A novemberi Boldogságórák nagyon tartalmasak és sokrétűek voltak. A társaskapcsolatok ápolásához sok önismereti és együttműködést segítő játékot játszottunk. A foglalkozásokra történő ráhangolódásnak a tankönyv által ajánlott „Süni irigy lesz” bábjátékot alkalmaztam. Ezután könnyebb volt a gyerekeknek a beszélgetőkör során összegyűjteni azokat a tulajdonságokat, amelyeket fontosnak tartanak barátválasztás esetén. Elkészítették a gyermekek a Barátságkertüket, a virágszirmokba a kis barátok jelei kerültek, egy-egy jel több virágba is szerepelhetett. Ez a játék egy jó kiindulópont Szociometria felméréshez, segít megfigyelni, hogy melyik gyerek van jelenleg peremhelyzetben. Erre lehet építeni különböző kapcsolatteremtő játékokkal. A kis kertet az év folyamán folyamatosan bővítettük virágokkal. Készítettünk egy nagy kartonszívre barátságujjlenyomatokat, amik miután megszáradtak ki lehetett egészíteni őket rajzolással valamilyen figurává, bármivé. Ez azt jelképezte, hogy a csoportban mindannyian barátok vagyunk és összetartozunk, szeretjük egymást. Énekeltünk, táncoltunk, és a hónapban rengetek közösségépítő dramatikus játékot játszottunk a gyerekekkel, aminek meg is lett a pozitív eredménye. Csökkent a csoportban az agresszió, sokkal empatikusabbak, kedvesebbek, elfogadóbbak lettek egymással, illetve a nagyok segítőkészebbek lettek a kicsikkel szemben. Összességében harmonikusabb lett a légkör a nyuszi csoportban.
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok egyik legjobb része, amikor közösen, a nekünk fontosakkal együtt tudunk valami szépet és maradandót létrehozni.
Ennek érdekében közös építkezésre hívtuk a gyerekeket.
A cél az volt, hogy együtt építkezzünk a barátainkkal együtt valami közöset alkossunk, valamint, hogy a végén egy szívecskében is megmutassuk milyen is az, amikor együtt teszünk valamit.
Az osztállyal megbeszéltük a társas kapcsolatok ápolásának lehetőségeit, fontosságát. Majd egy speciális társas kapcsolat ápolását igyekeztünk kiemelni, az ember és a föld együttműködésének kiemelt szerepét.
A tevékenységet a „Napra forgó,a napraforgó” játékkal kezdtük,ezzel gyakoroltuk az irányokat is.
A téma feldolgozásához az”Egy barátság története”(veol.hu) című állatmesét választottam,amelyben a főszereplő Mackó Lackó megvédi a barátai (a méhek)által összegyűjtött mézet, Mézrabló Ferkótól. A mese végén barátok lesznek, mert a mackó meglátogatja otthonában a beteg Ferkót.
Beszélgettünk a barátok fontosságáról,és elmondtàk, kinek miért fontos,kik a barátaik.
A tevékenységhez a gyerekek méheket színeztek,ragasztottak(annyit,ahány barátjuk van) muffinpapír virágot készítettek.
Óvodánk minden évben gyerekhetet szervez, ahol minden nap izgalmas, mókás programok színesítik a gyerekek ballagás utáni napjait.
Ekkor mind a három csoport az udvari tartózkodás alatt közösen éli át ezeket az eseményeket, közösen vesznek részt benne, ami erősíti a társas kapcsolataikat. Új baráti kötősek alakulnak ki a csoport egy-egy gyermekközösségében.
A foglalkozást mint mindíg egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek a világban minden rendben van című dalt tanultuk meg, mozgással kísérve.
A témát egy beszélgetéssel vezettük be a „kis barátom, hogy vagy?” a gyerekek körbe ülnek és felteszik a kérdést a mellette ülőnek. Ezután elkészítjük a barátságunk és összetartozásunk jelképét. A szép színes pávánkat, aminek a faroktollai a gyerekek kezformájából lettek kivágva.
A téma feldolgozása egy mesével kezdődik mégpedig Bezzeg Anna: Tavaszi ébresztő.
Majd szituációs játékok következnek, különféle érzelmek felismerése és megjelenítése.
