Társas kapcsolataink alapja a bizalom, a téma feldolgozását bizalomjátékokkal indítottuk. Kapcsolatainkban fontos szerepet töltenek be a barátok, a stabil baráti kapcsolatoknak a serdülőkor idején nő meg a jelentősége. Harmadikasok esetében fontosnak gondolom, hogy megtanulják a gyerekek mit tehetnek ők maguk, hogy minél jobb barátok, barátnők legyenek. Ezért is tetszett a feladatlapban lévő barátságteszt, melyet örömmel végeztek fiúk, lányok egyaránt. Igaz az önértékelésen a feladatlapban lévőhöz képest változtattam. Arra kértem a gyerekeket, hogy figyelmesen olvassák el az állításokat, gondolják végig valóban igaz-e rájuk, s őszintén válaszoljanak. A válaszokat csak saját maguk látják. Nem baj, ha most még csak kettő igen választ tud adni, a lényeg az őszinteségen van. ( Félévente érdemes átnézni a lapot, hogy melyik nem változott igenné, hiszen személyiségük még most alakul, fejlődik. Ezt szeretnénk is megtenni.) Majd kértem őket jelöljenek meg kettő nemleges állítást, amely szerintük leghamarabb igenné változhat. Persze nem magátől, tenni kell érte.
Kapcsolatainkban elkerülhetetlenek a konfliktusok, a konfliktuskezelést is tanulni kell. Már első osztályban is használtuk a \”beszélő bot\” módszerét, a bot szerepét nálunk a babzsák tölti be, bár már egyre inkább képesek tárgy nélkül is végighallgatni társukat. Az természetes, hogy egy 27 fős 9 éves gyerekközösségben rendszeresek a konfliktusok. Azt kell gyakorolni, hogy minél gyakrabban a gyerekek maguk találják meg a megfelelő megoldást a konfliktus feloldására. Küzdünk vele, de alakul.. 🙂
A feltöltendő feladatok közül mi a rajzos feladatot választottuk, kapcsolataikat mandalában jelenítették meg a gyerekek.
