Katica csoport, Micimackó csoport, Pillangó csoport
Társas kapcsolatok ápolása
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
A szeretet érzését társas kapcsolatainkban élhetjük meg igazán. Ez a legfontosabb boldogságforrásunk. Színes, akár a szivárvány.
A társas kapcsolatokat feldolgozó órán a már jól ismert bölcsesség-feldolgozó rész után barátság legfőbb jellemzőit vizsgáltuk meg. Illetve arról beszélgettünk, hogy hogyan hat az ember egészségére, ha vannak társas kapcsolatai. Az osztályban nagyon jó a közösség, így a beszélgetés hamar célt ér: az ember mit sem ér, ha nincsenek barátai, vagy kerüli a társas kapcsolatokat. Az óra második felében a „Barátságötöst” készítettük el. Ezekről készítettem a fotókat is.
A ráhangolódást a relaxációs gyakorlattal kezdtük, az arcizomlazítás feladat megteremtette a hangulatot a befogadásra. Ezt követően meghallgattuk a hónap dalát, különös figyelmet szentelve a megbocsátást kifejező szavaknak. Majd személyes élményeiket mesélték el arról, hogy milyen terhet cipelnek, ki bántotta meg őket, vagy éppen ők kit bánthattak meg. Azt is sikerült megfogalmazniuk, hogy milyen érzések társulnak az ilyen eseményekhez. A tündéri bocsánat című mese nemcsak a kicsiknek, hanem a nagyobb fiúknak is tetszett. A képzeletbeli varázspálcával nagyon személyes kívánságokat is megfogalmaztak a fiatalok. A gyerekek kiszínezték a megbocsátás ajándékát, majd a zárókörben minden gyermek annak adta a babzsákot, akitől valamiért szeretett volna bocsánatot kérni.
3. Kapcsolatok ápolása – november
– Téma bevezetése, relaxáció: “Medve vagyok és cammogok, Kis barátom- játék
– Téma feldolgozása: Tavaszi ébresztő c. Mese feldolgozása, Színezés a munkafüzetben, Körjátékozás közösen
– Téma lezárása: “Ha boldog vagy”- gyermekdal és tánc
– Téma továbbadása: Az óvoda összes gyermekének sportnap szervezése- közösségépítés
Reflexió: A gyermekek kifejezték egymást iránt érzett szimpátiájukat. A játékok által erősödött az összetartozás érzése, együttműködő és empatikus képesség, valamint előtérbe került az egymást segítő attitűd.
Az áprilisi hónapunk is nagyon mozgalmasan telt. Ebben az évben is megemlékeztünk a Föld világnapjáról, énekeltünk Bagdi Bellával, és a gyermekkórussal, közben táncoltunk, a nagy ejtőernyőnkkel hintáztattuk a Föld- labdánkat.
Az ajánlásból a Morgós medve című mesét meséltem el a csoportomnak, amit aztán el is játszottunk. Nagyon szívesen bújtak bele a medve szerepébe, majd azután a méhecskét is megszemélyesítették.
Megbeszéltük, hogy miért is lehetett morgós a medve, miért volt rosszkedvű:
„Azért mérges a medve, mert nem hagyták békén, hogy jól lakjon…, az erdei állatok hangosak voltak…, mert senki nem mesélt neki, és nem született gyereke, és nem volt plüsse sem…, nem tudta, hogy a világ lehet jó is…, a többi állat hangoskodik, és nem hagyták aludni…, nem volt méze…, nem talált jó játékot…, mert senki nem barátkozott vele…..
Mit gondolt a mackó, mikor a méhecske elé penderült?
„ hogy meg akarja csípni a méhecske”
Mit gondolt a méhecske, mikor elzavarta a medve?
„hogy a mackó bántani szeretné”
Hogy végződött a mese?
„ a medve táncolt, amit a madár látott, és szólt a többi állatnak is, hogy nézzék meg. Az állatok nagyon meglepődtek, és megtapsolták, mert ilyet még nem láttak, ezért a medve mosolygott, és ő is boldog lett.”
Tapasztalatom szerint a gyerekek könnyen meg tudnak bocsátani egymásnak a vélt, vagy valós sérelmeikért, de fontosnak tartom, hogy minél több megküzdési stratégiájuk legyen, illetve eszközük a konfliktusok megoldására.
Borsod Abaúj Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gönci Tagintézménye
Az órát meditációval kezdtük. Besszélgettünk arról, milyen a jó barát,készítettünk barátság karkötőt is A róka és a farkas a lakodalomban című mese meghallgatása után, a gyerekek egy általuk kitalált mesét bábozták el,melynek a mondanivalója az volt:egyedül keveset tudunk tenni, de együtt sokkal többre vagyunk képesek.
BOLDOGSÁGÓRA VÁZLAT
A foglalkozás ideje: 2024. április 11.
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda Vajszló Pacsirta csoport
Korcsoport: Nagycsoport
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
A foglalkozás témája: Megbocsátás gyakorlása- Pozitív kapcsolatok
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1:Szervezési feladtok:
– A tevékenységhez szükséges eszközök kihelyezése jól látható és megközelíthető helyre a foglalkozás zavartalan lebonyolítása érdekében
– Friss levegő biztosítása, komfortérzetünk segítése
Előzmények:
A csoportunkba sok fiú jár/ 11 fő/ ami nagyon sok konfliktus forrása, hiszen gyakran keverednek vitába, veszekedésbe egymással, és most jó alkalom nyílott arra, hogy a Boldogságórára „hivatkozva”- amit mindenki kedvel – jobb irányba vigyük a konfliktus helyzeteket.