A végén lezárásképpen apró ajándékokkal kedveskedik mindenki a barátjának.
Beszélgetőkör: Miért van szükségünk egymásra? „Társas kapcsolatok”– kulcsszavak megfogalmazása – Mennyire ismerjük, tiszteljük, értékeljük egymást? Egymás iránti bizalom kérdése. – Történet feldolgozása: A megfelelő szó – megbeszélés, tanulság levonása. – Szeretetnyelv teszt kitöltése önállóan, értékelése közösen – Szeretetnyelv matrica készítése.
Boldogovis foglalkozások 2023-2024 évben
Mezőberény Város Óvodai Intézményében
Intézményünk 4 telephelyén, heti rendszerességgel, naponta 2 boldogovis foglalkozást tartok a nagycsoportos korú gyermekeknek, csoportbontással – maximum 12 gyermeknek.
A boldogóvodai foglalkozások az óvodai élettől kicsit elkülönülten jelennek meg, nem a csoportok napi tervezéséhez kapcsoltan. Minden nagycsoportos korú gyermek heti rendszerességgel vesz részt a foglalkozásokon.
A foglalkozások beszélgető-körben zajlanak. Első lépésben hangulatjelekkel játszunk (kinek-kinek motivációja, közlési vágya figyelembevételével) – a gyerekek igényeik és belső állapotuk szerint kapcsolódnak be. A kártya használata során a gyerekek jobban felfigyelnek érzéseikre, pontosabban észlelik, érzékelik, azokat, tudatosabban gondolkodnak magukról, önbizalmuk fejlődik. Továbbá fejlődik: pozitív érzések alakítása önmagunkhoz és a társakhoz, a külső énképtől a belső megismerés felé haladunk. Fejlődik a kapcsolatteremtő képesség és a kifejezőképesség. Társas készségeikben formálódnak, együttműködőbbé válnak. Megtanulnak tartósabban figyelni másokra, várni, kivárni, késleltetni. Képesek lesznek fokozottabban kontrollálni viselkedésüket, fejlődik rugalmas-alkalmazkodó képességük.
A nap folytatásaként a hónap aktuális oktatási segédanyagának felhasználásával, új témakörökkel bővítjük szókincsünket és ismereteinket. A 10 boldogságérzetet fokozó technikát a Pozitivity társasjátékkal tettük közvetlenebbé, egy mikro-csoportra átdolgozott szabály szerint. Voltak olyan alkalmak, amikor rajzolással, színezéssel tettük változatossá a foglalkozást.
A beszélgetések legvégén mindig egy mese következik Boldogságóra könyvünkből illetve Kádár Annamária: Lilla és Tündérbogyó című érzelmi intelligencia-fejlesztő mesekönyvéből. Amit ezekből a történetekből tanulunk: pozitív érzések kialakítása a környezetünkben élőkhöz (kapcsolatteremtés, együttműködés erősítés, bizalomfejlesztés, bizalomerősítés), pozitív személyiségjegyek hangsúlyozása, érzelmi nevelés (érzelmek felismerése, felfedeztetése) érzelmi intelligencia-fejlesztés (együttérzés, beleérző képesség, felelősségtudat, felelősségvállalás)
Ezekkel az erősségekkel, erőforrással, érzésekkel, tudással, „hamuba sült pogácsákkal” szeretnénk gyermekeink tarisznyáját továbbra is megtölteni.
Mezőberény Város Óvodai Intézménye óvodáiban 78 nagycsoportos korú gyermek vett részt boldogságórákon, ahol tanuljuk, gyakoroljuk, átéljük és üzenjük gyermektársnak, felnőttnek: „Jobb veled a világ!”
Kissné Wagner Mária
MVÓI igazgató
Társas kapcsolataink születésünktől alakulnak. Ahogy növünk, egyre tudatosabban alakítjuk. Az iskolai élet barátságokat hoz, de nem mindig a barátunkkal kerülünk egy csapatba. Megtanulunk együttműködni, előtérbe kerülni és/vagy háttérben maradni, megbocsátani, elfogadni…erősödünk társas kapcsolatainkban minden páros, csoportos feladattal, közösen az egész osztállyal és közösen a szülőkkel.