November a társas kapcsolatok hónapja volt. Ennek keretében arról beszélgettünk, milyen kapcsolataink vannak, mely közösségek tagjai vagyunk.
Az ember társas lény. Ezt nagyon jól tudja az 1.n osztály is! 🙂 Miután megbeszéltük, hogy kik állnak hozzánk legközelebb, kik azok akik boldoggá teszik mindennapjainkat, hogy milyen fontosak az életünkben a barátaink, a szeretteink, a gyerekek elmondták, hogy kinek mi az erőssége. Melyik gyereket miért szeretjük. Kinek milyen fontos szerepe van a most alakuló kis közösségünknek.
Közösségünk bemutatására szituációs játékokat játszottunk és osztályfüzért készítettünk. Mindeközben megértettük, hogy a társas kapcsolataink boldogságot, erőt, támaszt akkor nyújtanak, ha azokat ápoljuk, azokkal folyamatosan törődünk.
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok témát nemcsak csoportos szinten, hanem épület szinten is feldolgoztuk, azaz hat csoporttal együtt, közös élményekre építve. Három napon keresztül tartottunk Boldogórákat a gyerekeknek. Zenés délelőttjeink során minden csoport előzetesen kiválasztott egy kedvenc zenét, melyet délelőttönként a közösségi terünkön lejátszottunk és mindenki kedvére bulizhatott.
Mesés délelőttünk alkalmával pedig Boldogórás társammal egy szituációs játékon keresztül mutattuk be, hogy milyen a jó barát. Ezután a gyerekeknek megtanítottuk a Rózsaszín valami együttes: Itt vagyunk, jó nekünk, hogy barátok lehetünk című dalát, majd kivetítőn meg is nézhették a gyerekek. Ezután Bogyó és Babóca: Barátság című meséjét néztük meg közösen, ezután pedig batyus mese délelőtt lévén, minden csoport megkínálta a többieket apró finomságokkal.
Ajándék sem maradhatott el, mindenki kapott egy matricát, melyen a barátság különféle jelenetei voltak. A továbbadás jegyében kisvideót készített PR csapatunk, melyet a szülőknek elküldtünk ajándékba.
Csoportomat meglátogatta két Boldogórás kolléga, hogy megnézzék, miként építettem be a Boldogságórákat a két és fél, három éves gyerekeknek.
Bemutattam nekik állandó rituálénkat, mely a Boldogságórákhoz kötődik. Egy varázslámpában fényt gyújtunk, hogy Boldog Dóra eltaláljon a Boldogság várából a Nyuszi csoport szobájába. Hívódalunkat énekelve előjön Dóra, aki minden kisgyereket szeretettel, cirógatással köszönt, majd körbe adja szívecskéjét, mely varázsillatával, pihepuhaságával mindenki arcára mosolyt csal. Ezután előhívjuk Vidám Vilit, aki Dóra legeslegjobb barátja. Mindig a témának megfelelő bábjátékot adom elő, rövid, életkornak megfelelő módon. Ezután eljátszottuk a „Te vagy a legjobb barátom” című ismerkedős játékunkat, mely során egy szívet adnak át egymásnak a gyerekek azzal a mondattal, hogy: xy, te vagy a legjobb barátom”, majd megölelik egymást.
Minden foglalkozás végén meghallgatjuk Bagdi Bella: Repülj velem kezdetű dalát, melyre saját koreográfiánk van és nagyon sikeres a gyerekek körében.
Boldog Dóra mindig úgy búcsúzik, hogy egy szívet, vagy mosolygós fejet rajzol a gyerekek tenyerébe, melyet haza vihetnek, vagy a szüleik arcához érinthetik, hogy ők is boldogok legyenek.
Ezek a napok igazán építették közösségünket, erősítették társas kapcsolatainkat és az összetartozás érzését.
Végül egy gyerekszájjal szeretném zárni beszámolómat:
Két és fél éves kisfiú Noel gyakran sírdogál reggelente, nehezen válik le az édesanyjáról. Egyik nap belépett az ajtón, széles mosollyal az arcán, miközben ezt mondta: Nézd Henike, mosolygósan jöttem óvodába, azért hogy ma mindenki boldog legyen!
Nagyfügedi Arany János Általános Iskola
A foglalkozás elején beszélgetőkört tartottunk. Beszélgettünk a társaskapcsolatok fontosságáról, arról hogy különböző emberi kapcsolataink miért fontosak. És ezeket miért fontos ápolni, illetve hogyan tudjuk ápolni. Jelképesen elkészítettünk egy láncot. Minden diák a maga mintájára készítette el a sablont, amit aztán erős ragasztóval összeragasztottunk, ezzel is kifejezve, hogy összetartozunk.
Ebben a hónapban tartottuk iskolánkban az egészséghetet, ahol kiemelt figyelmet kapott az iskolán belüli kapcsolatok „ápolása” is. Sok-sok összefogásra késztető feladatot kaptak a gyerekek. Illetve a hét végén vegyes (1.o-tól 6.o.-ig) csapatok vetélkedtek.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A novemberi mesék, dalok hallgatása mellett sokat beszélgettünk a barátságról, melyhez minden esetben játék is társult. Nagyon kedvelték a testünk témához is kapcsolódó test körberakását, valamint a közös torony építést. Fokozatosan épülgetnek a baráti kapcsolatok.