Minden nap akadt valami „megbocsátani való”, amire nagy hangsúlyt fektettem, hogy tisztázzák egymással a problémájukat, meg tudják beszélni azt, hogy ki miben hibázott a társával szemben.
Nagy hangsúlyt fektettünk az egymásra figyelésre és a bocsánatkérésekre.
Minden konfliktuskor bevált módszer volt, hogy elengedjük a bennünk lévő rossz érzéseket egy hatalmas sóhajjal, levegőkifújással és kisujjfogással pecsételtük meg újból a barátságunkat egy kis mondóka segítségével:
Béke, béke, barátság, összeveszni szamárság.
Többet ilyet nem teszünk, örök barátok leszünk.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai:
– Haragomat kifújom, mint a cica nyújtózom…
– Repül a madár, szárnyalva száll…
– Hintaszék
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella: Ho«oponopono c. dalára ölelések, simogatások, mosolyok tovább adása körben állva.
A TÉMA BEVEZETÉSE
Boldog Dóra megjelenésével jelzem, hogy most következik a mese.
Mese: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat
A mese után kérdéseket teszek fel, hogy tudjam, megértették-e a mondanivalóját.
Kötetlen beszélgetésre is sort kerítünk, mindenkinek van lehetősége egy kis élménybeszámolóra.
Beszélgetős feladat:
Hol érzed a testedben?
Beszélgető-körben felelevenítjük, hogy ki, mikor és miért bántódott/ sértődött, haragudott meg valaki másra”. Mit éreztek olyankor a testetekben és hol- mutassátok meg egymásnak”
Mozgásos feladat:
Szeretetgombóc
Jelentkezhet az, akinek szüksége van egy kis vigaszra, szeretetre. Ő lesz töltelék. A többiek óvatosan átölelhetik, megsimogatják miközben mondogatjuk:
„ Mi vagyunk a szeretetgombóc és te vagy benne a töltelék”
Az ölelgetés addig tart, amíg a „töltelék” azt nem mondja: „köszönöm!”
Szerepjátékos feladat:
Mindenki rajzolhat a mutatóujjára egy mosolygós, a középső ujjára egy szomorú arcotAkinek kedve van, elmondhat egy rövid kis történetet is az ujjai segítségével
Tudatos megbocsátás koktél színezése
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
– A megbocsátás jelének kihelyezése a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára.
A FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS
Közös koreográfiára táncolás a csoportszobában Bagdy Bella: Jól érzem magam c. dalára
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
Vond be a családokat
Mivel ebben a hónapban ünnepeljük a Föld napját, nálunk pedig hagyomány ilyenkor hogy virágokat ültetünk és csinosítjuk az intézmény udvarát- a szülők feladata, hogy meglepjenek bennünket egy-egy cserép virággal, amit közösen elültetünk az udvaron.
Vond be az óvodát
A Föld napi rendezvényt a mi csoportunk szervezte, ahol egy kis táncos műsorral, verssel és egy filmvetítéssel egybekötött megemlékezést tartottunk.
Azt követően mindenki levonult az udvarral ahol megkezdtük a virágok ültetését
REFLEXIÓ-ÁPRILIS
Ebben a hónapban a megbocsátás volt a fő témája a Boldogságórának.
Szinte mindenkinek volt valamilyen „megbocsátandó” dolga, hiszen nagyon elevenek a csoportunkban a gyerkőcök, hiszen beköszöntött a jó idő is.
Gyakrabban alkalmaztam beszélgető-köröket, hiszen sok tisztáznivalónk akadt a fegyelmezetlen viselkedésük miatt.
Igyekeztem mindig pozitív maradni ilyen alkalmakkor, és megoldásokat kerestünk a konfliktusok kezelésére is.
A „varázsszavakat most gyakrabban használtuk, mert szükség is volt rájuk.
A megbocsátás dalát a délutáni csendes pihenő alatt is többször meghallgattuk, de volt olyan, hogy a délelőtti relaxációs időben is ezt kérték a gyerekek.
Ismétlő játékként játszottuk az „Átkarollak”játékot, aminek a lényege, hogy gondolnunk kell valakire, akire valamiért megharagudtunk, majd megbeszéljük, hogy mi az a tulajdonság, amit szerethetünk az illetőben, milyen jó élményünk volt vele kapcsolatban.
A sétáink során sok kavicsot gyűjtöttünk, amit célba-dobó versengésekkor elhajíthattak, ezzel is jelképezve, hogy messzire hajítjuk a rossz érzéseket.
A hónap jeles napja a Föld napja, az intézményi szintű lebonyolításért a mi csoportunk volt a felelős.
2 napos programot dolgoztunk ki, ahol a megnyitón egy kis zenés, táncos műsort adtunk a többieknek, majd egy vetítéssel egybekötött filmnézés/Berta Kati: A Föld meséje/ volt a programunk mielőtt lementünk az udvarra, hogy elültessük a szülők által beküldött cserepes virágokat, másnap pedig egy környezettudatossággal kapcsolatos játszóházat tartottunk a tornateremben.
A szelektív hulladékgyűjtést, az újrahasznosítást minden csoportunk a maga ütemében és a saját idejét beosztva végezte, de többen is kimentek a faluba szemetet gyűjteni, amit mindenki nagyon élvezett.