az összetartozásra.
A barátsághálózat működtetője a szeretet. Ezt a szót a keresztrejtvényből ismertük fel, majd mindenki odaadta a kész rejtvény annak, akinek a szívét meg kívánta nyitni ezzel a szóval. Nagyon jó volt látni, hogy nemcsak a legjobb barátok adták egymásnak a lapokat, hanem sokan próbáltak nyitni olyan osztálytársuk felé is, akivel eddig nem igazán voltak a legközelebbi barátok. Voltak, akik pont azért választottak egy-egy gyereket, mert ő még nem kapott lapot, így őt is bevonták a hálózatba.
Ezután megbeszéltük, milyen egyéb társas kapcsolatok léteznek a barátságon kívül. Beszélgettünk a család, a rokonság, a lakóhelyi közösségek, az iskolai közösségek, a sportközösségek stb. fontosságáról. A beszélgetés tanulságát a „Jó okom van rá” című feladatban összegeztük. A gyerekek párokban összeírtak 3-3 okot, amiért érdemes ápolni a kapcsolatokat.
Az előző feladat komolyságát a hónap dalával oldottuk. Meghallgattuk, majd meg is tanultuk. Körtáncot jártunk hozzá, amiben visszatértünk a tablón összeállított barátságkörhöz, ezúttal élőben is kialakítva azt. Szintén pozitív tapasztalat, hogy mindenki örömmel elfoglalta a helyét, gyorsan kialakult a kör.
Az órát a „Barátomat úgy szeretem…” meditációval zártuk.
A téma továbbgondolásaként ölelésnapot szerveztünk a boldogságóránkat követő napra, így bevontuk a többi osztályt is a barátsághálózatunkba, továbbadva így a szeretet üzenetét. Bebizonyítottuk: „Jobb velünk a világ!”!