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogságmondóka közös elmodása
3.Relaxációs gyakorlat 19.”Totyog a liba,nagy a galiba”
4.Kis barátom,hogy vagy?
5.Barátságlánc kèszítèse
6.Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek- dal mozgással kísèrve
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Társas kapcsolatok ápolása
A 3. Boldogságóránk témája a Társas kapcsolatok ápolása volt. Megbeszéltük, hogy miért is fontos, hogy legyenek társaink, barátaink. Hogyan kell viselkedni egy baráttal. Nem bántjuk meg, nem verekszünk. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatain kívül táncoltunk Bagdi Bella ha Boldog vagy c. számára. Elbáboztam a gyermekeknek a Süni irigy lesz c. mesét majd a gyermekek elmondták meglátásaikat a meséről. Játszottunk Add tovább! c. játékot. Pókhálót szőttünk és közben elmondták egymásnak a jó tulajdonságaikat. Elkészítettük együtt a Barátságunk tablóját. Előre kivágott papír babákat kellet megcsinálniuk saját maguk mására, majd ezeket felragasztották körben egymás kezét fogva.
A társas kapcsolatok döntő hatással vannak a gyermekek személyiség fejlődésére és társadalmi beilleszkedésükre. A gyerekek között kialakult baráti kapcsolatok mind mind fontosak az egészségük és lelki jó létük szempontjából. Ezért mindig is ügyelünk a csoportokban a társas kapcsolatok ápolására és kialakítására. A gyerekekben folyamatosan erősítjük, hogy együtt sokkal több mindenre vagyunk képesek, mint egyedül. Szükségünk van egymásra, kis pajtásainkra. A másik leghangsúlyosabb társas kapcsolat a család. A hónapban igyekeztünk erre a két fő szempontra összpontosítani, ezzel is segítve gyermekeinket, hogy a boldogító erő felszabadulásának módjai életük részévé váljanak. E hónapban igyekeztünk a tevékenységeket úgy szervezni, hogy csoportban tudjunk együtt dolgozni. Akar kisebb csoportokban vagy az egész közösséget egybevéve. A gyermekekkel, otthonról hozott családi fotókat nézegettünk és beszélgettünk róluk. “Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalt többször is meghallgattuk és énekeltük. A katica csoportos gyermekekkel barátság láncot készítettünk. A szőnyegen körbe állva mi voltunk a láncszemek és minden gyermek megfogta a kis barátja kezét, folyamatosan folytatva a kört. Így jelképeztük a csoport összetartozását is. A Csiga-biga csoportos gyermekek a “Kis barátom hogy vagy?” játékot játszották. A témához kapcsolódó munka fizeti feladatokat mind a két csoportban örömmel oldottak meg a gyermekek. A “Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő” című meséjét az Óvoda dolgozói dramatizálással adták elő a gyermekeknek.
Maci csoport
Beszélgető körrel kezdtük a foglalkozást a barátságról, a szeretetről, a pozitív tulajdonságokról. Közösen összekötöttük a sálakat, mint a baráti kapcsolatokat. Jó tulajdonságokat próbáltunk megfogalmazni a mellettünk álló társunkról. Majd kipróbáltuk az együtt mozgást, próbáltuk az összhangot megtalálni. Nagyon tetszett ez a feladat a gyerekeknek.
Novemberben a társas kapcsolatok ápolására fókuszáltunk.
Barátság hálót szőttünk fonalból, mely úgy készült , hogy az első gyermektől indult és mindenki tovább adta egy osztálytársának és elmondta miért jó vele lenni. Jó kis szövevényes háló lett belőle .
A természetben is sokat voltunk, hidat építettünk magunkból a fák között . Sokat játszottunk . Küldetésünk az volt a hónapban , hogy játszanak a gyerekek olyan kisgyerekkel , akivel amúgy nem annyira szoktak .
Ebben a hónapban a társas kapcsoltok ápolása állt a középpontban. Mi a barátságra fókuszáltunk. Ez a téma elég közel állt a gyerekekhez, így két órán át foglalkoztunk vele. Áttekintettük, hogyan változtak első óta a barátságok az osztályunkban. Összehasonlítottuk az ovis és az iskolai barátságokat. Összegyűjtöttük, hogy mi jellemez egy jó vagy igaz barátságot. Ezeket alátámasztottuk különböző mesék és egyéb irodalmi alkotásokból ismert „híres” barátságokkal-barátokkal. Beszélgettünk arról is, hogy milyen veszélyekkel járhat a gyerekek számára az online térben kötött kétes barátságok. Gyűjtöttünk a barátságról szóló közmondásokat, szólásokat. Ezeket meg is magyaráztuk. Végezetül száraz tésztából készítettünk barátságkarkötőt, amit néhány kedves szó kíséretében kellett átadniuk egymásnak. Igazán öröm volt látni, hogy mindenki kapott legalább egy karkötőt.