BOLDOGSÁGÓRA VÁZLAT
A foglalkozás ideje: 2024. április 11.
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda Vajszló Pacsirta csoport
Korcsoport: Nagycsoport
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
A foglalkozás témája: Megbocsátás gyakorlása- Pozitív kapcsolatok
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1:Szervezési feladtok:
– A tevékenységhez szükséges eszközök kihelyezése jól látható és megközelíthető helyre a foglalkozás zavartalan lebonyolítása érdekében
– Friss levegő biztosítása, komfortérzetünk segítése
Előzmények:
A csoportunkba sok fiú jár/ 11 fő/ ami nagyon sok konfliktus forrása, hiszen gyakran keverednek vitába, veszekedésbe egymással, és most jó alkalom nyílott arra, hogy a Boldogságórára „hivatkozva”- amit mindenki kedvel – jobb irányba vigyük a konfliktus helyzeteket.
Minden nap akadt valami „megbocsátani való”, amire nagy hangsúlyt fektettem, hogy tisztázzák egymással a problémájukat, meg tudják beszélni azt, hogy ki miben hibázott a társával szemben.
Nagy hangsúlyt fektettünk az egymásra figyelésre és a bocsánatkérésekre.
Minden konfliktuskor bevált módszer volt, hogy elengedjük a bennünk lévő rossz érzéseket egy hatalmas sóhajjal, levegőkifújással és kisujjfogással pecsételtük meg újból a barátságunkat egy kis mondóka segítségével:
Béke, béke, barátság, összeveszni szamárság.
Többet ilyet nem teszünk, örök barátok leszünk.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai:
– Haragomat kifújom, mint a cica nyújtózom…
– Repül a madár, szárnyalva száll…
– Hintaszék
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella: Ho«oponopono c. dalára ölelések, simogatások, mosolyok tovább adása körben állva.
A TÉMA BEVEZETÉSE
Boldog Dóra megjelenésével jelzem, hogy most következik a mese.
Mese: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat
A mese után kérdéseket teszek fel, hogy tudjam, megértették-e a mondanivalóját.
Kötetlen beszélgetésre is sort kerítünk, mindenkinek van lehetősége egy kis élménybeszámolóra.
Beszélgetős feladat:
Hol érzed a testedben?
Beszélgető-körben felelevenítjük, hogy ki, mikor és miért bántódott/ sértődött, haragudott meg valaki másra”. Mit éreztek olyankor a testetekben és hol- mutassátok meg egymásnak”
Mozgásos feladat:
Szeretetgombóc
Jelentkezhet az, akinek szüksége van egy kis vigaszra, szeretetre. Ő lesz töltelék. A többiek óvatosan átölelhetik, megsimogatják miközben mondogatjuk:
„ Mi vagyunk a szeretetgombóc és te vagy benne a töltelék”
Az ölelgetés addig tart, amíg a „töltelék” azt nem mondja: „köszönöm!”
Szerepjátékos feladat:
Mindenki rajzolhat a mutatóujjára egy mosolygós, a középső ujjára egy szomorú arcotAkinek kedve van, elmondhat egy rövid kis történetet is az ujjai segítségével
Tudatos megbocsátás koktél színezése
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
– A megbocsátás jelének kihelyezése a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára.
A FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS
Közös koreográfiára táncolás a csoportszobában Bagdy Bella: Jól érzem magam c. dalára
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
Vond be a családokat
Mivel ebben a hónapban ünnepeljük a Föld napját, nálunk pedig hagyomány ilyenkor hogy virágokat ültetünk és csinosítjuk az intézmény udvarát- a szülők feladata, hogy meglepjenek bennünket egy-egy cserép virággal, amit közösen elültetünk az udvaron.
Vond be az óvodát
A Föld napi rendezvényt a mi csoportunk szervezte, ahol egy kis táncos műsorral, verssel és egy filmvetítéssel egybekötött megemlékezést tartottunk.
Azt követően mindenki levonult az udvarral ahol megkezdtük a virágok ültetését
REFLEXIÓ-ÁPRILIS
Ebben a hónapban a megbocsátás volt a fő témája a Boldogságórának.
Szinte mindenkinek volt valamilyen „megbocsátandó” dolga, hiszen nagyon elevenek a csoportunkban a gyerkőcök, hiszen beköszöntött a jó idő is.
Gyakrabban alkalmaztam beszélgető-köröket, hiszen sok tisztáznivalónk akadt a fegyelmezetlen viselkedésük miatt.
Igyekeztem mindig pozitív maradni ilyen alkalmakkor, és megoldásokat kerestünk a konfliktusok kezelésére is.
A „varázsszavakat most gyakrabban használtuk, mert szükség is volt rájuk.
A megbocsátás dalát a délutáni csendes pihenő alatt is többször meghallgattuk, de volt olyan, hogy a délelőtti relaxációs időben is ezt kérték a gyerekek.
Ismétlő játékként játszottuk az „Átkarollak”játékot, aminek a lényege, hogy gondolnunk kell valakire, akire valamiért megharagudtunk, majd megbeszéljük, hogy mi az a tulajdonság, amit szerethetünk az illetőben, milyen jó élményünk volt vele kapcsolatban.
A sétáink során sok kavicsot gyűjtöttünk, amit célba-dobó versengésekkor elhajíthattak, ezzel is jelképezve, hogy messzire hajítjuk a rossz érzéseket.
A hónap jeles napja a Föld napja, az intézményi szintű lebonyolításért a mi csoportunk volt a felelős.
2 napos programot dolgoztunk ki, ahol a megnyitón egy kis zenés, táncos műsort adtunk a többieknek, majd egy vetítéssel egybekötött filmnézés/Berta Kati: A Föld meséje/ volt a programunk mielőtt lementünk az udvarra, hogy elültessük a szülők által beküldött cserepes virágokat, másnap pedig egy környezettudatossággal kapcsolatos játszóházat tartottunk a tornateremben.
A szelektív hulladékgyűjtést, az újrahasznosítást minden csoportunk a maga ütemében és a saját idejét beosztva végezte, de többen is kimentek a faluba szemetet gyűjteni, amit mindenki nagyon élvezett.