Az optimizmus gyakorlása – Megvalósítás

- Csoport neve: Apronep1b
- Gönczy Pál Református Sport és Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Az optimizmus gyakorlása
- (96 megtekintés)
Boldogságórák – Október – Optimizmus
Gönczy Pál Sport és Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Hajdúszoboszló
Tigrisek4b
Szegedi Andrea
A téma feldolgozására nagyon sok lehetőségünk nyílt.
A megvalósítás ötletei között szereplő „Nevetésverseny” a mi 31 fős csoportunk esetében a „Nevető sapka”. Nagyon szeretik a gyerekek, és pillanatok alatt megalapozza a jó hangulatot:
A gyerekeket két csoportra osztom, a csapatok egymással szemben állnak. (Ezúttal én voltam a játékvezető, de a nagyobbaknál egész nyugodtan rá lehet bízni ezt a szerepet egy tanulóra is.) A játékvezető egy baseball sapkát tart a kezében, a két csapat pedig megegyezik, melyiküké a sapka felső, ill. alsó oldala. A játékvezető feldobja a sapkát. Ha leesést követően a sapka felső oldala van felül, akkor az annak megfelelő csapat tagjai kezdenek jóízűen nevetni, grimaszolni, hogy megnevettessék a másik csapat tagjait. Aki közülük elneveti magát, átmegy a nevettető csoporthoz. Fél perc elteltével újabb sapkafeldobás következik. Az a csapat győz, amelyiknek a játék végén több tagja van.
Mesefeldolgozás
A szomorú királykisasszony meséjének olvasása és feldolgozása során a gyerekek a legváltozatosabb indokokat sorolták fel a királylány szomorúságának okaként, és az okokhoz kapcsolódva logikus érveket sorakoztattak fel, mi mindennel lehetne megvigasztalni, jobb kedvre deríteni. Sok gyerek esetében érezhető volt, hogy személyes problémákat, gondokat közvetítettek, és szívmelengető érzés volt, ahogy a meséből kiindulva egymás vélt vagy valós sérelmeire, nehézségeire igyekeztek jó megoldást találni, egymást hasznos, jó tanácsokkal ellátni.
A mesefeldolgozás kapcsán megnéztük Az aranyszőrű bárány című mesét is. Hasonlóságokat kerestünk, véleményt mondtak, ötleteltek párban és csoportban is.
Állatkombinációk – játék
Lazító, pihentető feladat. A gyerekek feladata, hogy jól ismert állatnevekből összevonással vicces, új neveket alkossanak: kecskenguru, cinegér, medveréb, macsakanári, elefácán… Az így kitalált kettős állatokat a párok le is rajzolják, a többieknek bemutatják.
A hónap dala
Nagy sikert aratott a dal, a gyerekek gyakran éneklik szünetekben, szabadidős foglalkozásokon is. A lányok egy csoportja a dal mellé egy tánckoreográfiát is készített. (lásd: fotó)
Optimista-pesszimista
Csoportmunkában oldották meg a feladatot. A kiosztott lapokon együtt értékelték a megadott szituációkat, ötleteltek, hogyan vélekedik egy optimista, és hogyan egy pesszimista szemléletű ember. Közös beszélgetésre került sor a feladat zárásaként: melyik vagy, melyik lennél, miért?
Fogalmazás képsorról
A csoportoknak különböző képsorokat adtam, a feladatuk pedig az volt, hogy alkossanak egy olyan történetet a képek segítségével, amelyben érvényesül a szereplő(k) optimista felfogása, reakciója, viselkedése.
A téma továbbgondolása: Lapozgató
Arra kértem a gyerekeket, mondjanak, ill. gyűjtsenek számukra kedves, frappáns, de ízléses vicceket. A gyűjtéshez be lehetett vonni a szülőket, nagyszülőket is. Egy osztálybulival egybekötött délutánon kerítettünk sort a viccdömpingre. Az összegyűjtött viccekből egy mini lapbookot készítettünk.