November hónapban elkészítettük a barátság sálat és a barátság füzért. Beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, kiválasztott mindenki egy olyan gyermeket az iskolából, akivel eddig nem barátkozott, és beszélgetett, játszott vele.
Igyekeztem a tanórai feladatokban minél több csoportmunkában végezhető feladatot adni, hogy gyakorolják, hogy tudnak eredményesebben együttműködni, segíteni egymást.
Mozgásnevelés órán csapatjátékokat játszottunk.
Meghívtuk a faluban található többségi általános iskolás gyerekeket a karácsonyi forgatag nevű rendezvényünkre, ahol szeretnénk megismerkedni minél több gyerekkel.
Társas kapcsolatok ápolása
A harmadikosokkal beszélgettünk a barátság fontosságáról arról, hogy mi alapján választanak maguknak a gyerekek barátot? Hogyan lehet életben tartani a barátságot? Aztán elkészítették a barátságfüzért. Mindenki a barátja mellé került a közös, osztályfüzér felrakásakor. Nagyon tetszett nekik a feladat és sokat dolgoztak mire elkészültek az alkotások.
Mindenki írt a kézfejére egy pozitív tartalmú fogalmat. Pl: barátság szeretet, szegítés, hit, remény stb.
A tanulók meg is fogalmazták, miért a választott kifejezést írták a kezükre. Ezután összeálltak csoportokba, lehetőleg úgy, hogy minél több, különböző fogalom „kapaszkodjon össze”, erősítse egymást, hiszen ezekre a mindennapi életünkben is szükség van a társas kapcsolatainkban.
Andreetti Károly Általános Iskola és Művészeti Iskola
A z osztályban a közösség fontosságáról beszélgettünk.
Társas kapcsolatok ápolása
A foglalkozás elején tisztáztuk, milyen társas kapcsolataink vannak: szülők, szűkebb és tágabb család, barátok, szerelmek, tanárok, osztálytársak, ismerősök és ismeretlenek. Megkérdeztem a gyerekeket, hogy az ő életükben kit, kiket tartanak a legfontosabbnak. Többségük valamelyik szülőt és a barátokat említette. Megkérdeztem, milyen elvárásaik vannak a barátaikkal szemben. Arra is választ vártam, hogy elmondják, mit tesznek azért, hogy erősebb legyen a kapcsolatuk. Megállapítottuk, hogy a kapcsolatok egyik és talán legfontosabb alappillére a szeretet. Abban is megegyeztünk, hogy nem jó magányosnak lenni.
A téma további feldolgozásához a Hála-híd kártyajátékot használtuk. A kérdéskártyákon szereplő kérdések közül a társas kapcsolatokra vonatkozó kérdéseket tettem fel. A gyerekek percről percre jobban oldódtak fel, egyre többen kapcsolódtak be a beszélgetésbe.
Ezután elcsendesedtünk, mese következett. Mivel hamarosan jön a Mikulás, Szent Miklós történetét meséltem el a gyerekeknek. A mese után megkérdeztem őket, hogy milyen társas kapcsolatokat fedeztek fel a történetben. Nagyon ügyesen válaszoltak: család, apa és lányai, testvérek, Miklós kapcsolata a családhoz és az emberekhez, a szomszéd, aki hallgatózott, a szerelem, hiszen a lányok férjhez mentek.
Ezután, hogy felfrissüljünk, mozgásos tevékenység következett. A játék címe Mikulás mondja…, mely a Simon mondja… című játék Mikulás napi változata.
Ezek után – mert soha nem maradhat el a kézműves tevékenység – karácsonyi manót készítettünk.
-Megbeszéltük, hogy miért fontos a társas kapcsolatok ápolása, az egészségünk és lelki jóllétünk szempontjából.
Pozitív hatásait. Valamint, hogy a boldog embereknek szorosabb a kapcsolatokat, barátságot ápolnak.
-Bagdy Emőke relaxációs zene
-Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
-Kis barátom hogy vagy játék
-Szomorú Szilárd, Boldog Blanka szituációs játék
-Kézfogós játék
-Mi a közös bennünk játék
-Sziámi ikrek játék
-Baráti kör elkészítése a gyermekekkel
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozáson közösen elkészítettük az osztály „Erősség-fáját”. Minden ágra 3 erősség került. Nagyon aktívak voltak a gyerekek, tetszett nekik a végeredmény. Ezután „barátság füzért” készítettek a tanulók a kivágható sablonok segítségével. Kiválaszthatták, ki mellé szeretnének állni, így állt össze az osztály barátság lánca.
Karácsony közeledtével egy műsor keretein belül ápoltuk a társainkkal való kapcsolatokat. Megbeszéltük miért fontosak a kapcsolatok. Mi az igazi kapcsolat, mi mély és mi felszínes.
A novemberi boldogságórán a gyerekekkel az érzésekről beszéltünk. Az órán a gyerekek csoportokban összeírták, milyen pozitív és negatív érzéseket ismernek. Ezen felül megismerkedtek új érzésekkel.
„ Hogy vagy kis barátom?”
Tanulóink 7 különböző óvódából kerültek hozzánk. Az év eleji elsődleges célom az volt, hogy egy jó kis összetartó csapatot építsek belőlük. Mindig is szerettem a tanulókat egymás elfogadására nevelni. A ráhangolódást a ,, Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dallal kezdtük, melynek dallama és szövege elég fülbemászó, tánc és együtt éneklés lett a vége. Komolyabbra fordítva a szót egy mélyreható beszélgetést folytattunk arról, hogy mit is jelent a barátság, mit kell megtenned egy jó barátság ápolásáért.
Gyerekszáj:
– szeretni
– megvédeni egymást
– együtt játszani
– nem veszünk össze
– ölelgetni egymást, amikor baj van, szomorkodnak, sírnak, és amikor ajándékot adunk neki…
Nagyon élvezetes volt ezeket a szavakat ilyen pici gyerkőcöktől hallani.
Majd körbe állva megfogtuk egymás kezét, és a „ Kis barátom, hogy vagy” nevű játékot játszottuk. Néhány tanuló egészen megnyílt, de a legtöbbjük a „jó köszönöm”-mel lerendezte.
Alkotómunkának a virágot választottam, melynek szirmaiba bele kellett rajzolniuk a barátaik óvódás jelét.
Alkotás közben beszélgettünk, mivel intézményünkben gyógypedagógiai tagozat is működik, megkértem a gyerekeket, hogy egy-egy szünetben próbálják meg játékra invitálni őket, mert ezzel nagy örömet okoznak nekik. Elmagyaráztam, hogy ők kicsit „másak”, mint ti, de nagyon aranyosak és kedvesek.