A fő témánk a barátság, de más emberi kapcsolatok is szóba kerültek. Erre volt jó gyakorlat a kör közepén lévő feladat, mely során mindenki rácsodálkozott, hogy mennyi emberrel vannak közelebbi, távolabbi kapcsolatban. Jót játszottunk a távíró oszlop játékkal és a szoborparkkal. Az óra végén játszottak egymással, figyelembe véve a kérésemet, hogy olyanokkal játszanak, akikkel eddig ritkábban.
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberben már minden kisgyermek megtalálta a helyét a csoportban. Stabilizálódtak a barátságok és a szocializációs időszak be is fejeződött. Boldogan érkeznek a csoportba reggel
Ebből kifolyólag tudtunk már külső helyszíneken közös programokat szervezni színházba, játszótérre, sétáltunk a városban. Ezek a közös külső élményszerzések tovább szilárdították a baráti kapcsolatokat és erősítették a csoport kohézióját.
Elkezdőttek a délelőttök során az együtt játszás örömének megélése is.
Így ha valamelyik barátjuk megbetegedett és hiányzik azon a héten sokszor emlegetik őket és sajnálják, hogy nincsen itt köztük. Rendszeresen megbeszéljük, hogy kit miért hiányolnak. Arról is sokat beszélünk, hogy kinek miért Ő a legjobb barátja, szoktak-e vitatkozni, hogyan békülnek ki, miért lesz szomorú egy kisgyermek, ha kiközösítik.
Ezt a témát feldolgozni a Süni irigy lesz című mese segített.
A hónap során többször beszélgettünk társas kapcsolatokról, ki kinek a barátja, kivel játszik szívesen. A megrajzolt autóbuszunkban kivel osztozna.
Emellett a gyerekeknek elolvastam a Tavasz ébresztő című mesét is , melyet utána lerajzoltak.
Az óvoda pszichológusa írt egy mesét üveggolyó címmel, melyet közösen báboztunk el a gyerekek számára, utána pedig megbeszéltük, hogy miért nagyobb öröm ha mindenkit bevesznek a játékba, és szívesen játszanak együtt
Novemberi foglakozásunkat Bagdi Bella: Ha boldog vagy , mutasd meg mindenkinek! című dalának „bemutatásával” kezdtük. A gyerekek nagyon aktívan, örömmel énekelték és mutogatták a különböző tevékenységeket, igazán jó hangulatba kerültek az éneklés segítségével. Ezután arról beszélgettünk, kinek mutatnák meg boldogságukat, kinek a társaságában vannak pozitív érzéseik. Összegyűjtöttük, milyen kapcsolataik vannak, majd rajzban meg is örökítettük ezeket.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Ha boldogabbá akarunk válni, érdemes a társas kapcsolatainkba fektetni az energiánkat, ami egészségünk és lelki jóllétünk szempontjából is elengedhetetlen. A kapcsolataink tudatos ápolása nagyon fontos boldogságfokozó stratégia. A társas kapcsolatok egyik legfontosabb szerepe a segítségnyújtás, egészségesebbek azok az emberek, akiknek nagyon erős a társas támogatottságuk van. Óvodáskorban nagy hangsúlyt fektetünk a baráti kapcsolatokra. Mi emberek társas lények vagyunk, szükségünk van emberi kapcsolatokra, barátokra, melyek akár, egy életre szóló barátság is lehet. Célunk az, hogy megértessük, tudatosítsuk a gyerekekben, hogy a barátságnak akkor is barátság legyen, ha bármilyen probléma merül fel. Elfogadom a másikat a hibájával együtt is. A barátságban osztozni is kell, örömben, bánatban, tárgyakban is.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Ha boldogabbá akarunk válni, érdemes a társas kapcsolatainkba fektetni az energiánkat, ami egészségünk és lelki jóllétünk szempontjából is elengedhetetlen. A kapcsolataink tudatos ápolása nagyon fontos boldogságfokozó stratégia. A társas kapcsolatok egyik legfontosabb szerepe a segítségnyújtás, egészségesebbek azok az emberek, akiknek nagyon erős a társas támogatottságuk van. Óvodáskorban nagy hangsúlyt fektetünk a baráti kapcsolatokra. Mi emberek társas lények vagyunk, szükségünk van emberi kapcsolatokra, barátokra, melyek akár, egy életre szóló barátság is lehet. Célunk az, hogy megértessük, tudatosítsuk a gyerekekben, hogy a barátságnak akkor is barátság legyen, ha bármilyen probléma merül fel. Elfogadom a másikat a hibájával együtt is. A barátságban osztozni is kell, örömben, bánatban, tárgyakban is.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A foglalkozást a „dagasztás” relaxációval kezdtük,amit nagyon szerettek a gyerekek. Ezt követően a témát egy olyan virág megrajzolásával vezettük be, melyre mindenki lerajzolhatta annak a jelét, aki a barátja, illetve, akinek segíteni szokott, az anyukáját természetesen mindenki belerajzolta és elmondták, hogy mit szoktak segíteni, majd megbeszéltük, hogy ez miért fontos. Ezt követően egy ujjlenyomatképet készítettünk, melyet úgy egészített ki mindenki, ahogy szeretett volna, csak a fantázia szabhatott határt, nagyon kreatív, ötletes megoldások születtek, melyet szintén nagyon élveztek. A foglalkozást azzal zártuk, hogy mindenki elmondta ki, mit szeret a legjobban játszani a barátaival.
