Sepsiszentgyörgy, Hófehérke Napköziotthon -Pöttyös csoport (5-6 éves korosztály)
Felkészítő pedagógusok: Benkő Orsolya és Buksa Éva
Gyerekek nevei:

Sepsiszentgyörgy, Hófehérke Napköziotthon -Pöttyös csoport (5-6 éves korosztály)
Felkészítő pedagógusok: Benkő Orsolya és Buksa Éva
Gyerekek nevei:
Somogyi Rezső Általános Iskola
Egyszer volt egy lány Anna . Anna kissé különc volt. Valahogy sose jött ki az osztálytársaival. Ő hiába próbált barátkozni a többi lányt ez nem érdekelte. Ezért kiközösítették. Míg nem egy nap jött egy új lány az osztályukba , akit úgy hívták , hogy Kata. Aranyos , kedves kislány volt. De a többi lányt nem érdekelte Kata barátsága. Őt is kiközösítették. Annával viszont jó barátságot kötöttek. Tetszett nekik, hogy végre nem egyedül voltak . Míg nem egy nap Annát félre hívta a többi lány. Nem tetszett nekik, hogy ilyen jó barátok. Azt mondták Annának, ha nem barátkozik többet Katival ő is a barátjuk lehet. Annának úgy megtetszett a több barát szerzésének lehetősége , hogy otthagyta egyetlen igaz barátját. Teltek múltak a napok Kati továbbra is egyedül volt. Annát átalakították , hogy ne lógjon ki a bandából. Ám ez Annának nem tetszett . Ő úgy szerette magát ahogy volt. Eszébe jutott Annának, hogy Kati ilyet sose kért volna tőle és hogy neki úgy felelt meg ahogy volt.Kati volt az egyetlen aki barátkozott vele amikor senki sem . Ez rádöbbentette Annát, hogy milyen rosszat tett, otthagyta a többi lányt , átvette régi stílusát . Bocsánatot kért Katitól és legjobb barátok lettek . Mára már elválaszthatatlanok és barátságukat semmi sem tudja megrendíteni. Az ember néha nehezen jön rá , hogy mi a dolga egy jó barátnak.
Két jó barát
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy Hófehérke óvoda Sepsiszentgyörgyön. Volt ott a Szivárvány csoportban két jó barát, Andris és Roli. Szerettek együtt játszani, sokat autóztak, katonásdit játszottak, építettek, az udvaron együtt csúzdáztak, hintáztak, tengeralattjárósdit, lovasat játszottak, fogócskáztak, főzőcskéztek a fenyőfa alatt, homokoztak, lipinkáztak.
Egy téli napon kiderült, hogy Roli el fog költözni Csernátonba, egy közeli faluba. Andris nagyon búsult, hogy elmegy a legjobb barátja. Úgy érezte, hogy nagyon fog neki hiányozni Roli. Szomorú volt, hogy többé nem jön vissza Roli, és nem tudnak együtt játszani. De azért lettek a csoportban új barátai, három fiú és három lány. Rolinak is hiányzott Andris, de azért ő is talált barátokat az új óvodájában, akikkel sokat játszott. Egyszer megbetegedett és nem tudott menni oviba. Elmentek orovoshoz, aki egy keserű gyógyszert adott. Bevette egy nap, még másnap is és meggyógyult. Az új barátai már várták, hogy mikor megy oviba.
Egy tavaszi napon Roli szülei úgy döntöttek, hogy visszaköltöznek a városba. Roli ennek nagyon örült, elmondta szüleinek, hogy bár szereti az új helyen is, nagyon hiányzik neki a régi óvodája és barátai, főleg Andris. Hamarosan visszaköltöztek, és egy szép tavaszi reggelen az Andrisék és Roliék autója egyszerre ért a Hófehérke óvoda elé. A régi jó barátok, mikor meglátták egymást, kiugrottak az autókból, egymáshoz szaladtak, megölelték egymást, és nagyon boldogok voltak. Attól a naptól kezdve újra együtt játszottak, autóztak, fogócskáztak. Mert ha két barát összetartozik, a sors összehozza őket.
Szivárvány középcsoport, 2016 november
A mi történetünk valóság és mese kettőse, hiszen kis barátunk, Roli, valóban elköltözik, és pajtásaival ma búcsúztunk el tőle. A folytatás a gyerekek abbéli reménye, hite , hogy ez az elválás nem örökre szól.
SEPSISZENTGYÖRGY , HÓFEHÉRKE NAPKÖZIOTTHON , VACKOR CSOPORT- FELKÉSZÍTŐ PEDAGÓGUS -SZÉP KINGA
SZMOLKA ESZTER : ,, CSALÁDOM LESZ ÉS GYEREKEIM ,,
CZEGŐ ÁBEL : ,, A BARÁTAIMMAL MEGMÁSSZUK AZ EIFFEL- TORNYOT MAJD NÉMETORSZÁGBA MEGYÜNK,,
VIRÁG VIOLA: ,, GYEREKEKET SZORAKOZTATUNK ,,
DÁNIEL GRÉTA: ,, A BARÁTNŐMMEL GYEREKEKET SÉTÁLTATUNK,,
CHIRICESCU KARINA : ,, ÁLLATBARÁTOK VAGYUNK A BARÁTAIMMAL,,
ÖRSI MÁTYÁS: ,, A BARR\’TAIMMAL KIR\’NDULUNK,,
Beszédes József Általános Iskola Dunaföldvár
Társas kapcsolataink alapja a bizalom, a téma feldolgozását bizalomjátékokkal indítottuk. Kapcsolatainkban fontos szerepet töltenek be a barátok, a stabil baráti kapcsolatoknak a serdülőkor idején nő meg a jelentősége. Harmadikasok esetében fontosnak gondolom, hogy megtanulják a gyerekek mit tehetnek ők maguk, hogy minél jobb barátok, barátnők legyenek. Ezért is tetszett a feladatlapban lévő barátságteszt, melyet örömmel végeztek fiúk, lányok egyaránt. Igaz az önértékelésen a feladatlapban lévőhöz képest változtattam. Arra kértem a gyerekeket, hogy figyelmesen olvassák el az állításokat, gondolják végig valóban igaz-e rájuk, s őszintén válaszoljanak. A válaszokat csak saját maguk látják. Nem baj, ha most még csak kettő igen választ tud adni, a lényeg az őszinteségen van. ( Félévente érdemes átnézni a lapot, hogy melyik nem változott igenné, hiszen személyiségük még most alakul, fejlődik. Ezt szeretnénk is megtenni.) Majd kértem őket jelöljenek meg kettő nemleges állítást, amely szerintük leghamarabb igenné változhat. Persze nem magátől, tenni kell érte.
Kapcsolatainkban elkerülhetetlenek a konfliktusok, a konfliktuskezelést is tanulni kell. Már első osztályban is használtuk a \”beszélő bot\” módszerét, a bot szerepét nálunk a babzsák tölti be, bár már egyre inkább képesek tárgy nélkül is végighallgatni társukat. Az természetes, hogy egy 27 fős 9 éves gyerekközösségben rendszeresek a konfliktusok. Azt kell gyakorolni, hogy minél gyakrabban a gyerekek maguk találják meg a megfelelő megoldást a konfliktus feloldására. Küzdünk vele, de alakul.. 🙂
A feltöltendő feladatok közül mi a rajzos feladatot választottuk, kapcsolataikat mandalában jelenítették meg a gyerekek.
II. Rákoczi Ferenc Általános Iskola és AMI
Közeledve az advent időszakához, nagyon aktuális volt beszélgetnünk a hónap témájáról. A társas kapcsolatainkat minden nap megéljük iskolánkban, otthonunkban, barátainkkal.
Az elkészült fogalmazások -mese, valós történet- tükrözik a gyerekek társas kapcsolatáról alkotott gondolatait.
Ahogy nyílik a világ körülöttünk, úgy ismerjük meg környezetünket, a lakóközösségünket, tágabb rokonságunkat, szomszédainkat. Tevékenységünkön gyurmaemberkék sizmbolizálják kapcsolatainkat, melyeket melengetve „keltettünk életre”, hogy elfoglalhassák a megfelelő helyeiket kapcsolataink hálóján. Megbeszéltük, hogy emberi, társas kapcsolatok, barátok nélkül a mi kis közösségünk nem tudna létezni, mi együtt vagyunk egyek.