Bevezetésként beszélgettünk a barátságról, kik a barataid és miért. Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dal éneklése. Közös építés, közös játék a barátokkal. Süni irígy lesz című mese meghallgatása.
November hónapban járunk. A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása. Több alkalommal is foglalkoztunk ezzel a témával Egyik napon beszélgetést kezdeményeztem a gyerekekkel a beszélgetés témája: kik a barátaink, mit is jelent az, hogy barát, milyen is egy igazi barát? A beszélgetést egy bábjátékkal folytattam, melyet a boldogságóra könyvben találtam. A mese címe: Süni irigy lesz. Készítettünk barátság virágot is a gyerekekkel: Ez több napot is igénybe vett, mire minden gyerek elkészítette a sajátját. A reggeli időszakban készítettük szabad játék tevékenység közben, az egyik felkínált tevékenységi forma volt. A hiányzó gyerekek utólag pótolták, és így mindenki elkészítette a barátság virágot. A társas kapcsolatok ápolása téma lehetőséget adott arra is, hogy megbeszéljük, hogyan tudnak együtt élni az állatok, és milyen állatok élhetnek együtt Lakóhely szerint elkülöníttették.
Kik a barátaim? Középen helyezkedett el az a gyermek, aki barátokat választott magának. Egy gyerek, annyi barátot választott magának, amennyit szeretett volna, a gyerekek karikában helyezkedtek el. Volt, aki csak egy- két barátot választott, de voltak olyanok is, akik sokat választottak. Az ítélőképességük nem mindig volt hiteles.
A hónapban több alkalommal is meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek a Világomban minden rendben van című cd- ről A gyerekek számára kedvelt volt a zene és a szöveg. Felszabadultan énekelték, és követék a koreográfiát. A gyerekek a barátság szimbólumát kiszínezték és felragasztották, a boldogságvár harmadik lépcsőfokára, ezáltal egyre közelebb kerültünk a boldogság elnyeréséhez.
A téma számomra nagyon tanulságos volt. Sok mindent megtudtam a baráti kapcsolatokról. Milyen együtt érzőek a gyerekek, mennyire ki tudják mutatni a szeretetüket, aggódásukat hiányzó, bajba jutott társuk iránt. A barátság az fontos dolog, a gyerekek most már érdeklődnek hiányzó társuk iránt és tudják, hogyha beteg, majd felgyógyul, és akkor majd újra játszhatnak együtt. A mese is tanulságul szolgált arra, hogy az igaz barát az nem irigy, a játékát megosztja a másikkal. A barátok üdvözlik egymást, egy kézfogás. egy ölelés, egy köszönés, egy baráti gesztus elég, hogy kimutasd érzelmeid a barátod iránt.
Vannak a csoportunkban a lányok és a fiúk körében is tartós baráti kapcsolatok. Egy fiú és egy lány között is van tartós barátság, ez egy állítólagos gyerek szerelem kettőjük között. A barátság virágot színes papírból készítettük. A virág közepére került annak a gyereknek a jele, aki készítette, a szirmokra pedig a barátok jelei. Vannak népszerű gyerekek a csoportban, őket sokan választottak és kevésbé népszerű gyerekek is, ők egymást kölcsönösen választották.
A gyerekek nagyon élvezték, hogy egymás munkáihoz tehetnek hozzá. A végén szerintük egy űrtérkép rajzolódott ki.